Får jag göra såhär?

Sv: Får jag göra såhär?

Jag fick ett Muntligt Godgännande av ägaren att jag ska få lov att sälja hästen när jag kände att tiden var rätt, Skulle då kontakta ägaren för att göra upp med provision och så vidare Kontaktade ägaren och blir totalt nekad.

Jag förstår inte hur ägaren kan tänka sig att låta dig sälja hästen men inte ville göra det själv? Varför har du den på livstidsfoder i så fall?
Eller var det för att du själv inte ville köpa hästen? Eller inte fick köpa hästen?

Det går liksom inte ihop alls, vilket får mig att tro att ni har missförstått varandra i början.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Jag har haft denna häst i 2år. Jobbat helt från grunden och nu är den utbildad La/Ld. Har kapacitet för Msv-dressyr gör redan rörelser för Msv.
Du kan inte ut och tävla den kanske och ha den till försäljning samtidigt och komma överens med ägaren att om det dyker upp ett bra hem, att då sälja den till den? Då får man ju ut betydligt mera pengar också. Om det stämmer att den faktiskt är klar för La, då är den ju värd en hel del. Jag har hört på en del tävlingar att dom säger att hästen är till salu.

Jo en sak till jag undrade över häromdagen. Vad händer om ägaren går bort, med hästen då alltså? går ansvaret helt över på mig eller till släktingar eller nått annat??

Det är kanske en bra ide att fråga ägaren om det så ni kan komma överens, annars går väl hästen till släktingar och sånna som ärver.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Jag har inte gjort ng kontraktsbrott/tänker inte göra det. Ställer mig bara undrandes till evt Uthyrning?

Jo en sak till jag undrade över häromdagen. Vad händer om ägaren går bort, med hästen då alltså? går ansvaret helt över på mig eller till släktingar eller nått annat??

Du kan inte hyra ut något du inte äger utan ägarens tillåtelse. Så behålla eller förslaget att hitta någon som vill ta över livstidskontraktet om ägaren godkänner det är dina enda val om hästen inte ska åter ägaren tyvärr.

Hästen tillfaller dödsboet om ägaren dör, dvs den ingår i den kvarlåtenskap som ska delas bland arvingarna. Hästen kan enbart tillfalla dig vid ett dödsfall om ägaren har ett testamente och har testamenterat hästen till dig.

Så, enkelt uttryckt har du inget att säga till om ang hästen och ägaren allt. Tyvärr.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Går den LA dressyr med goda resultat och i princip redo för start i MSV så förstår jag inte varför du är redo att slumpa bort den för lite över slaktpriset? Är den vrakgammal?
 
Sv: Får jag göra såhär?

till alla er som inte riktigt förstått detta.

Det är så att TS åkte och kollade på ett ställe där dom skulle skära ner ganska mycket på hästantalet och över hälften av hästarna skulle slaktas.

hästskötaren i detta stallet tyckte det va synd att slakta alla så hon försökte få ut hästarna på foder, just för att ägaren till hästarna inte ville sälja hästarna billigt lr "ge" bort hästarna,vilket jag förstår. så han valde att slakta.

Denne hästen det e fråga om skulle lastas på slaktbilen dagen efter TS hämtade den. så TS rädda livet på denne hästen.

och när TS hämtade hästen sa ägaren till Henne att han ville inte ha tibax hästen och att TS fick sälja hästen om hon ville och då skulle hon kontakta honom för "pappersskrivande". eftersom hästen är värdelös för ägaren vill han inte ha tillbaka den och ifall han skulle hämta den kör han den direkt till slakthuset!!!!!

TS har fler hästar att utbilda å lägga tid på så därför vill hon sälja/hyra ut hästen till någon som kan fortsätta träna/trävla den. men då ägaren fått för sig att inte sälja hästen verken till TS eller någon annan så just detta blivit problem som ni nog kan förstå

TS vill sälja/hyra ut hästen till någon som vill träna/tävla vidare på den, då TS inte har tiden att tävla.

så allt TS vill ha reda på är att, får man hyra ut en häst man har på livstids foder?


Det va allt jag ville. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får jag göra såhär?

felskrivet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får jag göra såhär?

Och flera personer i tråden har svarat att det får man inte, inte utan godkännande av ägaren. Så det gäller för TS att komma på god fot med ägaren igen och höra med honom vad han anser vara en lösning han kan gå med på. Jag förstår fortfarande varför han vill slakta hellre än att sälja, så förmodligen är det upp till TS att få över ägaren på sin sida och få fram ett förslag som ägaren känner sig trygg med. Jag har svårt att tänka mig att han sätter sig på tvären bara för att bråka med TS så vida TS inte gjort något dumt.
 
Sv: Får jag göra såhär?

Hästen är ej ännu tävlad så några goda resultat finns det inte, men jag har utbildad den till La! startklar för Msv är den ej, men tränar därimot rörelser motsvarande Msv-därav kommer den ha kapacitet för Msv.

Att slumpa bort den för lite över slaktpriset har jag inget skrivet om att jag tänkt göra :grin:

Är du TS med ett annat nick?
 
Sv: Får jag göra såhär?

Tackar alla för era svar! Har fått svaren på det jag var ute efter!
Försöker få tag i ägaren igen men hittils har jag inte lyckats!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 529
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp