Får fem år för grov våldtäkt - online

Det kan inte bero på att det är mer omfattande med fler offer i de fallen?
Eller att det går att få fram bevis för fler av de handlingar som det finns anklagelser om?
Kanske inte är så att fall som är likvärdiga i övrigt ger mer straff bara för att det är via nätet.
Det går ju att googla på. En man fick 3.5 år för våldtäkt mot barn vid olika tidpunkter under ca 3 års tid. Det finns ju massor av sådana fall. Men visst, det står så klart inte exakt vilka punkter de döms för och det är väl det som är avgörande. Men det är ändå min reflektion att de som gör det över nätet får hårdare straff. Jag hittade nu en artikel om en man som fått tio år för utnyttjade via internet medans en annan fick åtta år för att ha utnyttjat sin familj (inte via internet) Det är så sjukt. Straffen är för låga. Inte internetstraffen som är för långa.
 
Jag blir så fruktansvärt ARG när jag läser sånt här.. anser att man förbrukat sina mänskliga rättigheter när man gör sig skyldig till sånt här.. vilken kommun bor du i? Märkligt att inte de vålsamma män vi har i samhället tar hand om sånt här avskum.. Jag anser att den här typen av människor inte ngnsin ska vistas ute igen.. En nära bekant till mig jobbar med barn och var på en förelsäning för inte så längesedan.. Trenden nu är spädbarn..

Det blir bara sjukare och sjukare samt grövre och grövre.. Små barn dör eller får allvarliga skador.. Det är ren tortyr..
Vi måste liksom göra ngt drastiskt snart, vet inte vad men det kan ju inte få fortgå.
Jag tycker att den här sortens inlägg är rätt skrämmande.

Som väl är förlorar inte brottslingar i Sverige sina mänskliga rättigheter.
 
Jag tycker att den här sortens inlägg är rätt skrämmande.

Som väl är förlorar inte brottslingar i Sverige sina mänskliga rättigheter.

Fortsättning på detta.

Män som gör att kvinnor och barn tvingas leva gömda, hur borde man hantera det? Har straffet varit för kort då? Jag är helt för att man ska kunna avtjäna sitt straff och sedan vara fri. Men när människor behöver skyddas när förövaren avtjänat sitt straff, hur skulle man slippa hamna där?
 
Fortsättning på detta.

Män som gör att kvinnor och barn tvingas leva gömda, hur borde man hantera det? Har straffet varit för kort då? Jag är helt för att man ska kunna avtjäna sitt straff och sedan vara fri. Men när människor behöver skyddas när förövaren avtjänat sitt straff, hur skulle man slippa hamna där?
Ingen aning. Och vi vet att samhället underlevererar där.

Men kollektivt aggressivt hat mot och dehumanisering av förövaren är inte lösningen.
 
Jag såg dokumentären nu. Så fruktansvärt. :cry:
Ja det är svårt att kolla för det gör så ont.. men jag tvingade mig.
Jag har också tvingat mig att se några till av programmen. Jag rekommenderar det om Ungern. En bit in i programmet handlar det om romska tonårstjejer på barnhem.
Även programmet om kvinnovåld i Ryssland tvingade jag mig att se.
 
Ja det är svårt att kolla för det gör så ont.. men jag tvingade mig.
Jag har också tvingat mig att se några till av programmen. Jag rekommenderar det om Ungern. En bit in i programmet handlar det om romska tonårstjejer på barnhem.
Även programmet om kvinnovåld i Ryssland tvingade jag mig att se.
Tack för att du talade om att de fanns på svtplay :up: Jag visste inte det men har gillat hennes tidigare dokumentärer! Jag tittade nog på tre stycken på raken i natt :o

Angående detta ämne så har hon en dokumentär på svtplay där hon reser till usa och tittar på hur de hanterar just dessa brottslingar efter deras straff. Alltså ... oavsett vilken sida man står på så är det ganska tydligt att det inte funkar. Det är inte effektivt som behandling (tycker jag, det är tur att återfallsprocenten är låga, det de gör distanserar dem från att bidra till samhället igen) eller som skyddande av barn (en av dem hade barn hos sig flera gånger under programmet).
 
Jag rekommenderar alla att se programmet om sexhandel i Filipperna som jag länkar till nedan.
Det är fruktansvärt att se men känner att vi alla har en skyldighet att vara medvetna om vad som pågår.
På svt visas en rad av program av Stacey Dooley, en brittisk journalist som ofta handlar om barns och kvinnors rättigheter. Rekommenderas!

https://www.svtplay.se/video/19787368/stacey-dooley-mamma-saljer-min-kropp?start=auto
Stacey Dooley besöker Filippinerna för att förstå det växande problemet med barn som utnyttjas sexuellt - av sina egna mammor. För att tjäna pengar i en bister ekonomisk verklighet, utnyttjar de sina barn framför kamera, och utsätter dem också för pedofiler. Under en vecka får Stacey följa Mike, en undercover-agent från USA i sitt försök att stoppa barnsexhandeln

Fy fan så hemsk. Jag försökte titta men jag klarade det verkligen inte.

Men jag håller verkligen med om hur oerhört viktigt det är. Och är så glad att det finns människor som verkligen går all in för att bekämpa sådant här, trots att det måste vara ett jättetufft och frustrerande (för att det går så långsamt och är så mycket som måste klaffa för att det ska ge någon utdelning) arbete.
 
Ingen aning. Och vi vet att samhället underlevererar där.

Men kollektivt aggressivt hat mot och dehumanisering av förövaren är inte lösningen.

Instämmer helt.

Jag säger inte att man ska göra annat än att låsa in dem för gott.. Jag tillhör inte de som anser att man ska göra ruskiga saker med monster. Men de ska aldrig kunna skada barn igen.

Instämmer helt i din sista mening.

Det är jäkligt svårt att dels frånta en människas rättigheter (a la skydda ev offer till 100 % = låsa in på livstid) och ändå inte avhumanisera den.
 
Instämmer helt.



Instämmer helt i din sista mening.

Det är jäkligt svårt att dels frånta en människas rättigheter (a la skydda ev offer till 100 % = låsa in på livstid) och ändå inte avhumanisera den.
Låses de in på bokstavlig livstid så har man fråntagit dem deras rättigheter. Men det är enda säkra sättet att att se till att inte fler småbarn utsätts. Ni får tycka att jag är hemsk som anser att småbarns liv och rättigheter går före en mans, som gjort sig skyldig till sexuell tortyr, rättigheter. Jag kan inte ens föreställa mig vilken skräck och smärta deras offer genomlider , helt horribelt:(
Anser att vi är skyldiga att se till att barnen är trygga.
 
Låses de in på bokstavlig livstid så har man fråntagit dem deras rättigheter. Men det är enda säkra sättet att att se till att inte fler småbarn utsätts. Ni får tycka att jag är hemsk som anser att småbarns liv och rättigheter går före en mans, som gjort sig skyldig till sexuell tortyr, rättigheter. Jag kan inte ens föreställa mig vilken skräck och smärta deras offer genomlider , helt horribelt:(
Anser att vi är skyldiga att se till att barnen är trygga.
Du kan måla upp skräckscenarior om du vill. Men problemet är inte så enkelt som att faktisk livstid är lösningen. Återfallsfrekvensen för sexualbrott mot barn är ganska låg bland dömda förövare. Och det beror inte på att de sitter inne i decennier.

Jag vet inte mycket om lösningen på problemet, men ditt förslag är ingen lösning.
 
Kommer att tänka på en enormt fascinerande dokumentär som jag såg för några år sedan, om Nobelpristagaren Carleton Gajdusek som också var pedofil. Han adopterade unga pojkar från Nya Guinea som han sedan förgrep sig på. Det var fascinerande hur hans forskaromgivning vägrade tro på det, eftersom han var så framstående, och själv intervjuades han och stod för vad han gjort. Han tyckte att samhället var trögfattat som inte godkände ”generationsöverskridande relationer” eller hur han nu uttryckte det.

https://www.expressen.se/kultur/nobel-pedofil/
Jag har mött en man som arbetat mycket med pedofiler, enligt honom är det generellt tre olika "typer" av pedofiler, Sadisterna (dock minsta gruppen), de som på utvecklingsplanet är i samma ålder som barnen (men med en vuxen persons drifter) och den gruppen Gajdusek antagligen tillhörde, Narcissisterna.
 
Ingen aning. Och vi vet att samhället underlevererar där.

Men kollektivt aggressivt hat mot och dehumanisering av förövaren är inte lösningen.

Jag håller med.



Man måste möta sånt på ett annat sätt än med hat, våld och liknande. Det bästa jag hört i liknande ”kris” var efter utøya: vi ska möta dem med mer demokrati.

Samma här tror jag: man ska prata om det, försöka ta bort skammen för offer mm.
Sen finns det sadister, många fler människor än man tror skadar folk vid tillfälle.
Andra världskriget är ju ett exempel på hur ”vanliga människors” gränser flyttas. Slutna sällskap på nätet tror jag kan vara förödande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp