Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Hur många gånger..:crazy: har jag försökt att förklara det- att depåfettet är farligt. Även på övriga kroppen. Spader Äss förklarade varför.

Min häst har ju varit hos VR o givetvis Micke.

nu var ju själva grejen att veta varför, inte bara att. Och att det inte bara är depåerna, utan fettypen i sig. För ATT det är farligt med fångnacke är ju skåpmat. Du har dock bara sagt det, och inget mer.

Detta med fettdepåerna innebär ju att insulinkänsligheten försvagas vilket troligen kan utlösa ett fånganfall. Det vae faktiskt det som fick mig att banta min ponny riktigt på allvar = rent desperat

Jo, så typiskt bara om det inte 'bara' är sas depåer, alltså överskott som är en risk. Känns lite som fångforkningen överlag är lite 'ta bort en risk - hitta två nya'. Typ 'nej, vi hade fel, det var inte alls så att protein utlöser fång - däremot X och Y'. Nej vi hade fel, X hade inte med saken att göra, däremot Z och Q. Dock, jag är ju tryggare ju mer jag förstår inte bara att, och hur och varför och på vilket sätt, så jag gillar det ju eg ;)

Och, ju fortare man får reda på att t ex Z kan ha med fång att göra, dessto lättare är det ju att mota Olle i grind, så det är ju bra ändå. Men ibland känns det lite som 'allt är livsfarligt, och du kan inte skydda dig'. Stod och tänkte på det idag faktiskt när jag mockade, att det är eg konstigt att man inte blivit mentalsjuk på riktigt. För bara i mina hästars vardag är det ju tvåsiffriga saker som skulle kunna... Grovfodret, om det är hög sockerhalt. Halmen, om den inte är helt okej hygienisk och skapar en magtarmstörning. Gräset - om det innehåller högre fruktannivåer än tänk, samt om de pga munkorg och begränsat bete äter olämpliga växter. För jag har ju kollat hagen massa gånger, men idag såg jag en ormbunke och en liljekonvalj och.. Tänk om de rymmer, då.. Tål hovarna sådär mycket belastning. Ja osv osv.

Och sen kommer det nya rön, och endera 'en grej till' eller 'hoppsan, vi har underskattat den här grejen, vi vill korrigera'.

Lite spinoff bara, men hade som sagt en 'tankarna flyger fritt' vid mockningen, lite känslan av att 'stupa på mållinjen'. Okej, han är bantad och fin, inte minsta fångnacke, jag kan försöka andas lite utanför papperspåsen. Eller, bara skojade, det kan vara farligt ändå.. *finns det ingen rulla med ögonen smiley, på ett humoristiskt vis? ;)*

Jag håller med dig, känner verkligen igen tankarna.:crazy:

Det verkar på ngt sätt som att man har två val med en fånghäst. Antingen släpper man ut den i hagen igen och bryr sig inte om riskerna, tar chansen att den klarar sig ändå. Det verkar ju som att en del av dem gör det (fast kanske inte de som har anlag för IR?). Men alla gör ju inte det. Jag vet flera st fånghästar som får fång nästan varje år som ett mer eller mindre normalt inslag av tillvaron. :crazy:

Eller också så försöker man sätta sig in i sjukdomen och alla riksfaktorer så mkt man kan och sedan försöker man undvika dem så mkt som möjligt.

Ibland undrar jag om jag har valt rätt strategi själv (av ovanstående två alternativ). Men det kan bero på att jag fortfarande inte vet hur det kommer att gå. Men för mig har det hela tiden ändå trots allt verkat tryggast att veta eller snarare kanske ana mig till vilka risker jag utsätter min ponny för.

Det absolut svåraste tycker jag är alla egna val man hela tiden måste göra.

Eller också så försöker man sätta sig in i sjukdomen och alla riksfaktorer så mkt man kan och sedan försöker man undvika dem så mkt som möjligt.

Jag har, som ni, valt den här strategin. Men det kan göra en knasig. Det tar en massa tid, en massa tänkande, en massa pengar etc. I natt hade jag till och med en mardröm om att det hade börjat komma objudna "gäster" till stallet som bland annat rev staketet så att hästarna skulle kunna komma ut och äta gräs. Vad säger DET om mig...:crazy:;)

KL

Tänkte uppdatera med lite nya bilder på Belle, och hur hon ser ut just nu:

Synd att hon vilar ena bakhoven här, annars blev det fint:
P5110002.jpg

P5110004.jpg

P5110005.jpg

Lite bildbombning... :)

Det verkar på ngt sätt som att man har två val med en fånghäst. Antingen släpper man ut den i hagen igen och bryr sig inte om riskerna, tar chansen att den klarar sig ändå. Det verkar ju som att en del av dem gör det (fast kanske inte de som har anlag för IR?).

Ja, det där har jag funderat en del på med. Jag har ju valt samma strategi som dig. Samtidigt, så jag VET att jag inte är lika hysterisk alls med E som med L. Just för att L är en sån som 'släpptes ut i hagen som vanligt, och allt som innan'. Inkl alla negativa saker (frostgräs, fri mat, fet etc) då. Och han mår ju oförskämt bra TROTS detta. Och därför är jag lite mer avslappnad med honom. Ett typexempel på det är när mamma ringde igår, jag jobbade natt så hon tog in. Hon ville bara säga att E hade ingen munkorg på, och eftersom hon inte visste 'hur fort' jag behövde veta det ringde hon.

Mitt svar var att är det E så behöver du inte ringa alls, såvida han inte haft SÖNDER dem och du inte kan sätta på den t ex, utan då kan du berätta när jag kommer hem. Om det är L som tagit av sig sin munkorg måste du ringa DIREKT.

Och det är ju inte alls för att jag bryr mig mindre om E eller 'struntar' i om han får fång etc. Utan att jag insett och märkt att han helt enkelt inte får fång av 'minsta lilla'. Det har jag ju sett BARA för att någon annan 'bara släppte ut'. Hade E fått fång hos MIG hade han haft samma halvhysteriska järnkoll osv som L.

Ibland undrar jag vad som skulle hända om jag 'slappnade av' med L med. Jag tror det skulle gå åt helvete, och fet -> IR -> fång. Just IR-delen känns som den stora skillnaden. Samtidigt, jag hade nog trott det med E med om han fått fång här. Så, kanske Lillen skulle klara sig finfint utan munkorg på gräset nu t ex, han kanske skulle klara sig fint utan hysteriskt petimetrande osv. Jag vet inte - och kommer nog aldrig få veta eftersom jag nog aldrig kommer ta chansen.

Men de är sådana tydliga exempel på både hur OLIKA det är, Lillen fick 'skolboksvård' men det tog lång tid innan bra, E fick 1 v butta och box och det var det, och var bra (=symptomfri) på 'fjorton dar' eller nåt. Men också så tydliga exempel på hur olika det är vad som utlöser fång. E har gått på frostgräs osv utan att få fång igen. L fick uppenbarligen fång igen mitt utanför 'riskperioden' trots att han fick lite socker, bantades osv osv. Det är därnånstans det börjar känna sådär halvtröstlöst, allt är farligt och man kan inte skydda sig typ. (Samtidigt, nu fången i feb, vi gjorde nästan allt fel - och han verkar ju blivit bra. Vilket är bara ytterligare en dimension av ironin..)

Man kan göra ALLT rätt och det går åt helvete, och ALLT fel och det går jättebra.

Tycker hon är fin, men vore roligt se från 'manfria' sidan med - jag noterade att hon inte har någon, men med manen kammad åt ena sidan då =)

Läskig mardröm :crazy:

Jag insåg igår btw hur mycket fångest inte bara påverkar mig, utan även de runt mig involverade i hästarna. Häromveckan kom granntösen förbi, hon rider ju E ibland, och laddar nu för sommarlovet som i princip verkar planerat att tillbringas på Es rygg ;) Hursom, de (barn + mor) frågade om de var okej om de borstade och så även om jag inte var hemma. Visst tyckte jag - men kom ihåg INGET godis, inga morötter eller nåt. Varvid till och med lilla flickan tyckte 'nej, jag vet, de kan bli sjuka och få jätteont i fötterna då'

Visade sig att flickebarnet inte ens vågat plocka gräs I hagen och ge E när de hälsat på en dag när jag inte var hemma, 'ifall han skulle bli sjuk då'.

Och mamma konstaterade häromdagen att 'Ingen fångvarning på Lillen i alla fall, han kom och galoppperade när jag skulle ta in', så till och med hon 'kollar hela tiden'. En dag hade de (första värmen troligen) verkat lite loja, varvid mamma (jag var på jobbet) hade sprungit ut var 20e minut och kollat så de inte gick konstigt eller verkade ömma, och inte slappnat av förrän 5e gången hon gick ut och de brallade runt i galopp och busade.

nu var ju själva grejen att veta varför, inte bara att. Och att det inte bara är depåerna, utan fettypen i sig. För ATT det är farligt med fångnacke är ju skåpmat. Du har dock bara sagt det, och inget mer.
Fettet i depåerna är just det farliga fettet som bukfetma.

Tycker nog att man som fånghästägare kan nöja sig med att veta att hästen bör bli smal för att få bort depåerna. Och för det krävs det intensiv bantning- ja så som skrivs- måste hållas tunn- inte normalhull.
Av den anledningen menade jag att din inte alls är tillräckligt bantad!
Borde vara ännu viktigare när det nu visar sig att den har haft fång under vintern

Bettys häst visar på en slimmad o de kan ges ganska mkt mat- såvida den motioneras. När den är i mer kondition lär den behöva ännu mer.
Det som är viktigt är att dra ner om man nu inte rider/ kör o INTE släppa på bete... bara.

Senast ändrad:

Nej, fettypen i sig handlar det om. Den nya informationen alltså. Naturligtvis blir depåer av sådant fett extra farligt. Precis som bukfetma, bukfetma över en viss gräns är väldigt farligt. Men även om man har lite fett kring buken, så den TYP av fett som samlas där är farligare än till exempel fettet på rumpan. Och samma sak verkar det som sagt vara med fettet som vill samlas kring mankammen. För en känslig häst kan även en (för normalhästen) normal mängd fett vara för farlig. Jmf med bukfetmadelen, att vi hade en kategori personer som det inte räcker med att de är normalsmala (vad det nu är på människa, men du fattar), utan som måste vara underviktiga, för att få en mindre mängd bukfett än normalt, då de är extra känsliga för vad den typen av fett (och dess hormonpåverkan etc) kan ställa till med.

Du och VR är förresten inte överens om hullet på L. Men jag är inte så förvånad, alltså att du inte håller med andra när det gäller min. Nu ska han ju, har jag ju sagt redan innan den här informationen, ner mer då jag för säkerhets skull vill ha honom på den tunnare sidan, och ha lite marginal. Men du är den enda (so far) som 'ser' depåer och för högt hull när du tittar på bilderna.

Senast ändrad:

knapplån

Det är vad jag tycker ganska omöjligt att bedöma skillnaden mellan olika hästars hull och fettdepåer bara gnm att se bilder.
BMs häst ser man ju dessutom inte hela halsen på.
Dessutom är det ganska meningslöst med dessa jämförelser.

Det är klart att man kan nöja sig med att banta sin fånghäst. Vad ska man annars göra? Bara man är medveten om att en fet häst och speciellt med depåerna troligen har lättare för att få fång även av andra orsaker. Men det vt vi ju alla redan.

Det som är viktigt är att dra ner om man nu inte rider/ kör o INTE släppa på bete... bara.

Du har tjatat länge nu. Var anser du jag gör annorlunda? Kan du inte säga det istället för att tjata vidare? Endera vet du att du har fel och då blir det ju bara obegripligt varför du upprepar, eller så har du inte förstått och då är det väl lika bra reda ut det en gång för alla så du slipper tjata?

Tycker hon är fin, men vore roligt se från 'manfria' sidan med - jag noterade att hon inte har någon, men med manen kammad åt ena sidan då =)

Nej, någon manfri sida har hon inte:D...men jag ska försöka komma ihåg att "lägga" manen på en sida och ta bild. Hon HAR en rätt kraftig, och kort, nacke.

Läskig mardröm :crazy:

Japp, antar att man är lite knäpp om man drömmer sådana drömmar...;)

Fast det var inte för att 'bedömma' den och/eller klaga på den, utan bara för jag är nyfiken hur hon ser ut (alltså 'modellmässigt') =)

*KL*

Det här med bedömma hull utefter bilder tycker jag precis som FA är JÄTTESVÅRT. Jag vet ju när jag fotar L; när han var FET så vissa bilder såg han ut att vara i normalhull på. Jag kunde fota fullblodet med, och hux flux dök det upp en bild på skärmen där han såg ut att vara smällfet. Så, även en korrekt tagen bild vet jag ju kan skilja sig från hur man skulle se det IRL, än mer när man fått känna.

Ett ex på det som jag tänkte på när jag såg bettysmattes häst nu på de senare bilderna, var att den har hjärtrumpa. När/om Lillen har det då är han fruktansvärt fet. Om man är van att 'se det så' så skulle det vara jättelätt att (felaktigt) anse att bm:s häst är för rund. Och samma sak om man ställer två hästar av helt olika typ mot varandra så de kan vara bedömda i EXAKT samma hull av 10 oberoende experter, men på BILD kommer den ena se smal ut i överkant, och den andra tjock ut.

Här är förresten hovbilder från idag:

VF, som från början hade 15 graders hovbensrotation + sänkning:

P5110007.jpg

HF, som från början hade 10 graders hovbensrotation:

P5110006.jpg

Fast det var inte för att 'bedömma' den och/eller klaga på den, utan bara för jag är nyfiken hur hon ser ut (alltså 'modellmässigt') =)

Förstod det :)!

Ett ex på det som jag tänkte på när jag såg bettysmattes häst nu på de senare bilderna, var att den har hjärtrumpa.

Här är rumpan, bara för att du nämnde den:

P5110004-1.jpg

Ursäkta smutsen...

Har inte riktigt hängt med i tråden....

Bettysmatte: När fick din häst fång med rotation och sänkning? Är det länge sedan? Tyckte hovarna såg väldigt fina ut.

Du har tjatat länge nu. Var anser du jag gör annorlunda? Kan du inte säga det istället för att tjata vidare? Endera vet du att du har fel och då blir det ju bara obegripligt varför du upprepar, eller så har du inte förstått och då är det väl lika bra reda ut det en gång för alla så du slipper tjata?
Det var rent generellt, men din häst har ju aldrig varit igång ordentligt eller så slank som Belle, så det är klart att du inte kan öka maten.
Jag bara väntar på att den kommer att få fång igen:crazy:

Vad är svårt att förstå med SLANK:confused: tunnare än normalhull....Då har du fått bort det mesta fettet.
Menar att du har tagit ponnyn till Strömsholm? Vet hon om att den har fång igen?

Tror mest att du mailat bilder... möjligen

KL
Om ni inte kan se på Belle att hon är slank om man inte ser hela halsen så vet inte jag hur ni gör er bedömning:confused:
Den har inte fett på bog, buk eller höfternas utsida o halsen är rak.

Tror ni att de kan ha fetthals o vara väldigt smala på övriga kroppen:rofl:

Ja en hingst kanske kan te sig så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka