Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

MalinM

Trådstartare
Har inte en aning om denna tråden hamnar rätt..annars får den ju flyttas på ;)

Ska hämta hem min häst på torsdag och ska då hyra ett släp 1250 kg och enligt min registreringsbeviset på min bil får jag dra 1530 kg med den..jag suger på det här med vikter..brukar vara bortskämd med att mannen min kör, han har lastbilskort så då behöver man ju liksom inte bry sig..men jag vill ju inte gärna åka på övervikt..vilken jag visserligen inte tror är troligt med denna kombinationen^^ Men i alla fall;)

Sv: Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Det du ska titta på i regbeviset är, vad din bil får dra med B körkort eftersom det är det som är intressant för dig.

Ja det har jag kollat 1530kg får jag dra med den..

Det beror på hur mycket släpet får lasta och hur tung din häst är.

Rent totalviktsmässigt får du köra det, inga problem alls.

Men om din häst väger mer än vad transporten får lasta får du inte köra det alls, oavsett körkort. Då blir det just övervikt... (Och din man hade inte fått köra det heller).

Vad är tjänstevikten på bilen?
Släpets tjänstevikt får inte överskrida bilens tjänstevikt. I så fall måste man ha E-körkort.

Du kan alltid lita på siffrorna i reg.beviset - du behöver inte räkna själv. Det kan dessutom bli väldigt fel eftersom det kan vara begränsningar som inte syns i tjänstevikt förhållanden. Dessutom är det tjänstevikt/totalvikt, inte tjänstevikt/tjänstevikt som du skriver.

TS: Vad får du dra med B-kort och vad får bilen dra totalt?

Ja sa ju att jag suger på vikter;) har inte riktigt fått in i min skalle vad som gäller:angel:

i reg beviset står det "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530"
Och när jag ringde macken och frågade om vikten på släpet så sa dom på macken att det var en vikt på 1250 kg.. som sagt suger på vikter:angel:

Jag frågade också vad bilen får dra totalt. Den siffran måste vara samma eller högre än 1530 kg för att den siffran ska vara aktuell.

Har du kontrollerat att lastvikten fungerar för dig, med tanke på den misstänkt låga totalvikten?

oj förlåt..

där står det Totalvikt, kg: 1960

Suveränt. Du får dra ett släp med totalvikt 1530 kg och under. Totalvikt för släp är släpets egen vikt (tjänstevikt) och maxlast.

Det är många som är avundsjuk på bilen du har, vad är det för bil?

Jaasssåå;) jag har ju bara en skruttig ford mondeo:angel:

OJ, det var en överraskning! Har dragit med Mondeo en gång, och det gör jag inte om. Har också varit med och puttat upp kompisen som fastnat med släp (Mondeo kombi). Framhjuldrivet suger fett ;)

Glöm inte att kolla så du får lasta hästen i släpet, annars riskerar du att lasta för tungt och det är inte roligt. Släpet verkar nedvägt och det innebär att de minskat lastvikten för att få ner totalvikten.

J jag sa ju skruttig haha^^

Ja jag ska höra mig för där, hästen är ett fullblod som inte är så stort, max kan han nog vägra runt 500-550..och det borde väl gå..

Får nog plugga lite på det här med vikter känner jag mohahaha:D

Det är inte jättesvårt, det gäller bara att kolla bägge raderna på regbeviset för bilen. Och så klart kolla släpets vikter: totalvikt och maxlast.

Haha nä det är det kanske inte..men du förstår så fort jag ser en siffra så får jag kortslutning i hjärnan:angel: Jag tackar ödmjukast för din hjälp!

Menar du alltså att det finns bilar som får dra mer på b-kort än vad bilen över huvud taget får dra? Det har jag aldrig sett men å andra sidan har jag aldrig tänkt på att det skulle kunna vara så. Brukar iofs reflexmässigt kolla även vad bilen får dra fast det här med b-kort bara är aktuellt för mig.

Som en parentes så har jag en VV som har totalvikten 1250 och lastvikt 590kg så det kan ju kanske vara en sådan som är aktuell för ts?

Det är en slamkrypare, och finns bl a på Caddy och Passat från vissa år. B-kortsvikt kan vara 1400 kg, men max tillåten vikt för släp 1100 kg. Alltså får man med b-kort koppla totalvikt 1400 kg men inte framföra mer än 1100 kg bruttovikt på släpet. Enda gången bruttovikt är aktuellt för b-kort.

Just den VV-modellen måste man kontrollväga om man vill vara säker, den är invägd utan inredning och det minskar tillåten hästvikten rejält.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Utrustning Får jag köra nedan ekipage? Dragbil - Volvo V70 som har total släppvagnsvikt på 1800 kg Släp - Boggiesläp med totaltvikt på 1900 kg...
Svar
8
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka