Får domare döma egen uppfödning?

Red_Chili

Trådstartare
En vän till mig påstår att utställningsdomare får döma egenuppfödda hundar - om de inte träffat hunden på 6 månader.
Stämmer det verkligen?
Jag menar.. vad jag vet så håller alla seriösa uppfödare kontakten med sina valpköpare och borde ju utan problem se att "åh, den där hunden har jag fött upp, vad fin den blivit..." när den kommer in i ringen?

Hur ligger det till?
(Jag har fortfarande inte hittat min bok med utställningsbestämmelser...)
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

"Hund som under de senaste sex månaderna
före utställningen, provet eller tävlingen ägts,
trimmats, tränats, vårdats eller uppvisats av
domare eller person i domares hushåll, får
inte bedömas av ifrågavarande domare. Detta
gäller även i andra situationer där förtroendet
för domarens opartiskhet kan ifrågasättas."


Från SKK
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Då borde väl det faktum att domaren fött upp hunden räknas till sistnämnda?
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Din vän har rätt och du har fel. Generellt sett då.

Sedan är de nog olika från domare till domare/situation till situation om "förtroendet för domarens opartiskhet kan ifrågasättas"
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Din vän har rätt och du har fel. Generellt sett då.

Sedan är de nog olika från domare till domare/situation till situation om "förtroendet för domarens opartiskhet kan ifrågasättas"

Knepigt..
Vet att det i alla fall på vinthundssidan brukar kunna bli prat och viskningar om att domaren är partisk bara det råkar bli två hundar från samma kennel placerade som 1a och 2a i tex BT-klass om det är så att domaren känner uppfödaren till de som blir 1a och 2a.. Jag försöker föreställa mig folks miner om det vore så att någon ställde en hund för dess uppfödare och hunden blir bra placerad.. :p
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Viskningar och prat är en sak. (Bottnar nästan alltid i avundsjuka/missunnsamhet dessutom)

Att konstatera och bevisa partiskhet och regelbrott är en helt annan sak!
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Viskningar och prat är en sak. (Bottnar nästan alltid i avundsjuka/missunnsamhet dessutom)

Att konstatera och bevisa partiskhet och regelbrott är en helt annan sak!

Absolut, men det känns ju som om det finns en hel del andra regler "för säkerhets skull" så jag är lite förvånad över att det inte är så här med.
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

*kl*
Tyckte det var en så pass intressant fråga att jag var tvungen kolla upp kattvärlden. Inom fife finns det ingen tid som ska passera, alltså i princip ok sälja kattungen idag och döma den imorgon.
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Samma regler gäller för jaktprov i alla fall och det är inget som gaggas om inom den världen.
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Dock känns det som om jaktfolk är lite mer... tja... avslappnade än utställningsfolk :p (jag har ingen erfarenhet av jaktprov alls egentligen, men det känns som om utställningsfolk är nästan det mest extrema som finns när det gäller osämja, skitsnack, avundsjuka och fusk. Kanske för att det är just utställningsvärlden jag har mest koll på)
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

:rofl:

Sådant förekommer överallt. Jaktvärlden är inget undantag, men kanske inte i samma utsträckning och absolut inte lika upprört ;)
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Jo, att det förekommer överallt förstår jag, och det är garanterat olika inom olika raser. Som exempel kan ju nämnas att folk med "utställningshundar" lätt blir sura/griniga av att hunden får en 2a, när en person med brukshund blir jätteglad (eftersom det kan innebära att den får något championat de vill ha eller så)

Det är egentligen otroligt synd att jag inte har större inblick i hur det är kring andra hundtyper.. Men tja, jag vet inte hur man på ett bra sätt skaffar sig ordentlig koll på hur något är utan att själv börja tävla/träna annat.
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Jag blev jätteförvånad då jag hörde om en Fru som skulle gå upp på ett bruksprov där hennes man dömde:crazy:
Kändes konstigt då en jag känner inte ens fick bo på samma hotell som domarna på en utställning, för några år sedan. Just pga att det kunde börja snackas...
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Man terroriserar de man känner inom just det området :rofl:

Jag känner i stort sett bara vinthundsfolk :angel:
(och jag är den som gör flest saker med mina då jag roar mig med lydnad, agility, utställning och lure coursing samt provat lite sök och personspår bara för skojs skull, så det är inte många vinthundsvänner som har så mycket mer att tillägga där)
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Tråkigt då dom har en kennel och det verkar ske med "allas goda minne":(
Må ju ringa å fråga om det är så lämpligt!
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Hund som under de senaste sex månaderna
före utställningen, provet eller tävlingen ägts,
trimmats, tränats, vårdats eller uppvisats av
domare eller person i domares hushåll, får
inte bedömas av ifrågavarande domare


Klart regelbrott.
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Detta ska jag faktiskt ta upp med berörda på måndag!
Tack för infon, det blir så mkt lättare att argumentera då:)
 
Sv: Får domare döma egen uppfödning?

Tycker personligen att det låter helt knäppt att uppfödare skulle få döma sina egna hundar, även om det gått 6 månader sedan de träffades senast. Jag vet hur partiska människor är inom raserna för "den & den" typen av hundar, egentligen är det nog svårt att hitta en opartisk domare bland dem som någonsin köpt en valp hos en viss uppfödare ens. Därifrån till att bevisa denna missbedömning eller partiskhet är ju steget besvärligare, det går alltid att ange en logisk bortförklaring tror jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 115
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp