Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Fast de har ju slutat räkna med kvoten sålänge behoven är täckta. I normala fall alltså.

Och en mycket stor andel av svenska hästar har rejält stora kalköverskott på bete.

Så har du någon källa (du brukar ha det =))

Vilka är ”de”?

Det är naturligtvis inte jag som har ”hittat på” dessa värden utan rekommendationerna kommer från en grupp människor som har en djup kunskap och lång erfarenhet av IR-hästar. De har följande hemsida:

http://www.ecirhorse.com/

och hjälper hästägare med IR- och cushingshästar överallt i världen genom följande grupp som har upp emot 9000 medlemmar:

http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

En av de drivande personerna är Dr. Kellon och här är hennes hemsida:

http://www.drkellon.com/home.html

Hon bedriver även kursverksamhet. För den som har en cushings eller IR-häst finns t.ex. kursen ”Cushing’s and Insulin Resistance”.

Var ligger denna övre gräns?

Dom som har erfarenhet av magnesium och IR-hästar menar att det är ganska meningslöst att ha en total magnesiummängd i foderstaten som överstiger ca. 0,05 g per kg kroppsvikt (minimibehovet/underhållsbehovet enligt NRC 2007 är 0,015 g per kg). För en häst som väger 400 kg innebär detta totalt max. 20 g Mg i foderstaten. Har man 20 g Mg i foderstaten och Ca : Mg-kvoten ligger över 2 bör man istället försöka sänka kalciummängden i foderstaten.

De = de som skriver rekommendationerna som ligger till grund för foderstatsberäkning, riktlinjer och normer från SLU osv. Ska man ta ett konkret exempel så Planck mfl. De har alltså för flera år sen skippat ca/mg-kvoten. Som ju tidigare skulle ligga över 2.7. Även 'utomlands' är den vad jag begriper slopad som viktig att ligga över 2.7.

Men för flera (många börjar det bli nu) år sedan tog det bort det, och så länge behoven är täckta är en ca/mg-kvot på under 2.7 inga problem.

Var forskningskällor jag menade iofs, men ska kolla de där sen.

Att som du sänker sänka Ca är omöjligt om man bor här, det är sådana kalkrika marker att det bara är att ge upp.

Ca/Mg-kvoten i silaget är fö 7, Ca/P är 4 - då förstår du hur rakethöga kalkhalter det är. Samma visa varje år, med lite variation givetvis. Men Ca-behovet är alltid täckt med råge bara på grovfoder. Och ska man hyfsa kvoter får man gå upp till extrema överskottsnivåer även på P och Mg. Nu tolererar ju hästar kalköverskott bra om det är från grovfoder, så det oroar mig inte så.

Men är det så att det är bevisat att IR-hästar bör ha kvot si och så, då får jag ju kika på det. Vad är maxtolerans mg?

Tack för alla bra råd jag fått.
Fettdepån i mankammen är nu märkbart mjukare :laugh: så förhoppnngsvis är den värsta faran över nu. Jag fortsätter dock med ökad Mg giva samt blaskandet och ska i helgen försöka låte henenn beta någon timme/dag. Hon behöver ju vänja sig vid gräset också (håll tummarna ;)).

KL

Jag har skrivit en massa tidigare här i tråden men iaf min isis blev sjuk i fång i mars. Inte hans första anfall, den första (kända) över 5 år sedan...
Men iaf...

Nu är det snart tre månader sedan han blev sjuk. Har fått tillåtelse till promenader 5 min per dag för ciruklationens skull. Han äter fortfarande fenylbutazon... men det blir allt svårare att få i honom det, han har lärt sig hur han ska få spotta ut det.:crazy:

Måste bara fråga er med mycket mer kunskap än jag... Hur ONORMALT är det att han fortfarande har riktigt svårt för att gå på Hård mark alltså grus typ..?
Jag har ju rehab-boots på honom när vi går men när vet var ute sist så hade han väldigt ont när han går på hård mark, kan inte vända sig... Han är alltså rejält sulöm.

Har fått tillåtelse att han får vara i liten hage när det var mjuk och blött i den och då rör han sig som vanligt. Likaså med bootsen på.

På våra 5minuterspromenader måste jag ha långerlina, träns och hjälm för det blir diverse spanska hopp, studs, kast med mera... så då märks det inte.

Jag är så orolig över att han aldrig kommer bli bra:cry:

Tycker att det låter märkligt att en häst som fortfarande äter butta får gå ut i hage? Varför får den fortfarande butta? Din häst ska absolut inte skutta och hoppa, speciellt inte om den fortfarande smärtlindras! Är den röntgad?

Han är röntgad.
Han står på box, 5 min promenad om dagen med rehab-boots. Han fick vara ute då det hade regnat och var mjukt i marken och i en liten typ sjukhage.

Under promenaderna studsar han. :crazy: Vi skulle promenera för cirulationens skull, inte för att han skulle få röra på sig.
Det jag är så orolig över är att han är så öm fortfarande på hård mark. Därför äter han fenylbutazon. Vi fick prova för tre veckor sedan att gå för vet och då visade han att han har ont på det hårda. Sedan ca 2 veckor tillbaka skulle vi börja med promenad. Han har haft uppehåll på fenylbutazon, alltså inte ätit det hela tiden sedan han blev sjuk, men sedan en månad tillbaka ätit det. Har även ätit finadyne. Det är ju också antiinflamatoriskt
Men om han inte kan sköta sig på promenaderna så kanske det inte är bra att gå med honom? :crazy:

Har du kontakt med en klinikhovslagare? Om han ska ut på promenader på hårt underlag behöver han kanske skor?

Personligen tycker jag att det är märkligt att vet rekommenderar promenader åt en fånghäst som fortfarande äter smärtstillande... Har faktiskt aldrig hört talas om det! Är det en vet på en större klinik som rekommenderat detta? Var bor du?

Visad röntgen några förändringar?

Det är en privat vet. Han hade rotationer 10,5 resp 8,5 på fram. Det är en privat vet, som jag faktiskt har stort förtroende för. Men vad vet jag...
Vet kommer igen på tisdag så då får jag fråga varför jag blivit rekomenderad det. Men det var för cirkulationens skull och då skulle han ha bootsen på. . . Eftersom han stått helt still i ca 2 månader... Men det kanske inte är bra då..:crazy:

Jag kan verkligen inte avgöra vad som är bra/dåligt för din häst, men jag kan säga att det låter väldigt konstigt att din häst ska äta butta och samtidigt ut och promenera med de rotationer som den har.

Vad får du för hjälp av hovslagare? Har du en hovslagare som du känner är kompetent på fång? Min egen erfarenhet säger mig att långt ifrån alla är det...

Nu är jag inte veterinär och har inte sett din häst. Dessutom verkar alla fånganfall olika. Men jag har förstått det som att en fånghäst inte ska röra sig för mkt, eller snarare vara helt stilla, så länge den har ont eftersom det är ett tecken på att anfallet inte har avstannat och lamellerna fortfarande kan gå sönder. Det gäller ju att få stopp på anfallet så snart som möjligt och det får man nog inte så länge hästen rör sig.
Det finns ju massor av hästar som står på boxvila utan att de behöver röra sig för cirkulationens skull (det behöver ju inte vara bra förstås).

Min ponny stod inne från mitten av december till mitten av mars. Hon fick bara komma ut på gårdsplanen mot slutet av perioden och då eftersom hon stod ngt så när stilla en liten stund.

Så småningom kunder jag börja med korta perioder men då hade hon inte ont.

Har din häst puls fortfarande, dvs när den inte får buttan?

Mina stod på boxvila länge utan att få komma ut. Var på klinik i februari förra året. Femton resp. 10 graders rotationer på fram = grava rotationer. Butta i tre veckor. Fick på heartbarskor i början av mars.

I april, på återbesök, var hon ohalt utan butta. Fick rekommenderat boxhage, men eftersom jag inte hade tillgång till det då tyckte vet KORTA promenader i stället. Min hovslagare såg "gasfickor" (sköra områden i lamellerna, vad jag har förstått) och menade att jag skulle vara väldigt, väldigt försiktig! Jag slutade genast med promenaderna. Under sommaren ordnade vi boxhagar och hästarna fick successivt vara ute i dessa längre och längre stunder. Inte förrän i höstas fick de komma ut i större hage med lite mer rörelse. Nu är jag igång och rider.

Anledningen till att jag "tjatar" om hovslagare är att jag tror att deras åsikter är väldigt viktiga när det gäller fång!

Ja, nu verkar det dags igen... :( Min häst fick lindrig fång förra sommaren och har sedan igångsättning i slutet av förra sommaren inte haft något symtom alls förräns för några dagar sedan.

Var lite varm hf men ingen puls eller hälta i några dagar. Sen blev han varm vf en dag och då var hf sval:confused:, nu är han varm igen sedan 3 dgr i hf.

I förrgår var han inte halt men igår markerade han. Vet var ute idag och troligtvis är det fång men i så fall mycket lindrig för han verkar inte ha ont när man lyfter upp motsatt ben, kan ev vara en vrickning men det som talar emot detta är att han blev varm i vf en dag.

Lite lurigt att säga klart men vet sa att vad det än är så blir det butta ca 10dgr och boxvila, sedan ut i lilla fånghagen och fungerar det utan problem så kan jag prova att skritta efter några dagar.

Vad ska jag tro? Suck. :cry:

Det är en privat vet. Han hade rotationer 10,5 resp 8,5 på fram. Det är en privat vet, som jag faktiskt har stort förtroende för. Men vad vet jag...
Vet kommer igen på tisdag så då får jag fråga varför jag blivit rekomenderad det. Men det var för cirkulationens skull och då skulle han ha bootsen på. . . Eftersom han stått helt still i ca 2 månader... Men det kanske inte är bra då..:crazy:

Hej Stalltroll, jag tycker som föregående talare också att det låter lite märkligt med butta och promenader. Vore jag dig skulle jag nog åkt in på närmsta klinik för en "second opinion".
Även om man har en "bra" vet, men alla är olika och din vets rekommendationer kanske inte passar din häst i detta fall? Lite tankar om hovslag. också- kanske din häst behöver skos?

Ja, nu verkar det dags igen... :( Min häst fick lindrig fång förra sommaren och har sedan igångsättning i slutet av förra sommaren inte haft något symtom alls förräns för några dagar sedan.

Var lite varm hf men ingen puls eller hälta i några dagar. Sen blev han varm vf en dag och då var hf sval:confused:, nu är han varm igen sedan 3 dgr i hf.

I förrgår var han inte halt men igår markerade han. Vet var ute idag och troligtvis är det fång men i så fall mycket lindrig för han verkar inte ha ont när man lyfter upp motsatt ben, kan ev vara en vrickning men det som talar emot detta är att han blev varm i vf en dag.

Lite lurigt att säga klart men vet sa att vad det än är så blir det butta ca 10dgr och boxvila, sedan ut i lilla fånghagen och fungerar det utan problem så kan jag prova att skritta efter några dagar.

Vad ska jag tro? Suck. :cry:

Usch och nej och fy, lider med dig:(
Hoppas hoppas att det är vrickning.

Ja, det känns såå trist. Denna sommaren skulle vi träna och jag hade anmält mig på flera träningshelger hos min tränare. Har haft min häst i 9 år och han är verkligen min guldklimp!

Ja man vill verkligen inte att ens guldklimp ska behöva gå igenom något sådant igen :(

Har du någon aning om vad som startade ev.anfallet denna gång?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka