Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Sv: Får jag köra denna kombinationen på B-kort?

Alla bilar har dessa vikter specificerade i registreringsbeviset oavsett om de levereras med dragkrok från början eller inte så begränsningen sitter inte i första hand i krokens kapacitet utan i andra faktorer.

Jag är helt på Skaunes linje. Det har inte med draget att göra, det har att göra med bilens begränsningar. B-kortsbegränsningen är en pappersprodukt, bilens begränsningar anger tillverkaren.

Är bilen registrerad med dragkrok från fabrik brukar det inte vara något problem, men sätts dragkroken på i efterhand brukar detta spöka till det om man inte kollar noga vad dragkroken är gjord för att kunna dra.

Så om man byter dragkrok på bilen så kan man få upp dragvikten?
Var kan man läsa om det?

Där jag kommer ifrån har inte poliserna tid att vänta ut mig. Och de är förmodligen smarta nog att inse att just denna begränsning saknar betydelse för trafiksäkerheten.
Mitt exempel visar ju hur fel reglerna slår. Det är totalviktem som överskrids med 40 kg, alltså 3540 kg om jag lastar bil och vagn full. Vilket är mycket mindre allvarligt än om jag, som många gör och som kräver våg för att avslöja, överkastar släpet, exempelvis genom att lasta två hästar.
Att min kombination vore laglig om jag istället för en lätt lastad kombi körde en tungt lastad sedan av samma modell visar än tydligare på de nuvarande reglernas orimlighet...

Jag tycker inte det är OK att själv välja ut vilka lagar man ska följa och vilka man ska skita i. Finns lagarna så får man väl följa dem?

Så himla svårt och dyrt är det f ö inte att ta BE, om det hänger på den lilla detaljen.

Jag tycker inte det är OK att själv välja ut vilka lagar man ska följa och vilka man ska skita i. Finns lagarna så får man väl följa dem?

Så himla svårt och dyrt är det f ö inte att ta BE, om det hänger på den lilla detaljen.

Blir ett kilopris på minst 250 kronor. ;)

Vore det så att det var osäkrare att köra ett halvfullt släp typat till 1350 kg med en halvlastad Saab 9.5 kombi än att köra ett släp som väger 1500 kg med en mindre bil så skulle jag kanske ha en annan inställning.
Självklart kan jag typa ner släpet 40 kg och betala för det, men jag väntar hellre in en EU-anpassning av reglerna och typar upp finkan till 1500 kg.

Bara för att vara tvärsöver så .....

Har hört med en som säger sig kunna mycket (sålt släpvagnar i 15 år typ) om vikter tex och som bestämt påstår att jag får haka på ett släp med totalvikt max 1460 på min bil men inte lasta mer än 1300.

Att bilen inte får dra mer än 1300 kg faktiskt vikt är ju en sak - det är jag helt inne på - men det andra...?

Bara för att vara tvärsöver så .....

Har hört med en som säger sig kunna mycket (sålt släpvagnar i 15 år typ) om vikter tex och som bestämt påstår att jag får haka på ett släp med totalvikt max 1460 på min bil men inte lasta mer än 1300.

Att bilen inte får dra mer än 1300 kg faktiskt vikt är ju en sak - det är jag helt inne på - men det andra...?

Det stämmer, det är den berömda slamkryparen. Du får, med B-kort, haka på ett släp med totalvikt på max 1460kg, (med BE-behörighet får totalvikten vara hur hög som helst), men bilen får aldrig någonsin, oavsett behörighet, dra ett släp med högre faktisk vikt än 1300kg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så... 2
Svar
31
· Visningar
5 062
Utrustning Får jag köra nedan ekipage? Dragbil - Volvo V70 som har total släppvagnsvikt på 1800 kg Släp - Boggiesläp med totaltvikt på 1900 kg...
Svar
8
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31