Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Jag kommer att ta bort havren omgående, veteklin däremot tror jag blir problem. Hon har blivit kräsen nu på slutet och vetekli är något av det godaste hon vet :d. Tidigare åt hon krafft protein som godis. Idag spottar hon gärna ut det även om hon får ur handen vilket gör att det blir ännu värre när hon får i krubba. Soja tycker hon är äckligt så veteklin är mycet till för att dölja de andra smakerna.
Ska fundera på att öka lucernen men just nu lutar det åt att laka halva mängden silage och ge resten från småbalarna jag köpt till sommaren.

Man bör därför ge minst 50% över miniminivåerna och se till så att Ca : Mg-kvoten inte överstiger två.

Varför inte Ca/Mg-kvot över 2?

Jag får ju ovillkorligen kalköverskott i princip hur jag än beter mig (kalkrika marker), och att ta ner kvoten till 2 innebär enorma överskott av Mg. Jag har sett till att ligga med råge på Mg-tillförseln (precis som du beskriver), däremot så kvoten är ju fortfarande över 2. (Vilket inte bekymrat mig då man ju slutat räkna med den kvoten generellt, alltså när man räknar foderstat åt en normal, frisk häst)

En halvt OT fråga.
När jag räknar foderstat (ej dräktig) så kommer jag fram till att hästen behöver 75-80 MJ. Nu vill jag gärna ha henne på fri tillgång och då äter hon ungeför 120 MJ. Frågan är då ska mineralerna räknas med uppåt eller räcker mineralerna för 75- 80 MJ. Ganska intressant utifrån spaderÄss förslag om magnesium tillsats.

Det där får man olika svar på beroende på vem man frågar har jag märkt. Alltså även när man frågar agronomer/experter. Vissa tycker de ska med upp, andra tycker att de ska utgå från tabellbehov, dvs räknas efter tabell MJ och ytterligare andra tycker skitsamma vad MJ är, räkna efter vikten.

Jag har endera räknat upp det ihop med MJ, eller helt enkelt räknat mineralbehovet på kroppsvikt. Har inte sett någon större skillnad i ngt av fallen, så numera är jag oftast lat och räknar det på aktuell, verklig MJ. Men om hästen behöver väldigt mkt mer MJ än tabell och det utifrån den MJ saknas lite mineraler men det är i balans i övrigt så 'låter jag det bero', iom att det ändå är ett överskott räknat på vikt.

Hästen har egentligen inte det höga behovet utan det skulle mycket väl gå att fodra med den lägre mängden energi men då blir hon inte nöjd med mängden grovfoder. Jag har konstaterat att det finns ett ganska stort spann på energin där hästen håller ett normalt hull. Kommer man över eller under detta spann så händer det dock saker med vikten.

Sett precis samma sak som dig, men jag kallar det trivselhull. Då det på vissa är lite väl högt. Men ett STORT MJ-spann där vikten ligger still. Som om hästen har en inprogrammerad vikt där den 'vill ligga'. Är ju samma med människor, att en viss 'trivselvikt' är lättast att hålla. Men vad kroppen anser är den där trivselvikten kan variera. Ibland är den på tok för låg, ibland lagom och ibland för hög.

Men just med hästar att ett spann på 20 MJ inte påverkat den där 'trivselvikten' alls. Men som sagt då att den på vissa hästar är för låg, på vissa utmärkt och på andra alldeles i överkant.

Om jag nu lyckats att få bort tillräckligt mycket socker hur snat kan jag se det tror ni? Jag har förstått det som att de kan bygga upp depåerna på några dagar- en vecka, går det lika fort att få bort dem om man får ner sockerhalterna? Det känns som om det kan vara bra att veta hur snart jag kan räkna med att se ifall jag gjort tillräckligt eller måste försöka komma på något mer kreativt.

Varför inte Ca/Mg-kvot över 2?

Det är väl inte helt klarlagt tror jag, men man misstänker att kalcium och magnesium har gemensamma transportmekanismer. Ett stort överskott av kalcium i foderstaten förtrycker då upptagningen av magnesium. Även om du har tillräckligt med magnesium i foderstaten för att täcka hästens behov kommer endast en del av detta att tas upp av hästen om du har ett stort kalciumöverskott. Det bästa är att minska kalciummängden i fodret så att magnesiumet inte konkurreras ut. Det finns en övre gräns för hur mycket magnesium man kan ge.

När jag räknar foderstat (ej dräktig) så kommer jag fram till att hästen behöver 75-80 MJ. Nu vill jag gärna ha henne på fri tillgång och då äter hon ungeför 120 MJ. Frågan är då ska mineralerna räknas med uppåt eller räcker mineralerna för 75- 80 MJ.

Hästens mineralbehov ökar inte bara för att du ger mer energi än vad din häst behöver. Du måste dock se till så att kvoter mellan mineraler är rimliga.

Att ge mer energi än vad hästen behöver leder till att du får en överviktig häst med alla de problem som detta innebär.

veteklin däremot tror jag blir problem. Hon har blivit kräsen nu på slutet och vetekli är något av det godaste hon vet

Jag trodde att du gav vetekli för att tillföra fosfor och inte bara som “godis”. I så fall tycker jag att du ska ta bort veteklin också. Att skämma bort hästar med “godis” är tyvärr vanligt men helt onödigt och dumt speciellt för IR-hästar. Det brukar gå att fasa ut det om du minskar mängden successivt. Tar du bort det tvärt kan det bli problem.

En del av tanken med veteklin är givetvis fosfor men en stor del är nu i slutet på dräktigheten att få henne att äta. Det händer, trots att det finns "godis" i maten, att hon lämnar delar av sin "kraftfodergiva". Hästen vägrar att äta soja utan tillsats av något som döljer smaken. Eftersom hästen i grunden har ett ovanligt stort behov av protein så tänker jag inte riskera att leka med att inte få i henne tillräckligt. Jag vet vad som händer då och det går rusktigt fort.

Det finns en övre gräns för hur mycket magnesium man kan ge.
Var ligger denna övre gräns?
Behovet av Mg är täkt med råge men trots det ligger kvoten en bit över 3. Ja ghar räknat med att lägga till 5 g mer Mg och då ligger kvoten fortfarande en bra bit över 2.

du har ju en arab. har läst en hel del om just arabens näringsbehov sen jag fick min lilla kille, och det verkar vara så att araber i almänhet är väldigt känsliga för "konstigt" foder eftersom dom är skapade för en mager ökendiet. dvs en arab mår inte bra av att få massa olja eller proteinfoder, och särskilt inte soja. dom kan inte nyttogöra sig det särskilt bra och det skapar sjukdomar som IR och fång, och hästen kan tom vara TUNN trots att man trycker i den jättemkt koncentrerad näring. backar man på den "konstiga" maten och går tillbaka till en foderstat på enbart hö så mår dom betydligt bättre och ökar tom i vikt!!

har testat det på min och ja, det funkar faktisk! var rädd han skulle rasa i hull när jag drog ner lusern, olja och kraftfoder men icke.

Det finns nog inte så mkt som talar för att soja eller proteiner skulle kunna starta ett fånganfall.
Hur menar du?

Vad är det för sorts gräs som växer i arabernas hemländer?

tja man vet ju fortfarande inte exakt vad som orsakar ett fånganfall. jag tror det kan vara en kombination av många olika faktorer. att ge hästen saker som den inte är gjord för att smälta kan orsaka störningar i tarmen och ämnesomsättningen, det i sin tur kan ge många problem bla fång. det gäller givetvis inte enbart arabhästar men dom ska vara extra känsliga.

jag var också tveksam, men som sagt den här metoden fungerade på min arab.

Senast ändrad:

Det är väl inte helt klarlagt tror jag, men man misstänker att kalcium och magnesium har gemensamma transportmekanismer. Ett stort överskott av kalcium i foderstaten förtrycker då upptagningen av magnesium. Även om du har tillräckligt med magnesium i foderstaten för att täcka hästens behov kommer endast en del av detta att tas upp av hästen om du har ett stort kalciumöverskott. Det bästa är att minska kalciummängden i fodret så att magnesiumet inte konkurreras ut. Det finns en övre gräns för hur mycket magnesium man kan ge.

Fast de har ju slutat räkna med kvoten sålänge behoven är täckta. I normala fall alltså.

Och en mycket stor andel av svenska hästar har rejält stora kalköverskott på bete.

Så har du någon källa (du brukar ha det =))

Om jag nu lyckats att få bort tillräckligt mycket socker hur snat kan jag se det tror ni? Jag har förstått det som att de kan bygga upp depåerna på några dagar- en vecka, går det lika fort att få bort dem om man får ner sockerhalterna? Det känns som om det kan vara bra att veta hur snart jag kan räkna med att se ifall jag gjort tillräckligt eller måste försöka komma på något mer kreativt.

På Lillen så blev det ju en markant skillnad på en knapp vecka när jag bytte från högsockerhö till lågsockersilage. Kan ju inte svära på att det var sockerminskningen som var tricket men jag hittar INGEN annan anledning alls.

du har ju en arab. har läst en hel del om just arabens näringsbehov sen jag fick min lilla kille, och det verkar vara så att araber i almänhet är väldigt känsliga för "konstigt" foder eftersom dom är skapade för en mager ökendiet. dvs en arab mår inte bra av att få massa olja eller proteinfoder, och särskilt inte soja. dom kan inte nyttogöra sig det särskilt bra och det skapar sjukdomar som IR och fång,.

Jag undrar lite var du har läst detta med att araber skulle må dåligt av soja och olja och att detta skulle göra dem mer känsliga för fånganfall?

Jag har sökt på google på arabian horse laminitis men får bara upp det vanliga om att de inte ska äta för mkt NSC, inte vara feta osv.

Länka gärna till ngn sida

du har ju en arab.
Nej min häst är inte arab utan korsning arab/SWB 50/50
backar man på den "konstiga" maten och går tillbaka till en foderstat på enbart hö så mår dom betydligt bättre och ökar tom i vikt!!

har testat det på min och ja, det funkar faktisk! var rädd han skulle rasa i hull när jag drog ner lusern, olja och kraftfoder men icke.
Om jag fodrade Novan så skulle jag inte våga mig utanför gården med hästen. Jag vet vad som händer då. En häst som ser ut som ett sadeltak är jag inte intresserad av att äga. Min häst har ett onormalt högt proteinbehov (kvot drygt 7 när hon ej är dräktig :crazy:) så tyvärr är det bara att betala och se glad ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka