Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Det du citerade, i förenkling. Ja du kan göra så, och jag gör så i samma läge =)

Nejd u behöver nog inte ge ett helt mått, samtidigt så sålänge du inte är i närheten av maxtolerand (vilket jag nu inte orkar räkna om du blir) kan du lika gärna ge ett helt mått om du vill.

Är proteinbehovet täckt kan du skita i kvoten, de som behöver mer MJ än tabellhästen men INTE har ökat proteinbehov hamnar på en låg kvot t ex. För vissa svårfödda är sänka kvoten (dva höja MJ men inte protein) det som gör tricket.

Kanske kan spara lite på hacket då. Fast han verkligen ääälskar sitt hack så det är lite med blödande hjärta att jag tar bort det. Men plånboken kommer ju bli glad iaf;)

Sen är jag inte jätteoroad över att han inte går upp, så länge han inte har börjat äta gräs. Det kan vara skönt att veta att man har lite marginal på hullet när han ska börja lite gräs igen längre fram.

Men han behöver ju något att bygga muskler av, för det är ju till stor del det som fattas och det känns ju inte så bra när man gärna vill börja rida mer.

Han får nu:

Morgon: 1,5 kg hö
Hagen: 2,5-3 kg hö + 0,5 kg alfalfa
Hagen eftermiddag: 1,3 kg hö
Kväll: 1,7 kg hö + 0,5 kg alfa.
Natt: 1 kg halm + 2 kg hö.

Vad härligt att du kan ge så mycket :)! Jag ger min 7,5 kg hö + 0,5 kg lucernhack, och ofta blir det nog något halvt kilo hö extra också, så hon får också en hel del. Det är riktigt KUL när man kan höja och se att de blir mer och mer nöjda med sin ranson :)! Har nyligen börjat sprida ut Belles hö över HELA den lilla hagen, och det tar en rejäl stund för henne att äta 1 kg hö. Hon verkar mycket nöjdare och lugnare, men det kan ju också vara värmen som gör det i och för sig.

Jag skulle förresten vilja få lite tips på "fångsäkert" hästgodis! Melassfria lucernpellets är ju ett självklart svar, men jag har inga hemma och jag vill inte köpa en jättesäck för att använda någon näve eller så i veckan... Finns det något annat vettigt? Det är lite bökigt med lucernhack... Fastnar liksom i fickan ;)!

det finns ett med huvudinnehåll lucern. Finns i örtsmak och en massa andra smaker. Mina i princip dödar för det, inkl att kräsna fullblod gjort detsamma. OBS att jag inte vet om de som inte är örtsmak är melassfria. Det här trodde jag var melass i, för det är glansigt på utsidan, ser klart melasserat ut. Men ingen melass i innehållsförteckningen, och iaf när jag förra året (?) kollade upp så fick jag svaret att de är melassfria.

Örterna är ju en detalj när det gäller fång dock. Mina får knappt godis alls, men det lilla de fått av örtgodiset har inte inneburit minsta problem. Korn är andra ingrediens, och korn är ju stärkelserikt, men samma där, det LILLA mina fått = inga som helst problem.

Gibbon är generalagent, det heter Request, vet inte om det finns i mindre påse dock. Jag har säck (inköpt när fbl fick en muskelruptur och hamnade på boxvila, de som inte blir tiggiga kan man ju mata på rätt bra med godis i *s*), om du vill prova kan jag skicka lite? (Eller om du vill jag ska skicka melassfria lucernpellets..Har det med)

Rejält stora bitar, jag brukar dela dem (eller jag och jag, mest mamma som velat ge godis som belöning för 'gott uppförande'). De är som cylindrar, stooora. Finns bild på länken nedan.

Innehåll: Alfalfa, korn, soja, vete, vetekli och torkade örter. Annalysgaranti: Protein 16,5%, vatten 11,0%, råfett 3,0%, aska 4,5%, växttråd 9,0%, kalcium 0,5%, fosfor 0,3%.

http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=4815

Knapplån: Är så många sidor i den här tråden så jag orkar inte leta efter om det här kanske varit uppe förut:

Är det nån som hittat nån bra lösning för att kyla benen om man tror att ett anfall kan vara på gång? Jag har testat hinkar med kallt vatten, men dels är de för låga (vattnet ska ända upp till knäet) dels behöver man ju kyla länge. Hur har ni gjort å vad har ni använt?

Jag tog ispåsar och satt emot så de täckte alla sidor benet och ca 10 cm ovanför knä/has. Lindade runt med blöta kalla handdukar och till sist lindade fast med de längsta benlindorna jag hittade (vanliga var för korta!). Fungerade jättebra när man fått in lindningssnitsen!

Vad härligt att du kan ge så mycket :)! Jag ger min 7,5 kg hö + 0,5 kg lucernhack, och ofta blir det nog något halvt kilo hö extra också, så hon får också en hel del. Det är riktigt KUL när man kan höja och se att de blir mer och mer nöjda med sin ranson :)! Har nyligen börjat sprida ut Belles hö över HELA den lilla hagen, och det tar en rejäl stund för henne att äta 1 kg hö. Hon verkar mycket nöjdare och lugnare, men det kan ju också vara värmen som gör det i och för sig.

Håller med, det är härligt att kunna ge dem lite mer!
Min får av torrt hösilage: ca 1,5 kg morgon, 1 kg lunch, 1 kg middag och 4,5 kväll. Plus ca 0,3 kg lusern.

Tack för erbjudandet om att skicka - ska tänka på saken :)! Knasigt om inte godiset finns i mindre påsar än 10 kg. Jag skulle vilja köpa typ 1-2 kg, för jag kommer att använda bara små små bitar när jag tränar. Hästen vet ju inte skillnaden precis...

Om du vill ge små bitar - varför inte små morotsbitar?

Jag har svårt att tro att tex en halv morot av ungefär den storlek de säljer i de "finare" påsarna skulle kunna skada. De innehåller en del stärkelse men är ju som ett grovfoder.

Min häst har stått på fritt hö o lämnat. Gör iofs alltid så denna tiden.

Den får dessutom betfor, lite kli, lucern, soja o 1 kg havre. Var tvungen då den annars blir för smal. Allt detta kommer att tas bort när den får mer gräs- dock inte i Maj.

Ger morotsbitar som belöning. Förr fick den flera kg om dagen.

*KL*

Det kommer mest troligt dyka upp i föreläsningen på Strömsholm i höst (Behandling av fång - Nya rön och framsteg i behandlingen av fång och metaboliska sjukdomar. Föreläsare Veronica Roberts, överveterinär internmedicin Dipl ECEIM och hovslagarmäster Mikael Westberg.) men jag fann det ändå intressant, och det är ju en 'stund' tills dess.

Att fångnacke är farligt vet vi ju alla, men kanske farligare än man trott?

I översättning så visar nya rön att 'fångnacke/fettnacke', fettet där är väldigt likt det farliga bukfett som finns hos människa, och som hos människa i värsta fall kan utlösa SIRS (systemic inflammatory response syndrome) som har vissa likheter med de molekylära förändringar som sker vid fång. Och att det därför kan vara så att fångbenägna hästar kan behöva hållas citat 'lite för smala' (jmf med normen) för att hålla ner det fettet och risken. (Ordagrant är hela citatet i original: "There is very new information that fat on the crest of the neck in horses is similar to fat round people's middles, so we may need to have these horses a bit too thin".)

Men himla intressant tyckte jag, inte så mkt att fettnacke är farligt och fångbenägna ska hållas smala, utan att man kunnat se likheter/samband så just på fett-typen.

(Källa: Veronica Roberts, Hästsjukhuset strömsholm)

Det kommer mest troligt dyka upp i föreläsningen på Strömsholm i höst (Behandling av fång - Nya rön och framsteg i behandlingen av fång och metaboliska sjukdomar. Föreläsare Veronica Roberts, överveterinär internmedicin Dipl ECEIM och hovslagarmäster Mikael Westberg.)

Får "vem som helst" lyssna på den? Vi kanske ska anordna en "fånghästägar-träff" där :idea:?

Får "vem som helst" lyssna på den? Vi kanske ska anordna en "fånghästägar-träff" där :idea:?

Ja, om man hostar upp 150 pix. Och anmäler sig (begränsat antal platser). Det går att läsa mer via hemsidan. Är 2 h på kvällstid, och jag jobbar natt eg (går ju byta bort), men jag vet faktiskt inte om jag ska gå. Just för det är så kort tid, sett till längden på föreläsningen. Men, inte bestämt mig, är bra sugen. De banne mig två tyngsta namnen, och så inte bara fång utan metaboliska sjukdomar med.. Det vetefan om jag kommer kunna hålla mig därifrån.. :devil:

Kan varmt rekommendera att åka o lyssna. Mikael Westerberg kan verkligen sin sak, och har känsla för djur :) Skulle lätt åka om jag hade tid! Men är det något jag undrar om fång är det absolut honom jag frågar!

*KL*

Det kommer mest troligt dyka upp i föreläsningen på Strömsholm i höst (Behandling av fång - Nya rön och framsteg i behandlingen av fång och metaboliska sjukdomar. Föreläsare Veronica Roberts, överveterinär internmedicin Dipl ECEIM och hovslagarmäster Mikael Westberg.) men jag fann det ändå intressant, och det är ju en 'stund' tills dess.

Att fångnacke är farligt vet vi ju alla, men kanske farligare än man trott?

I översättning så visar nya rön att 'fångnacke/fettnacke', fettet där är väldigt likt det farliga bukfett som finns hos människa, och som hos människa i värsta fall kan utlösa SIRS (systemic inflammatory response syndrome) som har vissa likheter med de molekylära förändringar som sker vid fång. Och att det därför kan vara så att fångbenägna hästar kan behöva hållas citat 'lite för smala' (jmf med normen) för att hålla ner det fettet och risken. (Ordagrant är hela citatet i original: "There is very new information that fat on the crest of the neck in horses is similar to fat round people's middles, so we may need to have these horses a bit too thin".)
Men himla intressant tyckte jag, inte så mkt att fettnacke är farligt och fångbenägna ska hållas smala, utan att man kunnat se likheter/samband så just på fett-typen.

(Källa: Veronica Roberts, Hästsjukhuset strömsholm)
Hur många gånger..:crazy: har jag försökt att förklara det- att depåfettet är farligt. Även på övriga kroppen. Spader Äss förklarade varför.

Min häst har ju varit hos VR o givetvis Micke.

Senast ändrad:

Hur många gånger..:crazy: har jag försökt att förklara det- att depåfettet är farligt.

Jag har funderat från och till i en timme innan jag svarade. Är det NÅGON som har påstått något annat egentligen? Kan inte komma ihåg att jag läst att någon skrivit att fettdepåer inte skulle vara farliga. Eller?

Även på övriga kroppen.

Fast nu garderade du väl ändå dig? Är det depåfettet, det andra fettet eller allt fett som är farligt? Personligen röstar jag på ALLT överviktsfett...

Att det är dessa depåfetter som är farliga är inget nytt - i alla fall inte för mig.
De utsöndrar hormonliknande ämnen som bidrar till att försätta kroppen i ngt sorts proinflammatoriskt stadium vilket kan bidra till IR, fång och andra trevligheter.

Men visst hade det varit intressant med en föreläsning, lite långt bort bara.

det som jag tycker är intressant att de hittat mer angående varför det är farligt. Att det är det är ju gammalt, men att de börjar se varför, och att det inte bara är depåerna, utan fettypen, så även lite fett där är farligare än mer fett på annat ställe.

Men jag är kanske lite mer förtjust i att veta varför och hmm, grader. Just att fettet i sig även in mindre mängd är farligare har jag inte stött på någonstans innan, utan bara att depåer är farliga

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka