får hästen ta insiativ?

O

oh_darling

Hur mycket kan man låta hästen bestämma och ta för sig?

Tex. när jag rider ut och skrittar så är det helt okey om hästen till exempel stannar o luktar på bajs eller stannar och tittar blickstilla och sen får gå av sig själv framåt när den tröttnat... Dvs om det inte är några problem med en själv att hästen kanske stannar till för att göra någonting, ska man verkligen säga åt den då?
samtidigt vill man inte att det ska bli en ovana, men måste man då alltid förbjuda hästen göra saker för att den inte ska vänja sig?

vad tycker ni?
jag har svårt för att hela tiden förbjuda hästen saker så fort den tar insiativ till någonting. vill att det på något sätt ska vara jämnställd mellan ryttare o häst och att hästen ändå ska ha möjlighet o känna sig fri. liksom inte vara fastkedjad till en massa regler hela tiden...

jag kanske lever i en drömvärld som inte funkar i praktiken. vem vet.
 
Det bästa är nog att bestämma sig för vad man ska tillåta o vad man inte ska tillåta. Det är ju upp till en själv vart man vill sätta gränser.
Men om hästen ena gången får stanna o nosa o andra gången inte så kan den bli förvirrad. Jag har själv ganska svårt att vara konsekvent oxå men tycker hästarna verkar förstå de ganska bra ändå.
Jag låter t.ex min häst sakta av från trav av sig själv om han ser nåt "läskigt" en bit fram. Detta för att jag rider barbacka o därför hellre ser att han saktar av än att han kastar sig åt sidan. :p
 
Ja, jag låter hästarna få vara med och bestämma. Måste vara tråkigt att varahäst hos en dominerande männsika som aldrig tillåter nånting.... :crazy:

Dock är det skillnad på jobb och mys, och det har mina hästar inga problem med att fatta. Vill han nosa på marken, så säger jag antigen okej, nosa du, passar det inte att stanna där, så talar jag bara om för hästen att vi inte ska stanna nu, men gå vidare.
 
det håller jag med om. arbete ska vara arbete men fritid ska vara fritid. så länge det inte är en säkerhetsrisk.
 
Det beror helt på!

Jag särkiljer NOGA arbete från 'lullande'. Arbetar vi så får han INTE stanna för att kolla på grejer och heller inte hitta på egna saker för att liva upp det hela. Utan då ska all koncentration vara på att utföra det jag ber om och lyssna på mig.

Däremot kan vi ha 'lullturer', skritturer när vi kollar på blommor och bin och alla möjliga och omöjliga saker. Då får han lalla bäst han vill, och då får han även välja väg. Jag ÅKER häst helt enkelt. Vi har 'busridning' med ibland, dvs det enda jag begär är en hyfsad form och ett kontrollerat tempo, men sen får han välja t ex gångart, och vill han självmant fatta galopp, bryta av et får han det.

Han har inga problem att särskilja arbete och 'lull' men jag tillät inte lull förrän vi var etablerade i arbete sas. Att han inte har problem att särskilja dem tror jag är för att han läser av MIG. Jag är ju betydligt mer ofokuserad och koncentrerad när vi lullar. Och när vi 'busar' så sitter jag i princip bara där och följer med, och det verkar han också kunna särskilja. Dvs när matte RIDER, då är det jobb och man jobbar. När matte ÅKER då är det fritid, och då får man busa och ta egna initiativ etc.

Jag kan växla mellan lull och jobb på några sekunder med, bara ta och börja RIDA och inte ÅKA =)
 
det håller jag med om. arbete ska vara arbete men fritid ska vara fritid. så länge det inte är en säkerhetsrisk.

För mig är det så att i all samvaro med mig så är det på något sätt "arbete" för hästen. Den får ju uppenbarligen inte bralla om den har lust när jag går bredvid, stanna o bajsa när jag rider, kasta sig iväg i galopp när som helst osv. Bara att jag sitter på ryggen eller går bredvid gör ju att JAG är den som bestämmer över hästen just då. Som jag ser det är min hästs fritid när den går med polarna i hagen utan människor där.... Jag tror i alla fall att de flesta hästar inte upplever sig som om de är särskilt fria att göra som de vill när vi sitter på.... :smirk:

Jag instämmer dock till viss del ändå med det Centaur säger: hästen kanske "frågar" om den får nosa, om den får stanna osv - eller den försöker helt sonika göra det. Då ger jag ibland tillåtelse och ibland inte. Det viktiga är ju att det är JAG som bestämmer när och om den får göra de där sakerna.
Jag ser det som så att om en ägare själv tycker det är okej att hästen tex stannar när den ska bajsa, bits när man spänner sadelgjorden, kastar sig iväg i galopp på "galoppsträckan" (sånt som JAG inte skulle acceptera) - tja, då ÄR det ju okej. Varje ägare får ju själv sätta upp sina gränser för vad man anser vara hyfsat uppträdande från hästens sida. Däremot tror jag det blir fel om man som regel alltid tillåter tex "stanna-o-bajsa" för att sen plötsligt vid tävling börjar banna hästen för det beteendet....
 
Jag är som Björk. I princip all samvaro med mig är på mina villkor. När jag kör en äldre häst och skrittar och den vill stanna för att bajsa får den oftast göra det. Det får däremot inte unghästar göra, travar dom får dom trava och baja samtidigt.Under inga omstänigheter stanna och lukta.
hälsningar gulan fd.gulla
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 658
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp