Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Sv: Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Hmm... Jag har försökt förstå allt som alla har skrivit men det känns lite rörigt.
Det man ska tänka på är ju att släpets totalvikt inte för överskrida det som står i registreringsbeviset som sagt.
Sen får man inte lasta det hur tungt som helst på b-kort heller.
Jag kör ett boogiesläp med min v50. Jag får dra 1470 och mitt släp har en totalvikt på 1450 så jag klarar mig.
Men jag får absolut inte lasta mer än en stor häst. Får inte köra två stora ponnyer eller en häst och en ponny.
Två små ponnyer hade funkat eller som sagt en stor häst, men inte mer.
Kommer inte ihåg vad det stod för vikt men det är det jag har haft mitt huvve iallafall. :P

KL

Jag köpte en transport idag. Totalvikt 1350 kg. Bilen får dra max 1310 kg med B-körkort. Hade det varit samma bil fast sedan istället för kombi hade jag fått dra 1380 kg, eftersom sedanen lastarmindre och därmed får dra mer utan att nå de magiska 3500 kilona.
Rykten gör dock gällande att denna gräns kommer att ändras=höjas.
Till dess tar jag risken att bli stoppad ...

Onödig risk tycker jag. Det är ju olovlig körning, och stoppas du får du inte ens köra vidare.

Det som talas om är att alla släp över 750 kg kommer att kräva behörighet, men att man ska få framföra tågvikt 4250 kg på b-kort (med extra behörighet).

KL

Jag köpte en transport idag. Totalvikt 1350 kg. Bilen får dra max 1310 kg med B-körkort. Hade det varit samma bil fast sedan istället för kombi hade jag fått dra 1380 kg, eftersom sedanen lastarmindre och därmed får dra mer utan att nå de magiska 3500 kilona.
Rykten gör dock gällande att denna gräns kommer att ändras=höjas.
Till dess tar jag risken att bli stoppad ...

Vilken gräns är det du menar ska höjas/ändras ?
Och vad har det för betydelse i ditt fall ?

Din bil kommer ju ändå inte få dra mer än 1310 kg på B-kort...????

Enligt min mening är det vansinne att dels lita på ett rykte....för det ryktet har funnits i minst 5 år utan att något ha hänt......:confused:
Dels är det vansinne att köpa en transport som man inte får dra lagligt....som sagt, det är OLOVLIG körning, inte bara övervikt, och du blir stoppad och får inte köra vidare.....risk finns att körkortet ryker om det händer flera gånger :eek:

Kul mitt i natten, vintertid, att försöka få tag på någon med rätt behörighet, eller annan bil som får dra, som är villig att komma och hämta en......:angel:

Inget jag hade satsat på......dessutom, ivartfall i mitt fall, så stressas man om man är medveten om att man kör olagligt.....så körningen kan oxå påverkas av det vilket ju inte är så jättebra, det är stressigt nog i trafiken som det är.

*tar en knapp här*
Det är viktigt att kontrollväga och ha koll på vad släpet väger för att inte åka på övervikt i onödan. Det skiljer både uppåt och nedåt mot vad som står i pappren.
Mitt släp är en gammal Boj-kärra som på pappret väger 740kg och är typat till 1500kg. Jag har ett stort fullblod och hade tidigare en bil med en låg vikt som max släpvagnsvikt. Det skulle betyda att min häst bara fick väga 440kg vilket skulle innebära att han med sina 170cm över manken vore ett veritabelt benrangel. Nu är det inte så utan han är i normalhull, väger närmare 600kg och vid kontrollvägning med häst i vägde jag in kärran på 1200kg vilket var perfekt för min kombination.
Kärran är en boggi helt i aluminium utan lull på insidan. Bara vanliga bommar, sparkskivor och mjukmellanvägg.

Bilens vikter:
Max-släpvagnsvikt: 1250kg
Max vikt för B-behörighet 1350kg

Boj släp:
Skattevikt 1500kg
Tjänstevikt 740kg
Max lastvikt 760kg
Faktiskt bruttovikt med min häst 1200kg

Och innan ni säger att det ändå var olovlig körning så har jag BE- kort.

Nu har jag bytt till större bil men är ändå hjälpt av mitt BE eftersom nya bilen får dra
Max 1600kg men "bara" 1300kg på B-kort.

Vad vill jag ha sagt med detta då. Jo, kontrollväg släpet och det är aldrig fel med BE.

Senast ändrad:

Jag tycker aldrig BE är i vägen. Det var därför jag tog det. Det finns mängder av hästmänniskor som argumenterar att man minsann inte kör bättre med BE, att de ändå kört så länge och är så duktiga att BE inte behövs. Är man så duktig och kan köra, så är det en väldigt liten kostnad att ta BE och vara laglig ute på vägen med sitt ekipage. Är man INTE så duktig, behöver man absolut utbildningen!

Utbildning är aldrig fel. Och om det dessutom sparar in böter och indraget körkort kan jag inte se någon som helst anledning att INTE lägga de futtiga tusenlappar det kostar att ta den behörigheten. OM de ändrar reglerna kommer BE fortfarande att vara en otrolig fördel. Precis som idag.

Får bilen dra det, får jag dra det.

När ni vägde släp+häst, tog ni någon hänsyn till kultryck och sådant? Eller vägde ni bara rakt av?

Var vägde ni ? Inte ort, utan var kan sådana vägutrustningar finnas?

När ni vägde släp+häst, tog ni någon hänsyn till kultryck och sådant? Eller vägde ni bara rakt av?

Var vägde ni ? Inte ort, utan var kan sådana vägutrustningar finnas?

En våg kan finnas på tex bilbesiktningen, om den tar lastbilar.
Eller på en lastbilscentral tex.

Lite runtstans finns väl även vågar vid kotnrollplatser, ring polisen och fråga :)

Nej, kultryck har jag inte kollat.

Längs med E6 strax utanför Helsingborg finns det stora lastbilsvågar (kontrollplats med andra ord). De har jag använt mig av.
Även polisen har vägt "mig" där med samma resultat.

Senast ändrad:

Vad är böterna för överlass på bil med släp? Är bara nyfiken, har nämligen noll koll. Jag kör lastbil, och böterna på överlass där är ju sjuka. Är det samma på personbilssidan?

Vad jag har sett av halvgamla uppgifter är det inte så hårresande dyrt, men det är uppgifter från 2009. Har för mig att många bötesbelopp skrivits upp rejält under 2010. Men jag är ju en sådan där läskig laglydig typ, så jag vet egentligen inte :D

Nu har jag inte full koll för jag försöker personligen undvika att få böter. Men jag var för en massa år sedan passagerare då vi blev stoppade med överlass. Jag har för mig att böter dömdes ut i domstol och hade med antalet kilon att göra. Det kan ha varit ett par tusen som dömdes ut. Men jag kan minnas helt galet nu så rätta mig gärna i fall ni har mer korrekta uppgifter.

Det förvånar mig inte ett dugg om det inte alls är särskilt dyrt. Vi yrkeschaufförer är de enda som yrkesrelaterat inte får schabbla till det öht. Glömska är en mänsklig faktor, som händer alla någon gång. Glömmer vi trycka på en knapp på färdskrivaren EN gång, och inte ställer den på vila, i stället för annat arbete, får vi typ 3000 kr i böter. Ingen annan får böter för något de glömt inom sitt yrke.

Överlass kostar 3000-4000 på lastbilssidan, om det inte bara rör sig om några futtiga hundra kilo.

Det är så pass ändå? Men det kan ju inte vara gällande samma vikter? Ett tons överlass på lastbilen är ju inte "jättemycket", medan ett ton för mycket bakom en personbil är sjukt.

Vad är böterna för överlass på bil med släp? Är bara nyfiken, har nämligen noll koll. Jag kör lastbil, och böterna på överlass där är ju sjuka. Är det samma på personbilssidan?

Jag vet faktiskt egentligen inte.....

För sådär 20 år sedan hörde jag talas om att det var 1000 kr per kilo överlast......men om det är sant vet jag inte, låter ju hutlöst !!

Hur har de egentligen tänkt när de gjort så med de bilarna? Det blir ju omöjligt.

Måste kolla om det står något om det i reg.beviset för släpet, bra att veta iaf. Det är nu inte så mycket inredning i släpet så med de hästar jag kör ska det inte vara något problem ändå.

Det det handlar om är att BILEN får lova att dra ex 1400kg, att bilens chassie är gjort för att klara den påfrestningen. Men sen får inte DRAGKROKEN dra mer än kanske 1100kg, därmed är max tillåtna släpvagnsvikt 1100kg, även om det står att BILEN får dra 1400 på vanligt B-kort.

Är bilen registrerad med dragkrok från fabrik brukar det inte vara något problem, men sätts dragkroken på i efterhand brukar detta spöka till det om man inte kollar noga vad dragkroken är gjord för att kunna dra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Utrustning Får jag köra nedan ekipage? Dragbil - Volvo V70 som har total släppvagnsvikt på 1800 kg Släp - Boggiesläp med totaltvikt på 1900 kg...
Svar
8
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka