Får jag göra såhär?

A

alke_

Har en häst på livstidsfodervärdskontrakt samt ett muntligt avtal (utomstående vittne ang det muntliga avtalet finns) vid hämtning av hästen att jag får sälja hästen när tiden kommit och ska då kontakta ägaren att jag ska sälja.
Sagt och gjort, jag kontaktade ägaren att jag ska sälja och blir då utskälld i telefonen att det får jag inte göra. Hänvisar då till vårt muntliga avtal men där blånekar ägaren att det blivit sagt. Ägaren meddelade att denne kunde hämta hästen omedelbart men det tackade jag nej till för jag vet att då kommer hästen åka direkt till slakthuset och jag har inte kämpat i 2år för att hästen ska få ett sånt slut.

Men till mina frågor,
får jag hyra ut hästen??
Att då hyra ut tills det tänkta "salupriset" är uppnått??
Hur kan man skriva i hyreskontraktet att dom som hyr hästen har rättigheter att hyra ut hästen på nytt till ng annan??

Ägaren kommer aldrig kunna få lov att hämta hästen då kontraktet är ett livstidsfodervärdskontrakt utan uppsägningstid samt att det finns inget skrivet i kontraktet att händer det si eller så, så äger ägaren rättigheter att hämta hästen. Att köpa loss hästen kommer ej heller på tal.

Tackar för alla funderingar/svar!
 
Sv: Får jag göra såhär?

Kan inte tänka mig att det är skäligt att ägaren inte får hämta hem sin häst. Så länge du inte är ägare har du heller ingen rätt att sälja eller hyra ut hästen utan fullmakt.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Finns ingen uppsägningstid så innebär det att om ägaren vill säga upp avtalet så kan denne göra det på studs och hämta hästen imorgon.

Sedan låter det ju inte så kul att ägaren hellre slaktar hästen än låter någon köpa den, om det nu är en frisk häst:crazy:

Vad gäller livstidsklausulen så vet jag inte vad som gäller, ofta skriver man ju tills vidare och inte uttryckligen livstid.

Men ett fodervärdsavtal är inte en överlåtelsehandling, ägaren är ägare och fodervärden är fodervärd, vilket gör att du inte kan sälja vidare utan ägarens tillåtelse och pengarna hör till ägaren om inte annat avtalats. Problemet med muntliga avtal är ju att de är svåra att bevisa, och man kan missförstå varandra om man inte är försiktig. Ni får väl prata med varandra igen och försöka hitta en mellanväg där du kanske hittar en ny fodervärd till hästen om du inte vill behålla den, eller låta den gå tillbaka.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Självklart ska hästen tillbaka till sin ägare
om ni inte kommer överens om annat.
 
Sv: Får jag göra såhär?

svarar alla!

Då vart det som jag helst inte hade hoppats på. Hade hoppats på att det skulle finnas en liten chans till att just kunna hyra ut då jag då fortfarande kommer att ha ett visst ansvar på ena hörnet.

Har varit i kontakt med ägaren för att just kunna övertala att sälja till mig och nu sist ge mig en fullmakt för försäljning. Hästen i sig har inget större värde. Har även erbjudit en summa från evt försäljning som överstiger slaktvärdet. Hästen är ett varmblod som inte ens tränats, ägs av en travtränare som är i sina äldre dar. Och jag vet att hästen åker till slakt om ägaren hämtar, då hästen skulle ha gjort det om inte jag hade tagit den.

Men tack för svaren, kommer bli en lång natt med grubbel på hur jag ska kunna lösa detta.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men.... du kan ju inte hyra ut eller sälja en häst som du inte äger, mot ägarens vilja?? :o Måste säga att jag faktiskt förstår varför ägaren är arg på dig! Varför har du inte kvar hästen själv? Ägaren är väl rädd att det ska bli en slit och slänghäst?
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men tänk efter själv, om du lämnat ut en häst på foder, som du tror ska vara på livstid för hästen, och sen så hör du att fodervärden tänker lämna ut på foder 'vind för våg' eller sälja mot din vilja, skulle du inte bli vansinnigt arg själv då?:crazy:

Jag hade iaf skällt ut fodervärden och hämtat hästen omgående! :cool:
Självklart är det ägaren som bestämmer över sin häst, inte du som fodervärd!
(om du inte har fullmakt dvs..)
 
Sv: Får jag göra såhär?

Fast så var det ju inte enligt TS. Det MUNTLIGA avtalet sa: vid hämtning av hästen att jag får sälja hästen när tiden kommit och ska då kontakta ägaren att jag ska sälja.


Då kan man knappast hoppa på TS att denne gör fel eller hur ? Det är väl ägaren som brutit ett avtal. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett muntligt träffat avtal är lika giltigt som ett skriftligt.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Då kan man knappast hoppa på TS att denne gör fel eller hur ? Det är väl ägaren som brutit ett avtal. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett muntligt träffat avtal är lika giltigt som ett skriftligt.

Men så kan man inte göra, man kan inte sälja någon annans häst även ifall man säger det, man kan inte sälja nåt man inte äger. Det är ju galet.

Att en fodervärd säljer hästen åt ägaren är en annan sak, att fodervärden sköter försäljningen.

Ts:
Jag förstår att ägaren blir sur, man kan inte bara komma och säga att man ska sälja en häst man inte äger. Sen är ett kontrakt på livstidsfoder oftast bara att man inte har en uppsägningstid, inte att man för alltid kommer ha hästen utan att ägaren får ta tillbaka den.

Om det är som du säger så borde du helt enkelt övertagit ägandet av hästen också, men det är ett fodervärdskontrakt. Och hur ens kan du tänka innan du tar en häst på foder att du tänker sälja den förresten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får jag göra såhär?

Skulle du sälja en bil du inte äger också för att du inte har någon användning av den längre?
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men det är väl knappast TS fel att ägaren sa så eller hur ? Ägaren sa att TS FÅR sälja och ska säga till när TS gör det. TS vill sälja, säger till OCH blir utskälld !! Hur bakvänt är inte det då ? TS gjorde ju allting som hon hade lov till. TS följde ägarens regler. Då har ju egentligen TS inte gjort fel. Det är väl ägaren som dravvlat till det från början. Fattar inte att ägaren har mage att bli sur då denne dikterade reglerna från början. Ägaren gjorde upp ett avtal, visserligen muntligt, och TS följde avtalet...och ägaren ballar ur !!!
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men om dom sa så som det står i första inlägget så är det ju lite luddigt, ägaren kan lika gärna menat att kontakta mej när du inte kan ha kvar hästen. Att det då menas att fodervärden skulle sköta försäljningen åt ägaren. Och nu då vill inte ägaren sälja hästen utan vill ta tillbaka den.

Om det är så som Ts menas så skulle dom redan i början bytt ägare på hästen, man kan inte sälja någon annans häst. Det är ju helt tokigt. Och att hyra ut foderhästen och att den som ska hyra hästen får hyra ut den..seriöst..helt tokigt. Liskom..vilja tjäna pengar på en foderhäst som om det är ens egen...helt tokigt.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men tack för svaren, kommer bli en lång natt med grubbel på hur jag ska kunna lösa detta.

Tycker du ska lämna tillbaka hästen till ägaren som vill ha tillbaka den, du har ingen rätt att sälja någon annans häst och inte hyra ut den heller om inte ägaren vill det. Helt tokigt.

Visst är det alltid tråkigt om hästen tas bort men ägaren är ägaren och får göra vad den vill med hästen. Hade jag lämnat ut en häst på foder och fodervärden kommer och säger att den tänker sälja eller hyra ut hade jag flippat totalt.

Förstår inte varför du inte tog över ägandet om ni kom överens om en sån sak? Tror det är en missuppfattningen mellan er, därför man alltid skriver ner saker och ting som är viktiga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får jag göra såhär?

Hade jag lämnat ut en häst på foder och fodervärden kommer och säger att den tänker sälja eller hyra ut hade jag flippat totalt.

Javisst, det hade väl de flesta gjort, men ingen verkar ju i detta fall LÄSA vad TS skrivit ens. TS säljer inte utan lov, det står ju klart och tydligt. Är det bara jag som INTE läser mellan raderna ???
 
Sv: Får jag göra såhär?

Men om du läser så står det bara att Ts ska kontakta när hästen ska säljas, alltså det står inte att Ts får sälja, bara att ägaren ska kontaktas. Alltså jag menar att Ts får sälja hästen och få pengarna och allt det där, kanske bara får sköta försäljningen åt ägaren.

Att ens tänka när man tar en foderhäst att man vill sälja den är ju snudd på väldigt konstigt.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Så här läser jag

vid hämtning av hästen att jag får sälja hästen när tiden kommit och ska då kontakta ägaren att jag ska sälja.

Fast tanken att sälja var ju ägaren som sådde. Tror knappast TS skulle ställa sig att sälja en foderhäst utan att ägaren sagt något. Jag kan läsa klart och tydligt att det var ägaren som började med detta försäljningsdravvel.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Det står väl ingenstans vem det var som tog upp det?
 
Sv: Får jag göra såhär?

Har en häst på livstidsfodervärdskontrakt samt ett muntligt avtal (utomstående vittne ang det muntliga avtalet finns) vid hämtning av hästen att jag får sälja hästen när tiden kommit och ska då kontakta ägaren att jag ska sälja.
Sagt och gjort, jag kontaktade ägaren att jag ska sälja och blir då utskälld i telefonen att det får jag inte göra. Hänvisar då till vårt muntliga avtal men där blånekar ägaren att det blivit sagt. Ägaren meddelade att denne kunde hämta hästen omedelbart men det tackade jag nej till för jag vet att då kommer hästen åka direkt till slakthuset och jag har inte kämpat i 2år för att hästen ska få ett sånt slut.

Men till mina frågor,
får jag hyra ut hästen??
Att då hyra ut tills det tänkta "salupriset" är uppnått??
Hur kan man skriva i hyreskontraktet att dom som hyr hästen har rättigheter att hyra ut hästen på nytt till ng annan??

Ägaren kommer aldrig kunna få lov att hämta hästen då kontraktet är ett livstidsfodervärdskontrakt utan uppsägningstid samt att det finns inget skrivet i kontraktet att händer det si eller så, så äger ägaren rättigheter att hämta hästen. Att köpa loss hästen kommer ej heller på tal.

Tackar för alla funderingar/svar!

Det står väl ingenstans vem det var som tog upp det?

Första raden i första inlägget som jag läser det...
 
Sv: Får jag göra såhär?

I och med att det som du säger är en varmblodstravare utan värde och som inte är tränad så har jag full förståelse för att ägaren hellre slaktar än låter dig sälja till ett försäljningsstall för lite mer än slaktpriset! Nu vet jag inte hur länge du haft hästen, men om det inte handlar om flera år så tror jag knappast ägaren tycker att 'tiden är kommen'. Jag skulle kunna tänka mig att ägaren menade att han kunde tänka sig att du kunde få sälja hästen efter att den blivit tränad och 'värd något', men knappast nu när den verkar lika värdelös som när du hämtade enligt det du berättar. En häst med de meriter och den bakgrund som du berättar om riskerar ju mycket starkt att hamna hos okunniga personer som inte klarar av den, att bli vandringspokal eller skeppas till Italien. Kan man inte vara rimligt säker på att hästen får ett bra och långsiktigt hem vid försäljning tycker jag faktiskt att det är humanare att låta slakta den. Försäljningsstall är inte bra och långsiktiga hem.

Vill du bli av med hästen, engagera dig lite hårdare och försök hitta någon som är duktig och kunnig och vill ta över ditt "livslånga fodervärdsavtal", och ta kontakt med ägaren igen och berätta om detta och se om det faller i bättre jord.

Och du är bara fodervärd. Självklart kan ägaren hämta sin häst. I och med att det inte finns någon angiven uppsägningstid av kontraktet tolkas det förmodligen att det kan sägas upp med omedelbar verkan så att ägaren kan komma och hämta sin häst när han vill.

Var rädd om hästen!
 
Sv: Får jag göra såhär?

Till Adrenochrome först, du läser och förstår helt rätt! :)

Jag fick ett Muntligt Godgännande av ägaren att jag ska få lov att sälja hästen när jag kände att tiden var rätt, Skulle då kontakta ägaren för att göra upp med provision och så vidare Kontaktade ägaren och blir totalt nekad.

= Ägaren gör muntligt kontraktsbrott

Jag tänker inte sälja en häst jag inte har godkännande till att sälja, skulle aldrig falla mig in och vem skulle vilja göra ett hästköp utan att kunna göra ägarbyte? (jag hade aldrig gjort det som köpare)

Därav kom jag på tanken att evt hyra ut hästen. För vid uthyrning kommer jag fortfarande att kunna vara med på ett hörn ang ansvar mm. Men jag har aldrig hyrt ut en häst, endast haft hästar ute på foder men det är ganska snarlikt varrandra skulle jag tro?

Jag som hästmännniska skulle aldrig vilja sälja till oseriösa/försäljningsstall för jag vet vilken risk det finns med just travare att bli vandringspokal.

Jag har haft denna häst i 2år. Jobbat helt från grunden och nu är den utbildad La/Ld. Har kapacitet för Msv-dressyr gör redan rörelser för Msv.

Om det ska ta mig 2år att lösa detta med ägaren för att hitta rätt hem/ryttare så får det gärna ta den tiden. För hästen ska inte till slakt. hästen är för bra för det.

Jag har inte gjort ng kontraktsbrott/tänker inte göra det. Ställer mig bara undrandes till evt Uthyrning?

Jo en sak till jag undrade över häromdagen. Vad händer om ägaren går bort, med hästen då alltså? går ansvaret helt över på mig eller till släktingar eller nått annat??
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 525
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp