Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 846
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Det var rent generellt, men din häst har ju aldrig varit igång ordentligt eller så slank som Belle, så det är klart att du inte kan öka maten.
Jag bara väntar på att den kommer att få fång igen:crazy:

För dagen är han slankare än Belle (bilmässigt). Men jag ser inte vad det har med saken att göra? Alldeles bortsett från att det är omöjligt säga så. Om jag kände på B skulle det mycket väl kunna vara så att revbenen känns mer tydligt på Beller, men höftbenen känns mer tydligt på L - eller tvärtom. På bilden ser det ut som det är si jämfört med så. Men även om det ÄR det, så säger det egentligen INGENTING. En haflinger och en welshponny är olika typer, och det finns dessutom stora individskillnader inom rasen med.
Så, du tycker att Ls hull på bild är si och så. Du har fel förvisso om det, men alldeles oavsett det så är det omöjligt att via bild/visuellt säga så mycket på hästar som är lite kraftigare byggda t ex, eller på hästar med mycket god muskling.

Sen, 'det är klart att du inte kan öka maten'. Vad vill du koppla det till? Har du läst att jag ska öka maten åt någon av mina nu? Eller vill du bara påpeka saker lika uppenbara som att 'det är klart du inte kan starta bilen om tanken är tom'? (Dvs klaga/gnälla bara).

Vad är svårt att förstå med SLANK:confused: tunnare än normalhull....Då har du fått bort det mesta fettet.
Menar att du har tagit ponnyn till Strömsholm? Vet hon om att den har fång igen?

Tror mest att du mailat bilder... möjligen

Jag har mailat PRECIS samma bilder som DU uttalat dig om hullet på. VR Har ju varit inkopplad ända sen i vintras, det är hon som rekommenderat, samt talat med min veterinär om detaljerna om det, glukosbelastningen. Och ja, hon vet hela historien med hältan, hur hovarna (på samma bilder du sett) ser ut nu, och av allt att döma så har han haft ett till fånganfall med debut tidigt i feb och symptom ända till april. Var det av någon speciell anledning du undrade det?

Klart jag förstår slank, det är ju det jag vill ha Lillen, dvs en bit UNDER normalvikt. Nu var det inte det som det handlade om dock, utan att huruvida Lillen har fettdepåer eller är i utmärkt normalhull det handlade om. Du påstod ju nämligen att han har depåer och är tjock. Vilket du än är ensam om.

Jag förstår inte vad du menar.:confused:
Men uppenbarligen så är det så att du kan göra vilka uttalanden som helst mhja en bild medan andra inte kan det? ( Jag har fått för mig att denna VR är veterinär?) skulle hon vara sämre på att läsa av en bild från internet än vad du är? Eftersom detta är ett forum där man skriver anonymt så kan jag naturligtvis inte veta -- men tycka att det är konstigt.

Det finns smala hästar som är insulinresistenta. (ve och fasa för att ha en sådan häst och sätta ihop en foderstat). Men de kan alltså ha fettdepåer fast de är smala :d

Här är rumpan, bara för att du nämnde den:

P5110004-1.jpg

Ursäkta smutsen...

:love:

Nästan så jag blir sugen på en haflinger =) De flesta haflinger jag sett har varit så himla 'långa' i kroppen, men din är verkligen 'kort och kompakt' - me like =)

Sen, det syns nästan ännu bättre på en av de andra bilderna rumpan, där när man ser att det är en 'skåra'/fördjupning i mitten. Dvs typisk 'hjärtrumpa' =)

Hej nu kommer kanske för många en dum fråga: men vad är de första tecknen på att en häst drabbas av fång, jag har haft våran häst i snart ett år och innan vi köpte henne hade hon haft tendens av fång. Så snälla ngn som kan berätta så mkt ni kan ?!!!

Det är det nog ingen som vet egentligen. Det kan nog vara ganska olika från fall till fall. Men en förstärkt puls i benet strax ovanför kotan kan vara ett varningstecken på fång, snubblig, otydlig gång en annan. En fånghäst vänder på ett konstigt sätt så om man snurrar den runt i en minicirkel så kan den röra sig lite underligt, lite olika antagligen beroende på var den har mest ont. Min ponny rörde sig som om hon hade en hovböld och jag har förstått att det är vanligt att man kan tro att det är det i stället. Sedan kan man säkert också märka det på att magen blir orolig och att den blir lös i magen. Den kan också få feber.
Lite längre in i anfallet stod min och "vägde" mkt dvs hon flyttade vikten mellan frambenen hela tiden, låg mkt ner och ville helst inte lyfta framhovarna (alltså stödja mer på det andra benet).

Jag tror att det gäller att vara observant på om hästen ändrar sig på ngt sätt. Sedan är det också bra om man har ngn aning om varför den fick fång tidigare, det vet du kanske?

knapplån

Hur går det med era fånghästar?

Det verkar som om vi har kommit förbi den farligaste perioden, i alla fall för tillfället. Vi har minst tio grader varmt på nätterna och inte sol hela dagarna. Gräset växer i massor. Min ponny går ute i den lilla hagen 4 timmar från morgonen och sedan är hon ute i den stora vinterhagen ca två timmar senare på dagen. Båda gångerna med munkorg. Hon får lusernpellets (2,5 kg uppdelat på flera ggr), lite hö och halm inne i stallet. Nu har hon nästan slutat att äta halmen. Jag kollar pulsen flera ggr om dagen :angel: (just nu med tanke på gräset) och "väger" henne med viktbandet varje helg. Hon verkar ha landat på en vikt som inte har förändrats på flera månader.

Jag rider henne var- och varannan dag och går promenader på vilodagarna.

Min plan är att hon om ett par veckor ska kunna gå på gräs fler timmar men jag får se hur det blir.

Det finns smala hästar som är insulinresistenta. (ve och fasa för att ha en sådan häst och sätta ihop en foderstat). Men de kan alltså ha fettdepåer fast de är smala

Min tolkning är att det inte menas så i skrifterna, att hästen har fettdepåerna trots att den är smal utan snarare att trots att hästen är smal så har den IR eller EMS och så fort den då får ett överskott så svullnar depåområdena upp även om resten av kroppen är smal.

KL till resten...

Jag blir lite skrämd över hur mycket det manipuleras med hästarna som har dessa sjukdomar. Man ändrar foder stup i kvarten för att hitta rätt, det ändras hit och dit för att på microgrammet stämma enl. ett program och trots detta så står de flesta hästarna kvar på nån fodersort ex ett olämligt mineralfoder som de troligen inte tål som hela tiden triggar sjukdomarna, å är det någon som tänker på proteinets sammanhang gällande IR, det finns de som påstår att de skall ligga på en kvot mellan 5-6 inte högre och det är väldigt få folk som lägger sina djur kring 5 och jag vill nog påstå att det finns ett sammanhang utifrån de hästar och deras sjukdomar jag haft, både fång, IR, EPSM och X-hästar.

Sedan så tycker jag att många verkar svältas till att vara riktigt tunna, genom att inte ens få grovfodermängd så tuggbehovet tillfredställs på långa vägar, de står utan grovfoder i timmar och de ska ha munkorgar av alla de slag för att inte kunna föräta sig.

En IR häst har ofta ett megastort tuggbehov och många känner troligen inte mättnad som en vanlig häst, när man tar bort allt för dem så kommer istället stressen som i sig också gör att hästarnas magar brakar och blir fortsätter vara överkänsliga och får fång lätt.
Man vet idag att det är inte bara överviktiga hätar som får fång utan även hästar som är smala och på så vis får obalanser också får fång.

Jag vet hur svårt det är att äga en sån här häst då jag haft några stycken och valen är inte många för att hålla dem friska. Men forskningen går framåt och man testar nya vägar hela tiden.

Är det några av er här som har dessa hästar med sitt stora tugg-och matbehov som testat att ge dem fibertillskott och mineraltillskott som kan stilla deras hunger och samtidigt hjälpa blodsockret och muskler mm som påverkas så att de kan få ha ett litet mer normalt liv med mindre stress?

Det jag tänker närmast på är kromtillskott som det forskats på en del utomlands till dessa hästar och Betaglucare som forskats lite på humansidan till dessa problem?

Vet några få hästägare som provat krom och som säger sig se en positiv skillnad.

Munkorg och minimalt med grovfoder är för mig inget alternativ för att hålla min häst frisk för det ger för mycket negativa bieffekter, men han kunde heller inte fortsätta utan nån hjälp med sommarbetet så han går nu sedan några dagar tillbaka på krom och betagolucare och är tillbaka i vinterhagen som har ngt. mindre mängd gräs i sig men dock så han mer än väl klarar sig under hela sommaren om den fortsätter så här med regn och sol.

Det jag märkt hittils är att hans svullnad började gå ner på bara ett dygn och stallägaren säger att han äter mindre å jag har märkt att hans intresse för mat verkar ha minskat. Nu är han inte så som de kan vara utan han kan andas och vila mellan tuggorna men det var ändå för mycket för honom det han stoppade i sig.

Håller detta i sig så kan han gå på bete med andra hästar även sommartid, han äter när han känner hunger istället för att det är gott, hans tuggbehov minskar men han är ändå lugn och tillfreds utan stress i kroppen.

Det jag även märkt är att nu sommartid så har hästarna kännbar puls regält varma dagar. Både jag och stallaägaren tidigare år har känt igenom hästarna till och från och det är lika över lag. Alla har mer puls och kraftigare varmare dagar, så för mig är puls i sig inget som helst tecken på fångstart.

Senast ändrad:

Själv är jag mitt uppe i fångest för min halvblodsvalack som haft ett fånganfall för två år sedan men som då var superdålig länge med början just vid den här tiden. Tyckte mig märka minimala tecken i rörelsemönster (han är normalt sett väldigt framåt och aktiv men var nu lite mer dämpad), vilade oftare på ett bakben (det började på en bakhov förra gången också), vände inte runt lika mycket/lika raskt i boxen och hade inte riktigt samma glada glimt i ögonen för ett par dagar sedan. Små tecken, men fullt tillräckligt för att skrämma skiten ur mig.

Tog bort allt kraftfoder och bort från den lilla snutt tillvänjningsgräs som han gått på, och ett par dagar senare ser allt ok ut igen. Ska strypa hagen till så gott som inget gräs alls, och vänta ut eländet ett par veckor till innan jag vågar försöka igen....

Han är för övrigt definitivt inte överviktig, och blir inte det heller.... men fång fick han lik förbannat.

Här går det ju *ta i trä* bra än så länge. De går på begränsat med gräs, och med munkorgar så det blir ännu mer begränsat, 8 - 11 h per dygn beroende på väder och vind (läs: Uppskattade fruktannivåer). Vi har haft 'rätt' väder här senaste veckorna vi med, men nätterna ligger under + 15 så jag är lite pipig med att de inte får gå ut på morgonen utan fm.

De får frukost inne, rätt symbolisk giva, och en ännu mer symbolisk tuss silage på eftermiddagen i hagen. Sen inne silage (lite) och halm (lite för Lillen och fritt för E som ändå bara äter just lite halm). L går stadigt neråt, E borde börja göra det nu när jag ÄNTLIGEN ligger i en övertygande ledning i munkorgskampen.

Jag springer också och kollar puls och hur de rör sig flera ggr/dag. Båda verkar dock må oförskämt bra. *peppar peppar* Men jag har hela tiden fångesten där, att imorgon kan det vara slut. Och ångest för när bromsarna kommer och jag måste vända dygnet. Då blir det en längre tid utan 'munkorgskoll'.

Lillen ska ju skrittas iaf en månad, E gör fortfarande inte många knop men jag hoppas vagnen återvänder hem snart.

Och allra mest värmer det mattehjärtat över hur lyckliga de verkar vara med att gå och skava och peta i sig några strån gräs här och några strån gräs där. De är HUNGRIGA som attans, spec Lillen, men det är ändå stoor skillnad i hur de ser ut att må mentalt jmf med vintern när de eg bara väntat på nästa fodring. Betyder MYCKET för mig - och dem vad det verkar - att de kan födosöka =)

Sedan så tycker jag att många verkar svältas till att vara riktigt tunna, genom att inte ens få grovfodermängd så tuggbehovet tillfredställs på långa vägar, de står utan grovfoder i timmar och de ska ha munkorgar av alla de slag för att inte kunna föräta sig.

Ja men när det inte finns något alternativ? Krom och glucovad det hette i all ära, men om det var så funktionellt skulle det ju garanterat rekommenderas av ledande veterinärer? Jag är väldigt försiktig med att ge sådant som inte är sas statistiskt säkert, så nej jag har inte provat det. Hitills inte hittat ett enda fibertillskott som INTE adderar oönskade effekter, i form av MJ eller olämplig ingrediens. Men berätta jättegärna mer om tillskottet?

Jag skulle hugga av ena handen för att tillfredsställa tuggbehovet åt Lillen, och ge honom mer mat. Men det finns innan de uppfinner ett grovfoder som passar, inget sätt att göra det på. Och det gör och kommer alltid att göra ont i hjärtat att just behöva göra våld på den delen (TS och tuggbehov).

Dock, han tycks (numera, när han var yngre var det en annan sak) inte vara speciellt stressad av detta. Lillen är en ytterst harmonisk, balanserad och lugn herre. Vilket jag tackar gud för, för som han blev om man så bara försökte gå under 1.3 kg TS/100 kg när han var yngre, så är INTE acceptabelt för mig. Han blev rabiat, kastade sig över allt ätbart, grävde sönder boxen och magen ballade ur med besked.

Idag så han är hungrig nästan jämt ja. Men han är inte rabiat, magen är utefter det man kan se utifrån utmärkt, och som ni sett på bild etc kan jag ställa upp honom lös på gräs för att ta en bild utan att han måste kasta sig över gräset. Han är lugn på morgonen när man kommer för att fodra och/eller ta ut osv. Han gräver inte i boxen.

Så, han verkar må så bra det är möjligt. Men skulle givetvis tveklöst välja att 'få mer mat!' om man frågar honom. Samtidigt så om han hade möjlighet till konsekvenstänkande skulle utan att tveka välja 'som han har det nu', framför IR/fång osv.

Jo jag har förstått att du alltid gör som dina duktiga veterinärer säger åt dig att göra, det gör jag ibland men oftast så går jag steget längre just för att jag vet att våra veterinärer ledande eller bara koveterinär över lag har så mycket att göra att de omöjligt kan följa all utveckling som sker med stormsteg utomlands. Jag därmot har tiden och intresset att leta om jag känner att det finns mer att hämta.

Utomlands rekomenderar vetrinärer idag IR hästägare att komplettera med kromtillskott då det visat sig positivt i forksningssammanhang.
Om du söker på Chromium+horse+IR eller delar av dessa ord så får du upp en hel del på engelska, på svenska sidor hittar du i stort inget. Du kan även på svenska sidor söka på Betaglucare så får du info om det.

Det finns smala hästar som är insulinresistenta. (ve och fasa för att ha en sådan häst och sätta ihop en foderstat). Men de kan alltså ha fettdepåer fast de är smala

Min tolkning är att det inte menas så i skrifterna, att hästen har fettdepåerna trots att den är smal utan snarare att trots att hästen är smal så har den IR eller EMS och så fort den då får ett överskott så svullnar depåområdena upp även om resten av kroppen är smal.

Om en smal hästs depåer svullnar upp pga IR så får du väl en smal häst med fettdepåer? :crazy:

Strunt samma - du får gärna upprepa eller snarare förtydliga vad jag skriver. Mitt svar var endast ett svar till axels påstående om ngt som jag har glömt.

Jag har läst tillräckligt mkt artiklar och forskningsrapporter av framförallt utländska fångforskare för att inse att i alla fall de allra flesta (dvs alla jag har läst) menar att en IR häst ska bantas. De menar också att detta kan vara mkt svårt eftersom dessa hästar ofta är svårbantade pga sin nedsatta insulinkänslighet. Och det enda sättet att göra detta är att minska på fodret, speciellt om den inte samtidigt kan motioneras.

Men vi är väl olika och våra hästar är olika. Det gäller att hitta det som passar ens egen häst så att den blir så pass bra att den inte får ngt återfall.

Det är möjligt att hästar kan ha en förstärkt puls pga värmen (tant Ester skrev ju det). Men jag kommer att fortsätta att vara mkt observant på min ponny. Eftersom starkare puls även är ett tecken på fånganfall så vågar inte jag chansa.

Jag håller med dig. När det närmar sig samma årstid igen så blir i alla fall jag ganska nervös. Min ponny fick fång i december för ett och ett halvt år sedan. Det var hårdbevakning i julas.

Men jag tror man måste göra som du gjorde dvs ha koll på läget och backa med allt som kan vara farligt om man misstänker att fånganfall.

I alla fall gör jag det.

Så här såg min ut fyra månader efter anfallet, han var ju smärtfri efter två veckor med butta, sen stod han i boxhage i ett par månader med minmial tuggranson.
Här går han på så lite gräs vi kunde ordna, har tom klippt med gräsklippare så jorden sprutade.
det som Ultuna gjorde fel anser jag är att de skodde honom under det aktiva anfallet, så ni ser själva hur trasiga hovarna var och han hade fruktansvärda hovar, det enda som blev bra var att hans hålrum försvann när hovarna växte ut.
skanna0002.jpg

har ingen bättre bild men det var här vi blev anmälda för djurplågeri eftersom hästen inte hade nåt gräs att äta.. ja han ser verkligen mager ut.
HAn ser deppad ut för han var ensam, vi hittade en kompis som också behövde lite mat sen.

Senast ändrad:

Jo jag har förstått att du alltid gör som dina duktiga veterinärer säger åt dig att göra, det gör jag ibland men oftast så går jag steget längre just för att jag vet att våra veterinärer ledande eller bara koveterinär över lag har så mycket att göra att de omöjligt kan följa all utveckling som sker med stormsteg utomlands. Jag därmot har tiden och intresset att leta om jag känner att det finns mer att hämta.

Utomlands rekomenderar vetrinärer idag IR hästägare att komplettera med kromtillskott då det visat sig positivt i forksningssammanhang.
Om du söker på Chromium+horse+IR eller delar av dessa ord så får du upp en hel del på engelska, på svenska sidor hittar du i stort inget. Du kan även på svenska sidor söka på Betaglucare så får du info om det.

Fast, nu har vi ju lyckats importera en av de ledande utländska veterinärerna till Sverige. Och ändå ingen rekommendation om krom etc. Däremot STORA steg framåt övrigt vad gäller både uppmärksamheten på IR, men också mångdubblade behandlingsmöjligheter medicinskt.

Ska googla sen när jag har bättre tid. Men vid en snabb googling hittar jag dokument från en hovslagare (!), obekräftade jämförelser med kroms inverkan vid human typ 2 diabetes, 'reklam' från försäljare av produkter osv. Dvs sådant som är just vad som inte räcker för mig. Dessutom så påverkar spårämnen och mineraler med varandra, och att öka en kan vara av godo på ena viset, men ställa till med oreda på annat vis.

Men jag ska googla lite djupare och läsa igenom mer sen när jag har bättre tid. För det är ju möjligt det finns guldkorn där =)

Vad gäller betaglucare så "Betaglucare bildar en gel i mage och tarm som kapslar in snabba kolhydrater och försenar upptaget av socker. Det långsammare upptaget minskar behovet av ett överdrivet insulinsvar för att hålla en jämn blodsockernivå."

Jag ser ärligt inte varken hur det skulle fungera, eller heller på vilket sätt det skulle gagna en häst som INTE får snabba kolhydrater?

Från betaglucare.se "Till följd av gelbildningen så kan Betaglucare binda gallsyror i mage och tunntarm som först ut den naturliga vägen. Detta leder till att levern behöver producera nya gallsalter i levern och till detta behövs kolesterol som hämtas från blodomloppet3. Följden blir sänkt LDL – och Totalkolesterol."

Nu har ju inte hästar och människor specielt lika matsmältning, och hästens gallblåsa fungerar ju inte alls som människans?

Innehållet av kostfiber är dessutom ganska lågt, sett vad vi har för andra fiberval till häst, så bara för att ge fibrer/mättnad så så borde det väl ge en marginell effekt?

Så ja, jag är skeptisk, som vanligt ;) Men vilken effekt är det du fått på din häst? Även skeptiker-jag gör ju ibland avsteg från det. Det finns t ex inte en enda studie som bevisar att glukosamintillskott oralt till häst kan ens hjälpa. Ändå har jag provat - OCH sett effekt. Så jag är inte alltid omöjlig.

Med med en fångis är jag skeptisk i överkant som sagt, just för att det är så lätt att det som skulle vara harmlöst istället var en riskfaktor.

Det finns inga som helst bevis för att kromtillskott skulle ge någon positiv effekt på IR-hästar. Det finns däremot studier som tyder på att kromtillskott inte har någon positiv effekt på IR-hästar, se t.ex.

http://etd.lsu. edu/docs/ available/ etd-04152004- 095658/

där man fann att: “Chromium propionate supplementation did not decrease plasma insulin or leptin”.

Det finns däremot studier som tyder på att krom kan ha en positiv effekt på människor med diabetes. Hästar är dock inte människor och det är en väsentlig skillnad mellan en IR-häst och en människa med diabetes. Människor med diabetes har vanligtvis ett högt blodsocker och en låg insulinhalt. IR-hästar har normal blodsockernivå men en hög insulinhalt. Det är således helt olika mekanismer.

Den enda orsaken som jag ser det till att tillsätta krom i foderstaten är om det råder brist på krom och detta är vad jag förstår väldigt sällsynt. Det kan kanske uppkomma krombrist i starkt alkaliska jordar.

Jag har hört att M B har slutat i Uppsala o vem jobbar där nu?

Det är helt uppenbart att man inte verkar idka samma verkningsmetod/ rehabilitering som på Strömsholm. Jag undrar varför.

Samarbetar inte Wattle med dem?

Vet att Micke undrade vem som hade verkat min. Är en metod med så pass bra utgång för de allra flesta så pass unik:confused:

När är hästen verkad innan bilden togs?
De där långa tårna drar ju hela tiden i de troligen skadade lamellerna.
Vad sa röntgen?

Kl
Jag tror inte på universalmedel för ngn diabetiker- varken människa eller djur.

Motion, bättre kost o få ner vikten så brukar de flesta bli ganska friska.

Min hund fick fång:grin: nej men en form av diabetes i samband med löp- blev halt, rinnande ögon o var tjock- vilket inte veterinärena ansåg. Men om hunden går upp 25% av sin matchvikt är den tjock anser jag. Den fick depåer som vet. röntgade:rofl: ja det var fett. Den fick banta, simma/ vattengympa flera h/ dag o blev bra.
Av soffvilan som Vet. ordinerade blev den bara sämre av.

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att, rent generellt alltså, Ultuna samarbetar ganska lite med andra svenska kliniker så. De har iaf inte Strömsholms metod/protokoll som standard vid fång.

Sen så mer besvärande blir det att t ex Wattle och V.R har helt olika bedömningsskalor när de tolkar precis samma provresultat etc. Så jag tror inte det samarbetas så himla mycket i alla fall?

Sen så mer besvärande blir det att t ex Wattle och V.R har helt olika bedömningsskalor när de tolkar precis samma provresultat etc. Så jag tror inte det samarbetas så himla mycket i alla fall?

Vem är VR? Jag har nog inte fattat det riktigt.
Vad är det som de bedömer olika? (är mest nyfiken)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 945
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 840
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 212
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka