Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Sv: Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:

Detta är vad som står ang min bil på transportstyrelsens sida alltså samma som i regbeviset..

Skattevikt, kg: 1530
Tjänstevikt, kg: 1530
Totalvikt, kg: 1960 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1450
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 690
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3405
Max lastvikt, kg: 430
Kopplingsanordning : KULA

Hur har de egentligen tänkt när de gjort så med de bilarna? Det blir ju omöjligt.

Måste kolla om det står något om det i reg.beviset för släpet, bra att veta iaf. Det är nu inte så mycket inredning i släpet så med de hästar jag kör ska det inte vara något problem ändå.

Det står inget i regbeviset, det är gjort flera undersökningar i olika hästtidningar om detta fenomen. Matta, mellanvägg, reservhjul och bommar väger betydligt mer än man tror.

Intressant, det har jag helt missat. Kommer du ihåg hur mycket mer än man tror de väger?

Väldigt olika mellan märken. Dessutom drar plyfasläp fukt, vilket gör att det varierar ännu mer.

Mellan tummen och pekfingret? 50kg eller 300kg? Borde ta och kontrollväga faktiskt.

Har för mig att det skiljde mellan 30 kg - 150 kg vid något av testerna. Någon annan som kan rätta eller vidimera?

Rätt mycket med andra ord. Ska kolla upp var jag har närmsta våg.

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Kombi (03)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:

Detta är vad som står ang min bil på transportstyrelsens sida alltså samma som i regbeviset..

Skattevikt, kg: 1530
Tjänstevikt, kg: 1530
Totalvikt, kg: 1960 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 690
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3405
Max lastvikt, kg: 430
Kopplingsanordning : KULA

Texten som jag har gjort fet och understruket är ju det som gäller med denna bilen.

Oavsett det står 1530 på B kort får bilen ALDRIG framföras med ett släp vars totalvikt överstiger max släpvagnsvikt.
Det är för att hela ekipaget i sig inte får överstiga 3500 kg totalvikt, något att tänka på oxå i viktdjungeln !
Så har jag ivartfall uppfattat det.

Har själv letat bil ( samt nyligen tagit BE kort ) detta året och hittade några som jag blev fundersam över vad som gällde egentligen.
Man måste kolla allt när det gäller att dra släp med bil :)

Men jisses, det är dax att jag lägger mig. Snacka om att missa det jag själv predikat!

Har mejlat till VV och frågat, får väl se om jag får svar i nästa vecka. Kan ju tänka mig att det blir ett svävande svar om det är som du skriver. Ska försöka få köra in på lastbilscentralen och väga släpet nästa vecka, inte för att jag egentligen vill veta men samtidigt är det trevligt att behålla körkortet vid en eventuell koll.

Oavsett det står 1530 på B kort får bilen ALDRIG framföras med ett släp vars totalvikt överstiger max släpvagnsvikt.
Det är för att hela ekipaget i sig inte får överstiga 3500 kg totalvikt, något att tänka på oxå i viktdjungeln !
Så har jag ivartfall uppfattat det.

Du har faktiskt fel!

Ett litet ka tyckas, me nog så viktigt.;)

Du får visst koppla ett släp med högre totalvikt än "max släpvagnsvikt", OM du har BE-behörighet och ser till att bruttovikte inte överstiger de maximala släpvagnsvikten.

Och har du BE-kort får totalvikten äve överstiga 3500 kg.

Har du BE behöver du bara tänka på att släpet har tillräcklig lastvikt och att släpets bruttovikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.
För att citera min körlärare: "När ni har BE-kortet får ni koppla en järnvägsvagn om ni så vill, bara bilen tål det!":laugh:

Det är när ma har B-kort det är lite att hålla reda på!

Du har faktiskt fel!

Ett litet ka tyckas, me nog så viktigt.;)

Du får visst koppla ett släp med högre totalvikt än "max släpvagnsvikt", OM du har BE-behörighet och ser till att bruttovikte inte överstiger de maximala släpvagnsvikten.

Och har du BE-kort får totalvikten äve överstiga 3500 kg.

Har du BE behöver du bara tänka på att släpet har tillräcklig lastvikt och att släpets bruttovikt inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.
För att citera min körlärare: "När ni har BE-kortet får ni koppla en järnvägsvagn om ni så vill, bara bilen tål det!":laugh:

Det är när ma har B-kort det är lite att hålla reda på!

Jamen......det är väl B-kortskombination vi pratar om ????????

Att det är annorlunda med BE-kort vet jag :laugh:

Kanske jag utryckte mig fel, jag menade att man aldrig får göra det med B-kort.....:D

Menar du alltså att det finns bilar som får dra mer på b-kort än vad bilen över huvud taget får dra? Det har jag aldrig sett men å andra sidan har jag aldrig tänkt på att det skulle kunna vara så. Brukar iofs reflexmässigt kolla även vad bilen får dra fast det här med b-kort bara är aktuellt för mig.

Ja, det finns det, kan ta min förra bil (Audi) som exempel:

Skattevikt, kg: 1510
Tjänstevikt, kg: 1510
Totalvikt, kg: 1920
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1510

Med den bilen fick jag med B-kort koppla på ett släp med totalvikt 1510kg, men släpets faktiska vikt fick ALDRIG överstiga 1450kg, oavsett behörighet. Den typiska slamkryparen när det gäller släpvagnsvikter och behörigheter...

Jag håller på att försöka hitta en transport som passar oss och håller på att bli knasig på alla vikter. Har frågat förr om min slamkryperibil.
Nu har jag hittat ett par stycken nervägda Star Safir med totalvikt mellan 1300 och 1450 kg som är tänkbara för vad jag vill ha till min enda häst. Övriga transporter verkar bli för tunga när de är utrustade med det jag vill ha.

Men i min bils papper står det

skattevikt, kg: 1600
Tjänstevikt, kg: 1600
Totalvikt, kg: 2040
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3265
Max lastvikt, kg: 440

Så då är då frågan om jag får lasta max 1300 kg eller 1460 kr i transporten.
Klarar nog max 1300 kg faktisk vikt med häst då det är ett mindre halvblod.
1450 kg underlättar oerhört i letandet av lämplig transport......

Har f ö BEkort, sambon B.

Såg att Boccia verkar ha samma problem. Då borde det gå med 1450 för mig....eller?

Bilen får aldrig någonsin dra mer än 1300 kg. Oavsett vilken behörighet föraren har. Där är svaret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Utrustning Får jag köra nedan ekipage? Dragbil - Volvo V70 som har total släppvagnsvikt på 1800 kg Släp - Boggiesläp med totaltvikt på 1900 kg...
Svar
8
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31