Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 820
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Hmm, ja...jag är oxå tveksam till sådana preparat,därför jag frågar:idea: Det finns ju dock en del preparat som vet. rekomenderar, inte just detta då och kanske inte för att "bota" fång, men för att "hjälpa" el. vad man ska kalla det:confused: T.ex Pro equo,protexin.

Tror vi måste reda ut lite här. Det är en djungel därute och inte lätt hänga med och hålla isär begreppen.

Veterinärerna har inget preparat för att bota fång tyvärr, utan man behandlar symptom, smärtstillar och försöker minska risken för att skadorna ska bli värre.

När hästen har symptom på fång är skadan redan skedd inne i hoven. Det man sen kan göra är att försöka minska risken för ytterligare skador. Det är därför man ställer på box, kortar tån och ger antiinflammatoriskt. Den smärtstillande delen botar ingenting eller påverkar eg ingenting mer än hästens välmående, det finns ju en djurskyddsaspekt.

Sen väntar man helt enkelt. Men all fångbehandling som ges efter att ett fånganfall har startat är för att minimera att den skada som redan finns förvärras. Det är bara tiden som botar fång (för de som klarar sig).

När det handlar om protexin och pronutrin är det magtarmstabiliserande medel. De varken botar eller förbättrar fång, däremot stabiliserar de magen som ofta (inte alltid) är störd under ett fånganfall. Att hålla magen stabil är ett av många saker man kan göra för att minska risken för den typ av fång som kommer via en feljäsning i magtarmkanalen där gifter frisläpps ut i blodet (sk 'foderfång'). Där kan man ge pronutrin, protexin, bakjäst mm.

Men det är ingen medicin för fång, utan det är lite som att tvätta händerna ofta i förkylningstider. Det innebär inte att man garanterat inte blir förkyld, det hjälper en inte att bli frisk fortare när man är förkyld - men det minskar risken att bli förkyld, så man förhoppningsvis inte blir förkyld lika ofta. (Sen när man är förkyld hjälper det andra att inte smittas men strunt i det nu *s*)

Det medel du beskriver påstår sig både kunna bota ochf örebygga fång, och det skulle mest troligt få skarp kritik vid en granskning just därför. Det påstår sig vara 'medicin'. Hursom, så det finns inga vetenskapliga belägg att det skulle hjälpa, och vad värre är så med fång så det där lilla som ihop med allt annat triggar ett fånganfall kan vara just något litet. Det räcker om man har otur med att magen störs lite, eller man adderar lite socker här och lite socker där och får totalt väldigt mycket socker osv. Ibland hittar man inte ens VAD som utlöste.

Att då ge någonting somtroligen är verkningslös, som i bästa fall ger en promilles mindre risk för fång, men i värsta fall är rent olämpligt och utlöser fång är jag försiktig med.

KUNDE något bota/förhindra fång på det vis som påstås kring produkten, då skulle den skrivas ut på recept av veterinärer - och kosta skjortan ;) På samma sätt som om det fanns ett bantningsmedel med acceptabla biverkningar och dokumenterad verkan så skulle det inte säljas på TV-shop - utan på apoteket.

"Det finns ju dock en del preparat som vet. rekomenderar, inte just detta då och kanske inte för att "bota" fång, men för att "hjälpa" el. vad man ska kalla det T.ex Pro equo,protexin. "

Jo jag vet vad fång är & att det inte finns någon medicin som "botar" det;).

Protexin innehåller samma jästsvamp som bakjäst - lite prisskillnad bara.
Jag är ledsen om du uppfattade min fråga som oförskämd. Men jag undrar varför man väljer att ge koraller till en fånghäst.

Tack! Hoppas det går bra för er! Men pålle verkar ju pigg och glad!:)

ja får oss går det oförskämt bra (peppar peppar), min sadel som i feb var ngt för trång, och legat super sen i mars, har nu blivit för VID! :eek: :D . Så han minskar alltså mer i vikt än vad jag någonsin trodde han skulle göra!

Men samtidigt som jag är glad över att det går framåt, så är jag (som alla andra fånghästägare) livrädd för bakslag. Och att läsa om vissa hästar, som din t.ex, som inte klarade sig, påminner mig om vad vi klarat oss undan. Så nu när det börjar finnas smått gräs i hagen som de knaprar på, är jag framme och känner på hovar så fort jag är i stallet.

Hmmm,då tar vi det igen;) Jag har ABSOLUT ingen aning om VAD produkten är för ngt,därav frågan!! Produkten kunde t.ex vara ngt likvärdigt Pro Equo,som JAG tycker är en bra produkt:love:

Åter igen:crazy:,vet inte vad produkten är för ngt därav frågan!! Hade ingen aning om att det var koraller. Då du verkar veta vad det är för ngt kan du ju berätta det för mig??

Nej, jag vet inte vad det är, eller jag vet att det ska innehålla sangokorall, men inte övriga ingredienser.

Det jag far efter är att produkten med största sannolikhet i bästa fall är verkningslös, men att den i värsta fall kan vara negativ för en fånghäst. Och då det inte finns någonting som kan förebygga/bota fång på det vis reklamen för produkten påstår, så skulle jag aldrig ta risken och ge det till en fångis.

Det finns, och kommer nog alltid finnas en uppsjö av mixer/preparat som ska vara mirakulöst bra för både det ena och det andra. Hästägare vill sina hästar det bästa, och blir lätt desperata när de inte kan hjälpa sin häst. Och faller då lätt för vackra ord i reklamen. För det mesta drabbas ingen av plånboken. Men just när det gäller fång finns en ökad risk det inte bara ska drabba ägarens plånbok.

Du har fått flera svar ang generell skepsis mot produkten etc. Vill du fortfarande ge den/köpa den, eller vill du så att säga förebygga fång så långt det går? Att diskutera produkten i sig kommer man nog inte så mycket längre med i den här tråden, då får du googla osv istället. Förbygga fång däremot - dock på andra vis än med det aktuella tillskottet - finns ju mycket att göra, och diskutera och fundera kring =)

Nej,tror inte det är ngt för mig!! .Men skulle ändå vara intressant med en innehållsanalys av medlet;).De skriver ju inte ut ngt på sin hemsida,verkar lite humbug faktiskt!! Att jag överhuvudtaget fick "nys" om det var att jag "gogglade" på fång och fick då upp någon som påstod sig använda det med MYCKET stor framgång. Klart man vill veta mera om ett sånt undermedel:angel:

Nej,tror inte det är ngt för mig!! .Men skulle ändå vara intressant med en innehållsanalys av medlet;).De skriver ju inte ut ngt på sin hemsida,verkar lite humbug faktiskt!!

Det står på deras hemsida
"

Basprodukten i Horsemin är Sangokorall, (Sceleractinia familjen). Till största delen består den av kalciumkarbonater och magnesiumkarbonater, vilka har förmågan att på ett naturligt sätt balanserar pH-värdet till ca 8.3 - 8.5. Det balanserade pH-värdet resulterar i ett behagligt alkaliskt vatten, där smak och lukt av klor har försvunnit. Korallsandens mineraler binder kloret till natriumklorid, vanligt koksalt. Den blir på detta vis en idealisk antioxidant som bidrar till att:
- skydda cellerna mot angrepp
- rensa ut slaggprodukter

- stärka cellerna i kroppen
- ge kroppen mer energi

- bygga upp hästens skelett"

Jag förstår faktiskt inte vad de menar. Vilket klor? Och skulle det vara så speciellt att det tillför magnesium- och kalciumjoner och sedan förvandlar kloret till natriumklorid?
Magnesium, kalcium och salt kan ju hästen få i sig ändå.
Dessutom innehåller den tydligen obestämbara ämnen av andra ämnen. Det finns ganska mkt gifter i haven.

Men nu är jag inte jättebra på näringsfysiologi.

Vad konstigt:confused: Jag får inte fram sådana uppgifter när jag går in på deras sida!! Går inte och "klicka"på något alls:confused::confused:

Har du läst om "rening"?

"Vad kan du se när du avgiftar din häst?
· Hästen blir trött o hängig.

Trött blir den när Horseminen ger sig på något som inte är bra i hästen. Det åtgår då energi till att åtgärda hästens problem. Hästen kan under en tid pendla mellan trött och pigg tills den till slut blir enbart pigg och alert. Då är den frisk.

· Smutsig i päls, man och svans.
· Ligger mycket.
· Kan få lösare eller fastare avföring.
Under denna tid bör man låta hästen ta det lugnt, vila samt ta det lugnt med träning."

Kan ju lugnt säga att jag inte skulle ge en sådan produkt till mina fånghästar...:crazy:

Jag missade nog det.

Om min fånghäst hade blivit trött och hängig, låg ner mkt , smutsig päls och ibland hade lösare avföring hade jag mer eller mindre fått ett nervöst sammanbrott.

tar sista knappen

Eviga fångfunderingar...

Gräset har kommit upp även här i dalarna de senaste dagarna.
I hagen de går i för tillfället så kommer det upp lite grönt som hästarna betar av. Väldigt nerbetat eftersom hagen inte är alltför stor och det går 2 storhästar och 3 shettisar. Men hursom så äter de gräs.. Min fånghäst äter också gräs (no shit ! :eek: ) och jag är OROLIG. När jag tog in honom för dagens ridtur så var pulsen tydlig på framben (annars brukar jag få leta länge för att hitta pulsen), och på bakbenen inte alls tydlig. Hovarna var dock normalvarma/svala. Efter ett svettigt dressyrpass så var pulsen normal igen.

Vad tycker ni, ska jag oroa mig, dra ner på hagvistelse. Eller skärpa mig och inse att det kommer gå bra? :)
Men motion just nu är verkligen A och O. Får - inte - missa att motionera varje dag!!!

jag har lite svårt minnas detaljerna kring allas hästar tyvärr, så minns inte hur länge sen det var din hade fång och vad som utlöste det?

jag har lite svårt minnas detaljerna kring allas hästar tyvärr, så minns inte hur länge sen det var din hade fång och vad som utlöste det?

kommer du inte ihåg alla detaljer kring allas hästar !? :eek: .... det trodde jag alla hade!!

;)

Nej men han fick fång 15 april 2009. Han fick virus på struplocket i januari så han fick ordinerat vila hela våren = gick upp i vikt.
Vi tror att det som utlöste det hela var en kombo av vilan + viktuppgång + (för) näringsrikt blött silage + och sen kanske det första gröna frostnupna gräset var droppen som utlöste det.
Gick på bete med munkorg förra sommaren, gick bra.
Röntgad vår, höst , tidig vinter. Senaste röntgen visade att allt nästan gått tillbaka och på inrådan av vet försiktig igångsättning.
Sattes försiktigt igång i jan/feb 2010
Nu är han X antal kilo lättare. Rids dagligen. Har begränsad mängd torrt hösilage, så han BORDE inte få ett anfall... men jag kan inte låta bli att oroa mig för det här första riktiga gräset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 925
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka