Bukefalos 28 år!

Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

misscocos

Trådstartare
Hej på er!
Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte riktigt har råd att ha flera hästar nu när jag ska plugga tre år. Jag vill inte sälja då jag vill veta var han är osv, och han ska få komma tillbaka och vara pensionär hos mig sen.
Hur ser det ut? Om jag skriver ett kontrakt på 3års foder med en fodervärd. Kan fv bryta kontraktet efter 1år- och blir jag då tvungen att ta hem hästen? Självklart vill jag isåfall ha hem honom, men jag har ju fortfarande inte råd att betala för honom? Kan fv bli skyldig att betala hästens uppehälle hos mig ända tills kontraktet gått ut? Eller blir jag då stående med min häst hemma utan pengar?
Tack på förhand :)
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Jag kan inte hur det är juridiskt men mina tankar då:
Det kan ju hända något med fodervärden som gör att den inte har möjlighet att ha kvar hästen -likväl som att du inte kan det i nuläget. Men man brukar väl skriva in uppsägningstid i kontraktet så att du inte bara får hästen "kastad" på dig utan det finns utrymme för att lösa situationen med tex ny fodervärd eller så -ifall att kontraktstiden ej kan fullföljas. Lämplig och ok uppsägningstid är ju tex 2-3 mån
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Jag har haft 2 hästar utlånade på det sättet. Båda kom tillbaka inom 1 år. Båda skadade.

Jag skrev kontrakt på 1 år som automatiskt förlängdes om inte någon så upp kontraktet 2 mån innan detta. Fv var skyldig att betala 2 mån ön den inte kunde ha kvar hästen. Med häst nr 1 blev det bråk och jag valde att ta hem henne, dvs ingen uppsägning. Kontrakt nr 2 fick fv ekonomiska problem och Hi sa upp kontraktet skriftligt med 2 mån uppsägning. Fv skulle under denna tio leta ny fv. Nu hittade jag en och därför flyttade hon tidigare. Den historian slutade olyckligt och hästen avlivades för 1 månad sedan.


Mitt tips, besiktas innan, besiktas 1 ggr/år och innan tillbaka lämnande. Ha en backup om ni blir osams. Inte kul å ha häst hon någon man bråkar med. Och se till att det sker många provridningar och besök ofta!

Jag kommer aldrig låna ut igen. Och blir det så att jag inte har råd att ha hästen på 3 år hade håg sålt den.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Har du absolut ingen som helst möjlighet att ha hästen under de närmsta åren är enda sättet att vara säker på att "slippa" det att sälja den.

Ett fodervärdskontrakt kan ju sägas upp från bägge håll, och då måste du kunna ta hem hästen, eller slussa den vidare till annan fodervärd inom uppsägningstiden, om fodervärden inte kan eller vill ha den kvar.

Jag tror nog att du själv vill ha möjlighet att bryta eller säga upp kontraktet om du märker att hästen far illa, så att ha ett kontrakt helt utan möjlighet till uppsägning är nog ingen bra idé.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Om ni skrivet ett avtal på tre år utan möjlighet till förtida uppsägning i avtalet. Så om du ändå får tillbaka hästen så är fodervärden skyldig att stå för kostnaderna enligt avtalet. Vilket brukar vara uppehälle, stallplats och veterinärvård enligt de flesta foderavtalen. Samma gäller om hästen kommer tillbaka skadad/mager och avtalet sett ut som de flesta gör att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick. Då är fodervärden skyldig att stå för kostnaderna för att hästen ska komma tillbaka till det skicket, om det nu är möjligt. Detta innebär att om du skulle få tillbaka hästen i förtid så kan du stalla upp den på helinackordering någonstans på fodervärdens bekostnad tills de tre året gått.

Det flesta brukar ha med att avtalet kan sägas upp om någon part bryter mot det. Vilket för din del innebär att om det står att fodervärden ska vårda hästen väl och se till så att den får det den behöver och du hittar den i ett uselt skick så kan du säga upp avtalet omedelbart och ta hem hästen. Så även om man inte har möjlighet för uppsägning på annat sätt för att förhindra att den kommer tillbaka för tidigt så kan man ha det på detta sättet. Man brukar också lägga till att fodervärden ska vara ekonomiskt ansvarig för kostnader som finns för att få hästen i skick även om avtalet sägas upp på det här sättet.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Finns det någon som är beredd att skriv på ett fodervärdskontrakt på 3 år utan möjlighet att säga upp det? Och som ger hästägaren rätt att stalla upp hästen med helinackordering på fodervärdens bekostnad? I ärlighetens namn så låter det som en usel deal, jag skulle aldrig våga, tänk om man blir skadad eller får drastiskt ändrade förhållanden och sitter med en årskostnad på 6-7.000 i månaden eller mer. Som ägare kan man alltid sälja, lämna ut på foder eller avliva men som fodervärd så är man i så fall fast.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Merparten av alla färdiga foderavtal ser ut på liknade sätt. Många som tar häst på foder medvetna om vad de egentligen skriver på. Att de blir ansvariga för hästen under vissa förutsättningar även om de inte har den kvar. Tyvärr vet inte många hästägare heller vad de egentligen har rätt att kräva av fodervärden när avtalet tar slut.

Om man letar bland trådarna här så ser man många där man inte haft klart för sig vad det är man ger sig inpå när man tar en foderhäst. Tyvärr då också att många hästägare inte vet vad de har rätt att kräva av fodervärden när hästen kommer tillbaka.
Att hitta någon som skriver på för tre år utan uppsägningstid går alldeles säkert att göra. Många verkar inte alls läsa igen de avtal de skriver under.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Tack för det enda svaret som faktiskt var på det jag frågade ;)
Tack alla för tips osv, men äntligen det bara en tanke och inte alls något mer! Jag har inte tackat ja till studieplats etc eller kollat upp om någon vän kan ta honom eller så. Det var som jag skrev bara en hypotetisk fråga!
Att skriva det på 3år var bara ett exempel, samma sak om det varit 1år och fodervärden lämnat tillbaka efter 6mån ;)

Tack för tipset om veterinärbesiktning med jämna mellanrum, det lät bra!

Jag undrade alltså om fodervärden blir skyldig att fortsätta betala om denne bryter avtalet i förtid och hästen flyttar hem till mig igen, och det trodde en av er iallafall. Jag får klura vidare på det här!
Som sagt igen, än så länge är det bara en liten tanke ;)
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Är merparten av kontrakten på 3 år utan möjlighet att säga upp, det är tiden jag reagerar på mest? Personligen vet jag inte om jag vill göra affärer med någon som är villig att skriva på den typen av kontrakt, risken att de inte förstått innebörden eller skiter i det för att de ändå inte har för avsikt att följa det är för stor.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Visst kan man skriva kontraktet så att fodervärden blir betalningsansvarig. Frågan är hur många som är intresserade av att ta en häst på de villkoren. Och sedan kommer nästa problem. Om inte fodervärden vill betala, kan du få ligga ute med flera års avgifter ändå, kostnader för att gå till tingsrätten med kravet och risken att ändå förlora.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Sedan finns det två saker till att tänka på:

Man kan aldrig vara helt säker på att vinna en förhandling, eller att det finns något att hämta om man vinner.

Vill man verkligen riskera att ens älskade häst bor hos någon som egentligen inte vill/kan ha hen i upp till tre år? Är det inte en av situationerna där det inte hjälper ett jota, om man kan stämma skiten ur en medmänniska?
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Finns det någon som är beredd att skriv på ett fodervärdskontrakt på 3 år utan möjlighet att säga upp det? Och som ger hästägaren rätt att stalla upp hästen med helinackordering på fodervärdens bekostnad? I ärlighetens namn så låter det som en usel deal, jag skulle aldrig våga, tänk om man blir skadad eller får drastiskt ändrade förhållanden och sitter med en årskostnad på 6-7.000 i månaden eller mer. Som ägare kan man alltid sälja, lämna ut på foder eller avliva men som fodervärd så är man i så fall fast.

Jag tror faktiskt att det skulle betraktas som ett oskäligt avtal.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Mycket möjligt, det är absurt att om man blir allvarligt skadad månad 6 ska det gå 30 månader innan man blir fri. Löper det över ett år så känns det mer rimligt, risken är mer rimlig då. Jag skulle personligen inte acceptera längre uppsägningstid än några månader från fodervärdens sida och ett år från ägarens sida. Fodervärden är bunden av kontrakt och kan som sagt normalt varken, avliva, skänka bort eller låna ut hästen om problem uppstår vilket ägaren kan och ska man lämna ut på foder måste man nog acceptera att fodervärden vill ha en viss löptid för att hinna ha full glädje av hästen.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Jag undrade alltså om fodervärden blir skyldig att fortsätta betala om denne bryter avtalet i förtid och hästen flyttar hem till mig igen, och det trodde en av er iallafall.

Tänk bara på att det kan vara en sak att vara skyldig att betala något och en annan sak att verkligen göra det. Jag menar att en person som är skyldig att betala något faktiskt kan skita i det. Har personen i fråga redan skulder kan det vara svårt att få ut pengar i rimlig tid och man kan bli tvungen att ligga ute med pengar för hästens uppehälle. Dessutom så kan det hända att en person kan försvinna, typ sticka utomlands, och vara omöjlig att få tag på. Det är kanske inte så vanligt, men det har hänt...

Jag skulle hellre rekommendera att sälja en häst om man inte har råd att ha den.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Knapplån

Det går inte heller att säga absolut säkert vad som gäller. Avtalsvillkoren kan av rätten anses oskäliga och inte gälla - det kan t.om. hända att rätten anser att fodervärden inte kunde förväntas inse vidden av villkoren i kontraktet.

Som ägare kan man kanske inte heller räkna med att få tillbaka hästen om fodervärden inte kan behålla den. Särskilt inte om det innebär att fodervärden ska stå för helinakordering på av ägaren valt stall. Det kanske anses som att avtalet är uppfyllt om fodervärden löser hästens uppehälle genom att i sin tur lämna ut på foder eller genom att rycka skorna och ställa på lösdrift. Fast det är ju mer troligt att fodervärden behåller hästen och ger den den tid och de resurser som finns. I ett sådant scenario har man som ägare ganska lite att säga till om, så länge som djurskyddslagarna är uppfyllda. Tar man hem hästen för att man inte är nöjd med skötseln har man sannolikt små möjligheter till ersättning.

Det kan också i värsta fall hända att fodervärden genom avtalet ges ett motiv att låta avliva hästen. Det är naturligtvis inget som hen har rätt att göra och hen blir skyldig att ersätta hästägaren för hästens värde, vilket för en skogsmulle inte torde utgöra mer än ett fåtal månaders helinackordering. Desperata människor gör desperata saker.

Å ena sidan kanske man kan gardera sig genom att avtala kring hur hästen ska skötas etc, men ju mer detaljerat avtal desto lättare att det blir oskäligt. Och sedan måste manju fråga sig vilken människa som är villig att skriva på.
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Å ena sidan kanske man kan gardera sig genom att avtala kring hur hästen ska skötas etc, men ju mer detaljerat avtal desto lättare att det blir oskäligt. Och sedan måste manju fråga sig vilken människa som är villig att skriva på.
Tror inte att ett detaljerat avtal skulle räknas som mer oskäligt än ett mindre detaljerat om de i sak kräver det samma, däremot så lär det bli svårar ett få någon att skriva under. De som läser igenom kommer förmodligen dra öronen åt sig om det förväntas att de inte kan ta hand om hästen ska betala helinackordering som ägaren väljer inklusive allt, hur är man funtad om man skriver på sådant?
 
Sv: Får fodervärden lämna tillbaka hästen?

Du har fått många goda råd.

Mitt förslag är att lämna bort den till en seriös ridskola där den inte kommer att "glömmas bort" eller dylikt.

Vet. bes. är A o 0
 

Liknande trådar

Gnägg Jag undrar om någon här lämnat tillbaka foderhäst pga skada/sjukdom hos hästen? Hur funkar det om man har foderhäst och den t.ex får...
2
Svar
20
· Visningar
2 911
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 372
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 195
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 732
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp