Får de göra så? Uppsagd...

Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag blev sparkad i huvudet av en av hingstarna och fick hjärnskakning och skulle nog ha behövt sys, men jag jobbade iallafal .....

Jag hoppas verkligen att olyckan är anmäld som arbetsplatsolycka både till facket och till ditt försäkringsbolag OCH att dina skador dokumenterats.

Jag vet av egen erfarenhet hur oerhört krångligt det är om man skadat sig på jobbet även om man fått skadorna svart på vitt. Det KAN bli problem i framtiden, och utan dokumenterad skada är du totalrökt tyvärr :(

I övrigt så kan jag bara instämma med många av tidigare talare; Du blev förmodligen alldeles för obekväm samt dyr (sjukskrivningen, oavsett anledning till den). En provanställning är väldigt "lös" tyvärr, det gäller att inte visa minsta svaghet..eller uppnosighet heller för den delen...tyvärr.

Jag hoppas det löser sig för dig, att du hittar ett annat jobb där du är mer uppskattad och slipper slita ut dig utan ett tack.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jättetråkigt att det blev så här.
Men om du inte får ramla av, varför rider du då ? Vad skulle hända om du trots allt for i backen?

Vad är detta för typ av fråga? :eek: Jag vet inte vad du vet om funktionshindrade och handikappridning. Hästar är inte bara leksaker som är ägnade till för det fina folket utan det är faktiskt VÄLDIGT bra gymnastikredskap, för oss som inte är lika friska som alla andra.

Jag har ett medfött handikapp och började rida som sexåring på ridskola, med rörelsegymnastik och ledare de tre första åren. Jag blev starkare och starkare, gick rakare i kroppen och blev friskare och gladare. Sen att det var en häst som nockade mig under hakan, så jag fick en "whiplash" så allvarlig att femte halskotan krossades och hamnade mot ryggmärgen, är en annan sak. Jag kämpade mig efter operation tillbaka från rollator, till kryckkäpp, till inget hjälpmedel alls, till att uppfylla min högsta önskan att köpa min första egna häst, när jag var 35 år gammal.

Många av mina vänner har gått från att köra elrullstol, till att köra vanlig rullstol, till att gå med rollator, till att gå med kryckkäppar, till att gå med vanlig käpp, till att gå utan något hjälpmedel alls.

Hästar är fantastiska, för mig är de ett andningshål, en livsstil och en möjlighet att ta mig ut i skog och mark. Till fots ligger jag oftast i framstupa sidoläge över en sten, eller granruska... :p

Jag får och ska rida, enligt min sjukgymnast eftersom det gör att jag hamnar i rätt kroppsposition i sadeln, kan jobba med att sitta rakt och så vidare. MEN jag får för läkare, inte hoppa hinder och inte ramla av, för då kan jag bli förlamad från nacken och nedåt, eller hamna i en träfrack ett par meter under jord.

Hittills har jag sen olyckan/operationen bara ramlat av min häst tre gånger och hoppat tre bommar i bredd, i stället för att trava över ett antal gånger :p och än så länge har jag klarat mig bra... även om jag kände mig som ett rasande korthus i ryggraden, när damen hoppade bommar första gången... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Vad är detta för typ av fråga? :eek: Jag vet inte vad du vet om funktionshindrade och handikappridning. Hästar är inte bara leksaker som är ägnade till för det fina folket utan det är faktiskt VÄLDIGT bra gymnastikredskap, för oss som inte är lika friska som alla andra.

Jag har ett medfött handikapp och började rida som sexåring på ridskola, med rörelsegymnastik och ledare de tre första åren. Jag blev starkare och starkare, gick rakare i kroppen och blev friskare och gladare. Sen att det var en häst som nockade mig under hakan, så jag fick en "whiplash" så allvarlig att femte halskotan krossades och hamnade mot ryggmärgen, är en annan sak. Jag kämpade mig efter operation tillbaka från rollator, till kryckkäpp, till inget hjälpmedel alls, till att uppfylla min högsta önskan att köpa min första egna häst, när jag var 35 år gammal.

Många av mina vänner har gått från att köra elrullstol, till att köra vanlig rullstol, till att gå med rollator, till att gå med kryckkäppar, till att gå med vanlig käpp, till att gå utan något hjälpmedel alls.

Hästar är fantastiska, för mig är de ett andningshål, en livsstil och en möjlighet att ta mig ut i skog och mark. Till fots ligger jag oftast i framstupa sidoläge över en sten, eller granruska... :p

Jag får och ska rida, enligt min sjukgymnast eftersom det gör att jag hamnar i rätt kroppsposition i sadeln, kan jobba med att sitta rakt och så vidare. MEN jag får för läkare, inte hoppa hinder och inte ramla av, för då kan jag bli förlamad från nacken och nedåt, eller hamna i en träfrack ett par meter under jord.

Hittills har jag sen olyckan/operationen bara ramlat av min häst tre gånger och hoppat tre bommar i bredd, i stället för att trava över ett antal gånger :p och än så länge har jag klarat mig bra... även om jag kände mig som ett rasande korthus i ryggraden, när damen hoppade bommar första gången... :angel:

:bow: Underbart att läsa ...hästar är till för alla...jag pruttar bara runt i skogen med mina..kan knappt rida ens...men klarar mej inte utan dom :love:
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Är du med i facket? Om inte så skulle jag råda dig att gå med snarast för då kan du alltid få hjälp i sådana här situationer. Många arbetsgivare har tyvärr inte kollektivavtal och då gör de lite som de vill även om många saker är lagstadgade.

Det finns något som heter LAS, lagen om anställningsskydd, som alla arbetsgivare ska följa. Enligt den lagen har du rätt till en månads uppsägningstid (om du arbetat mindre än två år) oavsett om det är du själv som säger upp dig eller om det är arbetsgivaren (LAS § 11). Under uppsägningstiden ska du ha lön och alla andra förmåner som du normalt har i arbetet.

Önskar dig lycka till och hoppas att det går bra för dig vad som än händer.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Ja jag jobbade hos en proffstränare. Och nej, jag är inte med i facket. Jag missförstod när jag skulle anmäla mig att man inte fick gå med fören efter att man hade jobbat en viss tid. Men det gällde tydligen bara a kassan. Men ja, det regleras i kollektivavtalet hur många passhästr det ska vara. Jag tror att det står 6 tävlingshästar men är inte helt säker. Men det är iallafall inte 10 som jag hade.

-Chaterine- Nej, det är inte anmält någonstanns. Jag hade inte tid att åka in till vårdcentralen för vi skulle på trav på kvällen och det var fortfarande mycket som skulle göras. Det hände direkt på morgonen när jag skulle släppa ut hingsten och han attackerade. Jag har en bild på mig där jag är helt blodig i ansiktet som jag tog med min mobil för att motivera mig själv att ha hjälm i fortsättningen, men det är allt. Så nej, ingen dokumentation.

Speedway Min arbetsgivare har ett kollektivavtal men han följer det inte. Men visst är det väl bara 2 veckors uppsägningtid om man är provanställd? Inte en månad?
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Om jag vore du skulle jag vara "glad" över att få sparken från ett sådant jobb.
Om det är som du skriver så utnyttjar dom dig ju till max. :cool:
Så ska det inte gå till i arbetsvärlden och när man är vuxen borde man väl insé det. :p

Hoppas du hittar ett bättre jobb nästa gång! :)
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Kan bara beklaga men ärligt talat; skulle du velat jobba kvar i en sådan miljö?
Du borde ändå få goda vitsord med dig därifrån nu och du kan söka efter en arbetsgivare som faktiskt respekterar dig.
Men klart det inte känns kul nu ...
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag förstår dina synpunkter, och jag håller med dig. Men det är skillnad på att vara hobby/fritidsryttare med den egen häst och på att jobba i travstall.

Jobbet i travstall är inte handikappanpassat, det kräver att man kan hantera och rida/köra pigga hästar i absolut tävlingskondition. Lite skillnad.

Norrland
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Ja jag fick sparken som fast anställd när min son var 3 månader.. Från ett travstall jag arbetat extra i sen jag var 14 år och varit fast anställd i sen 2 år innan uppsägning. Och jag var inte sist in heller.. Men de yrkade på arbetsbrist.
Jag gick dock vidare med ärendet med hjälp av advokat. Veckan efter allt var uppgjort ( 1,5 år senare..) så anställdes min vikarie och en till som i papprena "arbetat vid behov kvällar & helger". Hmm... vilka skötte dessa 14 hästar de andra timmarna?? Det här är ett av de större "aktade" travstallen i Sverige/Solvalla.

Jag var tyvärr inte med i facket, vilket jag kommer vara nästa gång jag tar anställning i travstall. För trots allt är det det som är mitt liv.

Tar man jobb i travstall, fast som extra får man räkna med att arbeta arslet av sig. Det är ingen dans på rosor, men samtidigt ett väldigt härligt & fritt arbete.

Ang passhästar, om det inte ändrats sen jag arbetade, så 6 tävlande & 3 konvalecenter/tränande.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag förstår dina synpunkter, och jag håller med dig. Men det är skillnad på att vara hobby/fritidsryttare med den egen häst och på att jobba i travstall.

Jobbet i travstall är inte handikappanpassat, det kräver att man kan hantera och rida/köra pigga hästar i absolut tävlingskondition. Lite skillnad.

Norrland

Klipper och klistrar från Cettans ursprungsinlägg...

Jag är förvirrad och förtvivlad. Jag har precis fått ett brev hem om att jag blivit uppsagd från mitt jobbomgående. Anledningen enligt dem är att jag en gång sa att jag inte vågade rida ut själv i skogen på en häst som ingen visste om den en var insutten. Det var en händelse för ca 1 månad sedan som dessutom löste sig. Jag har stelopererat 13 kotor och får därför inte ramla av. Det berättade jag vid arbetsintervjun, men jag sa också att jag är beredd att jobba hårt och att jag inte använder min rygg som något att skylla på för att slippa göra tunga saker. Jag har skott lika många hästar som de andra, och mockar och bär hö och allt sånt precis som alla andra som jobbar där och i samma tempo. Jag har också galopptränat deras hästar och dressyrtränat dem, så det handlar inte om att jag inte vill rida alls. Det var bara den där gången. Och på arbetsinervjun sa de inget om att jag skulle testa hästarna för att se om de var inridna. Då pratade de om att jag skulle dressyrtäna dem.


Så jag förstår om Cettan är förtvivlad och förvirrad. I och med att hon talade om sitt handikapp och ingen ifrågasatte det, utan provanställde henne ändå.

Mitt andra svar, var till Pia, som ifrågasättande på hennes syn på funktionshindrades anledning att rida trots risker. Inget till trådens varande i övrigt.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Speedway Min arbetsgivare har ett kollektivavtal men han följer det inte. Men visst är det väl bara 2 veckors uppsägningtid om man är provanställd? Inte en månad?

Nej, det är faktiskt en månads uppsägningstid även vid provanställning.

Väldigt tråkigt när det blir så här för ett kollektivavtal är ju faktiskt en överenskommelse mellan arbetsgivarna och facket dvs regler som båda sidor gemensamt har bestämt ska gälla. Ibland skulle man kunna tro att facket har hittat på allt själva.....
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Har en bekant som råkat ut för samma sak, han hade en provanställning, skadade sig på arbetet blev sjukskriven i 6v, även han blev uppsagd uder sin sjukskrivning.

Tycker faktiskt att det är varje arbetsgivares skylldig het att ta hant om sina anställda, som vill arbeta och gör så gottde kan och klarar av sina uppgifter, och efter som du talat om dina "brister" vi anställningsintevjuen å borde dom väl inte anställt dig om dom nu tycker att du inte gör det du blir tillsagd, du har ju en i mina ögon godkänd anledning att INTE sitta upp på en häst som ingen vet något om-

Lyck till du är värld en bättre arbetsgivare:)
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Travtränare är sällan bra på att ge vettiga arbetsvilkor.
PL

Över lag är väl inte hästbranschen direkt känd för att jobba vitt och med ordentliga arbetsvillkor, schyssta löner och kollektivavtal/kollektivavtal eller hängavtal på dessa. De svenska travstallen har kommit betydligt längre vad gäller detta än vad övriga hästvärlden har gjort.

// FiaLotat
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Det är alls inte 1månad på provanställning. enmligt LAS måste Arbetsgivaren måste informera den anställde minst 14 dagar i förväg.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Kontakta facket !

Även om du inte får tillbaka jobbet, vilket iofs kanske inte är så värst mycket att ha :grin:, så kan kanske du och arbetsgivaren göra en överenskommelse där du får lite pengar... för det är ju aldrig fel med lite sånt.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Måste bara fråga en sak!
Sett inlägg av er som inte för ramla av och kanske har haft tidigare skador/handikap eller annat, jo alltså såg att någon sa att en sjukgymnasr hade sagt att du ska rida. Menar hästar kanske är en liv, right? Men om man inte får ramla av borde man väl faktist inte rida? Eller?
Menar hur duktig man än är eller hur bra de än går, så finns de ALLTID risk att man ramlar av en häst!"
Det kan vara då man minst är beredd, och man kan aldrig innan säga 100% att jag kommer inte ramla av, hästar är djur, så även om man vet mkt om sin häst (gör väl alla) och känner den väl osv.. finns ALLTid risk att man ramlar av, och då utsätter ni er sjäklva för en livsfarlig risk!?

Förstår inte hur ni tänker bara?
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag har precis fått ett brev hem om att jag blivit uppsagd från mitt jobbomgående. Anledningen enligt dem är att jag en gång sa att jag inte vågade rida ut själv i skogen på en häst som ingen visste om den en var insutten.

Eeeeeh.. Var tacksam att du inte få jobba kvar, även ifall du nu inte ha någon lön, så hoppas jag att du ha ditt psyke kvar annars :bow:. Idioter till arbetsgivare, inte fan kan man begära någon rida ut själv, på en häst man "inte riktigt vet" om den är insutten. Organisation behöver dem!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Du får hjälp av facket även om du inte är medlem hos dem. Det fick i alla fall jag när min arbetsgivare kom med ett monster shema åt mig. Tog inte ens 1 vecka så var det fixat.
Och en arbetsplastolycka ska dokumenteras även om man inte gör sig jätte illa, jag var med om att 250 st slaktkrockar rasade ner på min arbetsposition men otroligt nog hade jag gått där ifrån då och det dokumenterades på mindre än 30 minuter och redan samma dag var positionen säkrad för det inte skulle hända igen.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

jo, det hade nog varit bra om det hade dokumenterats. Men det ligger en bra bit ut på landet och att då åka en halvtimme in till vårdcentralen, och sen sitta där i kö jättelänge o sen en halvtimme tillbaka. Det fanns det inte tid för. Såhär i efterhand så tycker jag att det är dumt att jag inte åkte in, speciellt som jag fått ett fult ärr i ansiktet som fortfarande gör ont när man tar på det 2 månader senare. Men det är inte mycket att göra åt det nu. Bara att lära sig av sina misstag till nästa gång. Jag ska aldrig sätta jobbet före min hälsa igen. Hur stressigt det än är.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Måste bara fråga en sak!
Sett inlägg av er som inte för ramla av och kanske har haft tidigare skador/handikap eller annat, jo alltså såg att någon sa att en sjukgymnasr hade sagt att du ska rida. Menar hästar kanske är en liv, right? Men om man inte får ramla av borde man väl faktist inte rida? Eller?
Menar hur duktig man än är eller hur bra de än går, så finns de ALLTID risk att man ramlar av en häst!"
Det kan vara då man minst är beredd, och man kan aldrig innan säga 100% att jag kommer inte ramla av, hästar är djur, så även om man vet mkt om sin häst (gör väl alla) och känner den väl osv.. finns ALLTid risk att man ramlar av, och då utsätter ni er sjäklva för en livsfarlig risk!?

Förstår inte hur ni tänker bara?


Du svarade själv i ditt inlägg på varför jag rider. För att det är mitt liv. Jag vet att den risken alltid kommer att finnas där. Men jag tar hellre den risken och är lycklig och lever mitt liv fram tills dess att det händer, än att gå runt och vara olycklig och sen kanske iallafall råka ut för en bilolycka o bryter ryggen där. Jag tänker mig för och sätter mig bara på hästar som jag vet normalt är snälla för att inte ta några onödiga risker. (som att tex testa om en häst är inriden) Men jag vet också att även den snällaste hästen kan bli rädd. Men ja, jag utsätter mig själv för en livsfarlig risk varje gång jag rider. Och jag kommer aldrig sluta tycka att det är värt det.:love:

Slut på OT
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 948
Senast: _Taggis_
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 476
Senast: Keb71
·
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 959
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp