Får de göra så? Uppsagd...

Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag menade inget illa med mitt svar,jag tycker att det låter som om detta är en arbetsplats du inte kommer att sakna. Det jag menade var att verkligheten inte alltid ser ut som man önskar. Tyvärr är det så att på ett litet företag,så får man inte vara sjuk... Min gamla chef sa till mig en gång att gilltig frånvaro är om du ligger i gipsvagga... lite skämt,lite allvar.

Hoppas du hittar ett bättre jobb.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Om du redan under provanställningen klagar på arbetsvillkoren så anser de nog inte att du är rätt person för jobbet. Det finns alltid andra som är villiga att jobba. Tyvärr så är det så och inte mycket att göra åt. Blir du dessutom sjuk en längre tid under provanställningen så förstår jag att de tvekar i.o.m. att man vill anställa friska människor och inte behöva betala ut en massa sjukersättning. Synd att det blev så för dig men du hittar säkert ett nytt jobb.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

för att vara ärlig tycker jag du ska vara glad över att du är uppsagd. det där låter inte alls som nåt trevligt ställe att vara kvar på. :crazy: leta efter ett bättre jobb!! och hästskötare är kanske inte bästa valet om du har trasig rygg.:p tillräckligt att ta hand om/rida din egen häst väl? ett vanligt jobb är också bättre betald och bättre arbetstider.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

kontakta ditt fack!
de hjälper dej, har du blivit uppsagd på fel sätt kan du få stora skadestånd!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Om det var så väl... det är inte alls säkert att man får. // Erika, upplevt detta själv.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

"Om det visar sig att du inte vill vara kvar är du fri att gå på dagen (om inget annat avtal gäller). Arbetsgivaren är dock skyldig att meddela dig minst 14 dagar i förväg, om han/hon inte vill ha dig kvar. Skulle arbetsgivaren inte meddela dig 14 dagar i förväg innebär det inte att provanställningen förlängs, men arbetsgivaren kan bli skadeståndsskyldig. Det är vanligt med lokala avtal som innebär en månads ömsesidig uppsägning. " (http://content.jobline.se/63_sv_pf.asp 16/11 - 08 kl. 20.18)

Jag beklagar verkligen.

Att arbeta inom trav, ja inom hästbranschen är oerhört tufft. Och då menar jag på ett beklagligt tufft vis. Slutade, iofs självmant hos travtränare för flera år sedan. Då hade jag försökt att organsiera att skriva på kollektivavtal osv. Folk var rädda och vågade inte för sina arbeten. Det är som sagt var beklagligt. Människor som är med i fack och som börjar poängtera brister är oftast inte populära i hästbranschen av företagsägarna. Att du dessutom är sjukskriven får dem förmodligen att hoppa högt!

Rekomendationer, ta kontakt med facket!
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Mycket nyfiken - själv stelopererad 1975 då det tog 5 veckor i sängen då jag inte fick stiga upp, 6 månader då jag bara fick stiga upp för att gå på toa och ytterligare ett antal månder innan jag fick leva normalt - med en enda restriktion INGA TUNGA LYFT dvs över 20 kg. Inget om att inte ramla av. Fick i stället veta att eftersom jag var stelopererad var det ett ben i ryggen och det var starkt. Därför - fick du och trådskaparen någon motivering till varför det var farligare för er? (Iof - kan finnas andra orsaker då min sjukdomsbild inte stämmer med din). Sedan - någon skrev handikapp, jag tror inte att någon i min omgivning eller läkare skulle komma på tanken att kalla min stela rygg för handikapp.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

du har helt rätt i att den delen av min rygg som är stelopererad är stark. Där är det nästan ett halvkilo titan så att den ska gå av är nog näst intill en omöjlighet. Övergångarna däremot mellan den opererade och inte opererade delen förklarade de till mig som att de blev extra svaga. Vet inte säkert, men kanske extra svaga för att det är ett så stort område som är opererat på mig? Så händer det något så är det i nacken eller svanken min rygg går av. Mitt på ryggen tror jag knappt någon kan ha av den om de så slog med en slägga. :p

Till er alla andra.
Jag söker nytt jobb för fullt nu och är på sätt o vis glad att jag inte behöver gå tillbaka till det där jobbet. Att det skulle vara tuft att jobba där visste jag ju redan innan eftersom jag jobbat i stall i större delen av mitt liv. Det jag störde mig på var att de sa att de följde avtalet när de inte gjorde det.

Facket ska dit på möte med de andra anställda om är kvar inom kort för att kolla läget. Jag hoppas att mina fd arbetskamrater är ärliga och berättar hur det är. Annars blir det svårt för facket att göra något.

Tyvärr hjälper inte det mig och mitt liv har blivit kaos nu. Hästen måste säljas och jag flytta. Mrn jg hoppas att det löser sig på något sätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Ja jag jobbade hos en proffstränare. Och nej, jag är inte med i facket. Jag missförstod när jag skulle anmäla mig att man inte fick gå med fören efter att man hade jobbat en viss tid. Men det gällde tydligen bara a kassan.

-Chaterine- Nej, det är inte anmält någonstanns. Jag hade inte tid att åka in till vårdcentralen för vi skulle på trav på kvällen och det var fortfarande mycket som skulle göras. Det hände direkt på morgonen när jag skulle släppa ut hingsten och han attackerade. Jag har en bild på mig där jag är helt blodig i ansiktet som jag tog med min mobil för att motivera mig själv att ha hjälm i fortsättningen, men det är allt. Så nej, ingen dokumentation.


men för guds skull, se då till att anmäla detta nu! - det kan du göra i efterhand, med tanke på att du dessutom har en sjukskrivning som är dokumenterad sen skadan. Vad är det för ursäkter, att du inte hunnit - du har ju varit hemma nu i två veckor! :mad:
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jag trodde inte att man kunde anmäla det såhär i efterhand. Det är inte på grund av sparken i huvudet som jag är sjukskriven och jag gick inte till läkaren när det hände eftersom det inte fanns tid till det då och jag iallafall kunde stå upp. Det var dumt gjort, men man lär sig förhoppningsvis av sina misstag...
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Jo du bör definitivt kunna anmäla det i efterhand men jag trodde att det var det du blev sjukskriven för. det är ju dock jätteviktigt att du får det rapporterat och anmält, tänk om du skulle få sviter i framtiden, då får du inte ett ruttet öre på någon försäkring om du inte anmält det som arbetsolycka, det är jätteviktigt. det mest intressanta är dock att det faktiskt är din arbetsgivare som bör ha gjort en sån anmälan dessutom.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Men vart anmäler man och hur? I och med att jag inte träffade någon läkare så finns det ju inte dokumenterat att det faktiskt hänt, mer än att jag har ett ärr i ansiktet nu. Eftersom jag inte är välkommen på jobbet längre så tror jag att det blir svårt att be min fd arbetsgivare att anmäla det. Speciellt som det hände för över en månad sedan.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Men vart anmäler man och hur? I och med att jag inte träffade någon läkare så finns det ju inte dokumenterat att det faktiskt hänt, mer än att jag har ett ärr i ansiktet nu. Eftersom jag inte är välkommen på jobbet längre så tror jag att det blir svårt att be min fd arbetsgivare att anmäla det. Speciellt som det hände för över en månad sedan.

Kontakta arbetsmiljö verket, det är till dem som arbetsgivaren ska anmäla skadan. fråga hur du ska gå tillväga! Om arbetsgivaren INTE anmält skadan bryter de mot regelverket.
 
Sv: Får de göra så? Uppsagd...

Exakt hur många kotor som är stela vågar jag inte säga men jag är stelopererad från mitt mellan skuldrorna ner till höfterna och där vet jag att sista kotan är LV. JAg är dock osäker på vilken som är första bröstkotan som stelopererades.

Att övriga kotor skulle bli svagare har jag aldrig hört så tror inte det gäller generellt.

Säg dock inte att titan inte kan gå av. JAg stelopererades som 17 åring med ett inopererat Harringtonstag och nedknackning av kotbågarna. 3-4år senare upptäcks vid en efterkontroll att staget gått av. Det togs bort då det inte längre fyllde någon funktion. Anledning att det gått av: Kan vara yttre våld (ja, hade både varit med om en bilkrock och fallit omkull pga kraftig halka) men också spänningar i metallen. Det ansågs inte vara speciellt allvarligt eller uppseendeväckande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 948
Senast: _Taggis_
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 476
Senast: Keb71
·
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 959
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp