Får de göra så? Uppsagd...

C

Cettan

Jag är förvirrad och förtvivlad. Jag har precis fått ett brev hem om att jag blivit uppsagd från mitt jobbomgående. Anledningen enligt dem är att jag en gång sa att jag inte vågade rida ut själv i skogen på en häst som ingen visste om den en var insutten. Det var en händelse för ca 1 månad sedan som dessutom löste sig. Jag har stelopererat 13 kotor och får därför inte ramla av. Det berättade jag vid arbetsintervjun, men jag sa också att jag är beredd att jobba hårt och att jag inte använder min rygg som något att skylla på för att slippa göra tunga saker. Jag har skott lika många hästar som de andra, och mockar och bär hö och allt sånt precis som alla andra som jobbar där och i samma tempo. Jag har också galopptränat deras hästar och dressyrtränat dem, så det handlar inte om att jag inte vill rida alls. Det var bara den där gången. Och på arbetsinervjun sa de inget om att jag skulle testa hästarna för att se om de var inridna. Då pratade de om att jag skulle dressyrtäna dem.

Jag är sjukskriven nu sedan 2 veckor tillbaka (inte för ryggen) och fick hem brevet idag. Jag misstänker att det handlar om det även om de poängterar i brevet att det känns tråkigt att säga upp mig när jag är sjukskriven. Dessutom har jag senaste tiden innan jag blev sjukskriven börjat protestera lite mot arbetsvillkoren som är allt annat än lagliga. Och det var väl heller inte så populärt. Jag har ju jobbat hårt, varit bra omtyckt av mina arbetskompisar, hon som jobbat där längst säger att jag är en av de bästa hon jobbat med och mina passhästar har gjort stora framsteg på travbanan så jag kan inte ha gjort alltför dåligt ifrån mig. (Jag jobbar, ehm rättelse, jobbade i ett travstall)

Jag antar att eftersom jag bara jobbat där i 3 månader och fortfarande är provanställd så får de säga upp mig utan någon egentlig anledning. Men det känns konstigt och frustrerande att de hävdar att anledningen är en sak som inträffade för så länge sedan och de då inte ens sa något om det.
Vad händer nu? Hur ska jag klara mig. Fan. Min dag började inte bra idag...
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag tror inte du är särskilt önsvärd på din arbetsplats,och du hade säkert inte trivts där någon längre tid.
Är du tillsvidareanställd så måste det finnas bärande skäl till uppsägning.
Du är provanställd och har inte bestått provet.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Eftersom du hade en provanställning så kan de säga upp dig utan särskilld anledning.

Tråkigt att de inte har en mer rak och ärlig stil bara. Att de väljer att skicka hem ett brev istället för att prata med dig och se om det var något som gick att lösa.

Att hoppa upp på en häst för at "se om den är inriden", troddee inte det fanns så korkade människor fortfarande, om du hade åkt av och skadat dig svårt - har de försäkringar som täcker då? Å försäkringar... någon j*la självbevarelsedrift får man väl ha utan att bli sparkad?

Hoppas du hittar något bättre!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Var glad att du blev uppsagd. Du hade bara blivit ännu sjukare i både kroppen och själen om du fortsatt att arbeta där. Men det var ju synd att det skulle bli så. Är du med i något fack?
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Travtränare är sällan bra på att ge vettiga arbetsvilkor.
PL

Nog har de "större" tränarna vettiga arbetsvillkor för sina anställda? Det finns då fler travtränare som betalar avtalsenliga löner till sina anställda än det finns ftg inom ridning som gör det.

Till TS: Tråkigt för dig, tyvärr är det väl så att är man provanställd och blir långtidssjuk så ligger man risigt till.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag har stelopererat 13 kotor och får därför inte ramla av.

Jättetråkigt att det blev så här.
Men om du inte får ramla av, varför rider du då ? Vad skulle hända om du trots allt for i backen?
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Om du har ett anställningsavtal, vad står det i detta?

Och om de refererar till en situation som sedan löst sig så låter det inte som skäl nog. Jag tycker du borde kontakta facket (som jag hoppas att du är med i).

Sen borde det också stå i ditt avtal vad som är dina arbetsuppgifter, ingår inte ridning där så tror jag inte dom har något att säga till om!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Har jobbat i travstall i 10 år men varit engagerad i travbranshen i 20 år.....Kan säg så här att om du redan under en provanstäälning får en sjukskrivning så finns det inte på världkartan att de anställer dig. Inga sjukdommar godkänns i travstall, förutom bakfylla..då kan man få gå hem tidigare EFTER att man tagit hand om mockningen.
Det är en tuff branch...Helt klart.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Nog har de "större" tränarna vettiga arbetsvillkor för sina anställda? Det finns då fler travtränare som betalar avtalsenliga löner till sina anställda än det finns ftg inom ridning som gör det.

Till TS: Tråkigt för dig, tyvärr är det väl så att är man provanställd och blir långtidssjuk så ligger man risigt till.
Ja men de avtalsenliga lönerna omfattar ofta inte all extra arbetstid.
PL
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Skittrist för dig men samtidigt förstår jag arbetsgivaren, de måste ha personal som kan rida(upperbarligen även om det gäller travare), & du får inte ramla av pga tidigare operationer & ryggproblem.Hur skulle du egentligen kunna sköta jobbet till 100% utan att riskera det & hur skulle arbetsgivaren ha nytta av dig till de befintliga arbetsuppgifterna?
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Fast jag har ju ridit alla andra hästar och jag kan rida. jag rider ju min egen häst och tävlar mycket också. Den här handlade om att jag inte ville sitta up själv och rida ut en häst i skogen som ingen hade någon aning om ifall någon någonsin ens suttit på den. Jag tror inte att jag hade velat göra det även om jag inte opererat ryggen. Och jag sa också att jag kunde rida den sen, men att jag inte kände mig säker över att rida den första gången sådär. Det finns andra anställda där som vägrar rida alls men de är ju kvar...

B_A_L
Jag vet inte vad som klassas som långtidssjukskriven. Jag är sjukskriven en vecka till för något som hade kunnat hända vem som helst och som inte alls beror på jobbet. Jag hade kanske kunnat gå tillbaka till jobbet tidigare också, men min arbetsgivare sa uttryckligen att han inte ville det ifall jag skulle bli sjuk igen och han då måste betala en till sjukperiod. Det var bättre att försäkringskassan gjorde det... Vad gäller arbetsvillkoren så sa de att de följde kollektivavtalet när jag var på intervju. Där är det jättebra vilkor tycker jag. Men det stämmde ju inte alls. Lönen är till viss del den som står i kollektivavtalet, men i övrigt så är det ingenting alls som stämmer.

PelleP Men är det ok att man ska göra saker som inte diskuterades vid anställningsintervjun för att klara provet då? När man sköter allt som ingår i sina arbetsuppgifter enligt avtalet och mycket därtill utan problem? Jag sa uttryckligen vid intervjun att jag inte ville rida några hästar som var extra bråkiga, men det var inga problem tyckte de. Att då sitta upp på en kanske helt oinriden häst måste väl klassas till det?

Pia: Jag rider för att det är mitt liv. Jag skulle tycka att livet var fruktansvärt tråkigt om jag inte fick rida.

Mirrorgirl: Det står inte att jag ska rida i mitt anställningsavtal. Det står bara att jag är anställd som hästskötare. Men det är ju en definitionsfråga. Ridning kan ju ingå i det. Men åter igen. Jag rider gärna hästarna. Det är att sitta upp helt själv och rida ut i skogen på en oinriden häst jag inte vill göra.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Tyvärr har de väl rätten på sin sida att göra så, även om jag tycker det är dålig stil. Tycker det låter som att du varit en bra anställd. Tycker du ska ringa upp och be dom förklara sig, då kommer det kännas bättre för dig sen också, att gå och grubbla på såna saker är aldrig bra speciellt inte för självförtroendet.
Hoppas du hittar ett jobb där dina kvalitéer värderas
Lycka till!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Va med om ngt liknande, hade en provanställning där de sa att de var väldigt nöjda med mig - blev sjukskriven o nån vecka efter bröt de anställningen utan att ge mig någon anledning.
Har en fd fackordförande i släkten som hävdade att man aldrig "får" bli uppsagd pga sjukskrivning, provanställning eller ej. I mitt fall där chefen satt o berömde mitt jobb samtidigt som han sa upp mig, där man ganska klart kunde se att de va pga sjukskrivningen skulle de va skäligt att kräva tre månadslöner som kompensation. Hade redan fixat annat jobb så brydde mig inte om o ta strid för de, så vet inte om de verkligen stämmer och i sådana fall hur svårt de är att bevisa att de är skälet till uppsägningen.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Vet inte vad du är sjukskriven för,vet inte heller vad det är för arbetsvillkor du har protesterat emot? Uttalar inte heller mig om vem som har rätt eller fel. Kan bara säga så här,jag jobbar själv på ett litet företag med få anställda. Skulle det komma in någon som efter tre månader blir sjukskriven och dessutom kort efter personen börjat sin anställning börjar protestera mot rådande arbetsvillkor så skulle inte personen ifråga bli långvarig. Rätt eller fel? Det beror helt och hållet på omständigheterna. Detta är inget illa menat mot dig.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

KL
Som någon tidigare sagt, även om större tränare har avtalsenlig månadslön så är i 9 fall av 10 arbetstiderna helt åt h-te. Fick du betalt för varje arbetad timme så ok, då skulle du ha en bra lön men så funkar det inte.
Det är (tyvärr) en "oskriven lag" i travbranschen som säger att man gnäller inte över arbetsförhållanden och sjukskriver sig inte om man inte brutit nåt.
Sin duglighet som hästskötare bevisar man just genom att utan knot slita häcken av sig och genom bra resultat på passhästarna.

Jag skulle tro att de tycker du är obekväm när du ifrågasätter och det är största anledningen till att du blir uppsagd.

Jag insåg ganska snabbt att hästskötare inte är nåt för mig, vill inte vara totalt utsliten vid 40 och aldrig ha nåt socialt liv...
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Är det relevant vad jag är sjukskriven för? Vilkoren jag har protesterat mot är att de sa att arbetsiderna var 7-4 och det har det varit 1 (!) dag av alla de dagar jag jobbat där. Annars har de varit mellan 04.30 och 19.00 självklart längre när man varit iväg på trav men det visste jag ju. Inte de tiderna varje dag, men det har varit minst 3 timmar obetald övertid varje dag. Och nej, jag har absolut inte dragit benen efter mig på jobbet. Jag har arbetat i flera olika stall hos proffsryttare och de har alltid varit supernöjda och jag är dipolomerad hästskötare och vet hur man jobbar effektivt. Oftast har vi hoppat över både frukost och lunch för att hinna med allt vi ska göra under dagen. Sen har jag haft 10 passhästar istället för de 6 som jag skulle ha osv osv. En tjej slutade jobba men det gjorde ju ingenting för det var ju bara för oss andra att dela upp hennes hästar och andra arbetsuppgifter. Inget tal om att anställa någon annan istället. Vi hade 3 chefer som sa olika saker allihopa om hur vi skulle göra vissa saker, och när vi gjorde som en sa så skällde de andra två. Jag tycker inte att det är ok att ett arbete ska vara så. Jag vet att det är slitigt att jobba i stall och att man inte får betalt för varenda minut man lägger ned på hästarna, och det har jag ingenting emot. Men när de säger att de följer kollektivavtalet och det sedan skiljer så mycket så blir jag lite trött. Jag har också fått veta att de ljugit mig rakt upp i ansiktet om vissa saker på anställningsintervjun. Förutom om hur många hästar man skulle ha och arbetstider och allt sånt som regleras i avtalet.

Jag förstår att det är tufft för ett företag som bara har 4 anställda plus de två som driver det att få det att gå runt och att det såklart inte gör saken lättare när en blir sjuksriven i 3 veckor. Men jag tycker inte att det är en ursäkt för att få behandla personalen hur som helst.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Fast min sjukskrivning är definitivt befogad. De vet att jag jobbar även när jag är sjuk annars. Jag blev sparkad i huvudet av en av hingstarna och fick hjärnskakning och skulle nog ha behövt sys, men jag jobbade iallafal och åkte på trav. Jag har haft 2,5 graders feber och jobbat eftersom jag blev sjuk på kvälllen och de inte han ringa in någon till dagen därpå. Och jag har lämnat in sjukintyg för den här sjukskrivning där det också står vad som är fel. Så de kan inte tro att jag har hittat på.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag syftade inte på att din sjukskrivning skulle vara obefogad utan att det är ett sjukt faktum att det inte accepteras att man sjukskriver sig. Man ska inte behöva jobba med 40 graders feber någonsin och i synnerhet inte när man har ett jobb som är mycket fysiskt krävande. Man ska heller inte behöva köra ensam hem 30 mil från trav mitt i natten när man jobbat sen 5 morgonen innan, det är inte säkert varken för en själv eller medtrafikanter.

Jag har också varit den som ifrågasatt och det uppskattas inte. För tänk om alla travhästskötare skulle vakna upp och börja kräva lön för utfört arbete och drägliga förhållanden, då skulle branschen snabbt gå omkull.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jobbade du hos en proffstränare? Om inte jag är helt fel ute så finns det ett max för hur många passhästar man får ha. Är du med i facket så kan du ju alltid be dem kolla upp arbetsförhållandena hos just din arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 948
Senast: _Taggis_
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 476
Senast: Keb71
·
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 959
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp