Bukefalos 28 år!

Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Er dotter.
Det är hans dotter också.
Varför skulle han inte få ha henne flera dagar i veckan?

Jag är lite förvånad. Du och jag brukar väl tycka ungefär likadant i barnfrågor? Jag skulle vara mer på din linje här, även vad gäller vårdnaden, om Elins pappa visade någorlunda sammanhängande tecken på att vara stabil och pålitlig. Men det gör han ju inte, det framgår i tråd efter tråd trots att Enya bemödar sig om att ge en schysst bild av honom.

Varför tycker vi så olika nu? Vad är det som ser så olika ut för oss?
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Problemet som jag ser det är inte att du jobbar och inte att pappan är engagerad. Jag tycker snarare att det verkar vara två rätt bra saker.

Men... och nu kommer det som jag stör mig på, er relation verkar inte speciellt sund, jag får intrycket att du känner dig, rädd, hotad och förtvivlad. Pappan har goda syften men man får känslan av att han föröker utnyttja dottern för att få kontroll över dig.

Faderskap ska ni självklart skriva, det är det väl inget att tveka på, men vårdnaden är svårare. Kan ni verkligen komma överens och samarbeta bra runt allt som rör dottern i 18 år framåt. Det är detta jag önskade att du skulle prata med familjerätten om, jag hoppas du tog chansen när hon ringde nu. Så att du kan reda ut begreppen, får klarhet i vad som gäller, vad som är lämpligt och även få hjälp att prata med pappan om detta.

I en strulig relation är det ibland svårt att lyssna till vad den andra säger, då kan det vara lättare att lyssna på en utomstående, även om den egentligen säger samma sak.

Jag hoppas att ni ska kunna hitta en vardagsrytm som fungerar för er alla.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag ser en kamp om ett barn.
Och jag anser inte att den ena föräldern har mera rätt till barnet än den andra.

2 sidor på myntet.

Och jag tycker att det är bättre att pappan vill för mycket än att han vill för litet.
Och det samma gäller mamman.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Så du tycker att det är ok att åka i väg med henne på förmiddagen och komma hem på kvällen? Så att jag har möjlighet att vara med och mata morgon och kväll och så väcker han itne mig på natten som jag bad eller låter henne skrika så att jag har chans att vakna?

Det har jag ingen åsikt om.
Eftersom jag inte vet hur hon mår av det.
Eller hur pass bra han tar hand om henne.

Men jag tycker att det är okej att han bryr sig om sin dotter.
Det vore bra mycket värre om han struntade i henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag måste bara säga att den här tråden tyvärr besannade mina värsta farhågor när jag läst dina tidigare trådar. Jag tror att det var ett stort misstag att skaffa barn med den här mannen och att det nu gäller att försöka göra allt så bra som möjligtvis går.
Under barnets första månad så ska det spendera så mycket tid som möjligt med föräldrarna och då företrädesvis med mamman eftersom mamman har en betydligt mer hormoner i svaj än pappan efter en lång graviditet. Får inte den nödvändiga anknytningen ske finns det stor risk för babyblues (depression efter barnafödseln) ochd et är inte något som gynnar barnet.
1. Du måste få ett slut på att han drar iväg med barnet. Han kan umgås med henne hemma hos dig och vara ifrån den tid han är i affären precis som han sköter under tiden du jobbar.

2. RS risken gör att det är väldigt riskfyllt att ha ett så litet barn i en affär.

3. Barnet bör första tiden skötas av mamma och pappa, inte pappa och farmor.

4. Skärp dig när det gäller pipandet, antingen har ni barnet i sängen eller i spjälsäng alldeles bredvid dig så att du vaknar.

5. Skriv inte på några papper ännu.

6. Prata med någon proffessionell rådgivare.

7. Se till att barnens syskon verkligen får lära känna och får tid med sin syster.

Jag hoppas verkligen att det här kommer lösa sig på något sätt. Du måste lära dig att verkligen se till barnets och ditt eget bästa, annars finns risken att du tar slut. Kramar Sar
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Det var inte min mening med tråden att få folk arga på honom, jag ville bara skriva av mig för jag har ingen att prata om det med. Mina stackars vänner får höra så mycket redan och jag kan inte vara nåt roligt sällskap genom att sitta och gråta och prata om honom.
.

Enya, mina svar i tråden har inte att göra med det du skrivit här.
Det hoppas jag du förstår.

Att du skulle neka honom umgänge hur mycket han vill med sin dotter, existerar inte.
DET borde han veta, och lita på.

Jag är också för att pappor kan ha enskild vårdnad, och att barn har rätt till sin föräldrar.
Men ni två behöver tydligare gränser i ert föräldraskap.
Han, behöver lära sig om barns behov, men hans egna tar över.

Han borde respektera dig som nyförlöst mamma, han borde respektera dig som kvinna.
Jag skriver som jag brukar, hoppas han läser detta!

Och du, jag tror dina vänner står ut med att du gråter.

:love:
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag ser en kamp om ett barn.
Och jag anser inte att den ena föräldern har mera rätt till barnet än den andra.

2 sidor på myntet.

Och jag tycker att det är bättre att pappan vill för mycket än att han vill för litet.
Och det samma gäller mamman.

Okej. Jag är på.

Men i det här fallet verkar ju pappan i första hand prata om det hela i termer av sin RÄTT till barnet, inte sitt ANSVAR för barnet. Och han hotar mamman. Gör det ingen skillnad alls?

Jag håller tyvärr med Sar om att det här hittills blivit på just det sätt som framstod som mest oroande under graviditeten. Och det är ju faktiskt vad TS också skriver.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Enya...

Jag har inte läst hela tråden, men större delen och många fler trådar av dig...

Jag upplever att du stängt av. Du har levt i en svår relation med mannen som dog. Sedan gick du direkt till en ny svår relation, och nu har ni fått barn. Och bråkar.

Vad ligger bakom att du väljer sådana här män?

Jag råder sällan folk, men nu vill jag råda dig att avsluta relationen med barnets pappa. Det är inte kärlek. Tror du det så har du en snedvriden bild av kärlek.

Ta hjälp av psykolog. Jag tror att du har många saker du behöver reda ut innan du fungerar fullt ut som ansvarstagande vuxen.

Det här är inte illa ment på något sätt. Skriver bara på ett sätt som kanske kan få dig att vakna till. För det behöver du.

Jag har varit i din situation för 18 år sedan. I ett mkt destruktivt förhållande där en nyfödd var inblandat, samt två år äldre syskon. Det tog många år innan jag tagit mig ur det förhållandet.

Norrland
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Okej. Jag är på.

Men i det här fallet verkar ju pappan i första hand prata om det hela i termer av sin RÄTT till barnet, inte sitt ANSVAR för barnet. Och han hotar mamman. Gör det ingen skillnad alls?

Om det nu verkligen är så pappan menar också, så ja.
Men män har ofta svårt att i ord beskriva känslor.
Så jag vet ju inte om det är beskyddarinstinkten som ger utslag på detta viset.

Gravida män blir också konstiga, inte bara gravida kvinnor.

Jag tycker inte att det verkar sunt.
Men samtidigt kan jag inte förmå mig att fördöma beteéndet.
Jag har sett pappor få babyblues, seriös sådan.
Och jag undra nog om inte detta kan vara det.

Män kan faktiskt också må dåligt när de har fått barn.
Riktigt dåligt.

Jag vill inte döma i detta fallet.
Jag vet ju inte ens hälften av halva historien.
Det enda jag kan göra är att råda både mammam och pappa att söka rådgivning.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Det handlar inte om att gå in med ensam vårdnad, alla ogifta mammor har enskild vårdnad om sina barn när de föds.

Lagen ändrades för att den tidigare lagen tvingade många föräldrar att ha gemensam vårdnad trots att de inte kunde samarbeta. Det finns hur många exempel som helst på hur separerade föräldrar använt den gemensamma vårdnaden som ett sätt att kontrollera och kränka, låta barnen bli budbärare etc, vilket förstås har fått barnen att må väldigt dåligt. Jag vill inte ge konkreta exempel eftersom jag fått de flesta genom mitt arbete. Att i vissa fall låta en förälder ha enskild vårdnad om barnen ger barnen större ro.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Mannen i fråga har stora problem att se andras behov och använder sig utav utpressning när han vill driva igenom något.
Antingen skall han göra slut, eller så skall han flytta till Malmö osv.
Mig tycker han inte om utan ser det som att jag manipulerar Enya när jag kommer med mina råd och Enya kan själv garantera att jag ALDRIG har talat om för henne hur hon skall agera utan jag ger råd och hur hon använder sig utav dom lägger jag mig inte i.
Han kan däremot inte se att han manipulerar för han saknar självinsikt.
Problemet när det gäller babyn är den att pappan till barnet kommer att tröttna och att han är så engaerad nu är för att han har ett behov av att vara bra pappa (alltså inte ett behov av att att ge hans dotter det hon behöver) och behov av att höra av andra hur duktig han är som tar sin bit. Det behovet kommer att skifta för det har alltid skiftat hos honom. Han orkar inte en längre sträcka engagera sig i förhållanden helt enkelt.
När Enya var gravid tjatade han om i ena stunden hur dom skulle flytta ihop och andra stunden planerade för två veckors boende för sitt nyfödda barn. Fast han fått reda på att en baby inte klarar av sådant och att det inte är hälsosamt för babyn så anser han det skall ara så för han kan inte föreställa sig att andra kan uppleva världen på annat sätt än det som han upplever. Den enda sanningen är det han tänker och känner.
Alltså som ett barn i sitt sätt att fungera på den biten.
När jag kom sist och hälsade på hos Enya var barnafadern där så hälsade han inte och smet ut bakvägen utan ett ljud och sa inte ens hej då till Enya, oss eller barnen. Inte första gången han gör så.
Han är väldigt konflikträdd när han känner att han inte kan styra och som jag sagt till Enya så behöver han ha starka gränser för att kunna funka på ett tillfredställande sätt.
Enyas rädsla att släppa deras dottern med dotterns far ligger också i faderns sätt att se på barnuppfostran. Hon är rädd att han kommer att påverka henne mycket negativt mentalt. Dottern lär nog inte åka på stryk men psykiskt så kommer det bli svårt och jag har svårt att se att det ändrar sig.
Pappan kan bitvis orka vara den trevliga personen med tålamod men det håller aldrig i längden. Eftersom pappans egen uppväxt var allt annat än trevlig så har han ju sin bild av det hela.
Hans bild är förvisso att man inte skall ge barn stryk men skall uppfostras väldigt auktortärt och skall lyda. Det spelar ingen roll hur mycket information som han får om att man inte kan kräva total lydnad av barn för hos honom är bara det han upplever och känner en sanning.
Hade han inte variot så sträng i fostran, hade han nu kunnat se andras behov och inte haft utpressning för att få sin vilja igenom. Hade han nu insett att det han håller på med ofta handlar om psykisk misshandel så tror jag faktiskt att Enya inte hade haft problem med att släppa iväg honom med dottern.
Mycket av det som kommer nu är egentligen sådant som byggts upp under en lång tid. Enya har vetat att detta skulle komma men har pga av ork skjutit upp det samt lite hopp antar jag att Elins pappa skulle skärpa till sig. Han kan ett tag orka att vara trevlig men oftast då Enya har markerat regält och han märkt att han kommer ingetstans länge med hot.
Fysiskt är han inget hot för Enya är starkare och det vet han.
Jag sa redan för flera månader sedan att skall Enya ha förhållande med Elins pappa måste hon se det som att hon har ett till barn. Han måste styras upp för att det skall funka och då rätt så auktoritärt med stora markeringar mellan önskvärt och icke önskvärt samt ta att han blir sur, putt odyl för man säger emot.
Enya inser heller inte fullständigt att hon kan ha en otrolig makt över honom då hon fortfarande har för stora sår efter taskigt förhållande innan. När självkänslan hinner ikapp lär han ryka så det skvätter om det.
Det är inte barnafaderns fel att han är som han är utan troligtvis så har han en mycket begränsad förmåga att kunna se sin värld ur ett bredare perspektiv än sig själv. Kan vara i kanten på ett neuropsykiatriskt funktionshinder (påminner till viss del om det i hans förmåga att tänka) eller liknande. Kan vara medfött eller format av hans uppväxt. Vad det är spelar egentligen inte så stor roll utan det viktiga är att se honom för hur han är och funkar.
Jag ser inte honom som en skitstövel utan en människa som har stora problem att funka som en normal vuxen.
Jag skulle kunna klara en sådan karl men föredrar att skaffa egna barn om jag nu måste ha sådant. Jag tror han skulle passa en kvinna som är mer auktoritär men även behandlar sina karlar som barn. Det finns ju sådana kvinnor som funkar så.
Enya behöver en man som bär upp henne så hennes självkänsla får växa. Då kan hon som person växa och blomstra.
Eyna har visserligen blivit duktigare och låter sig inte provoceras lika mycket och fortsätter hon så kommer hon senare att kunna bryta totalt tillslut. Ju mindre makt han har över hennes hjärta desto lättare kan hon klippa banden.
Just nu är ju hormonerna på svajning och tigermamman aktiverad så det stormar lite mer och hon blir känsligare för kritik.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jodå, jag vet att man som ogift mamma automatiskt får enskild vårdnad. Men det räcker alltså att en mamma låter påskina att det finns samarbetsproblem eller kanske kommer att bli så går familjerätten på hennes story och det blir ingen gemensam vårdnad? Eller så räcker det kanske att mamman inte vill samarbeta full ut så får hon fortsatt enskild vårdnad? Låter ju jättebra *ironi* Snacka om att en viss slags mammor kommer att använda den nya lagen som maktmedel!
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag förstår.
Och det känns ännu mera viktigt med rådgivning.
Familjeterapi och utbildning i andras behov för pappan.
Och stärkande av självkänslan för mamman.

Egentligen så kan ju Enya göra det där, hon har ju förmågan.
Men modet och viljan måste ju också vara med.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Nej jag hinner inte vakna för han tar henne när hon precis vaknar. Jag har sagt till honom att jag vill att han väcker mig för jag vill också ta hand om henne, men han väcker aldrig mig. Om han låter henne skrika bara lite så vaknar jag utan problem, men inte när hon piper lite.

Sådan är min sambo också, han sover så djupt så han inte hör Max förrän han skriker en liten stund och då skulle det säkert kunnat vara en ganska lång stund (har inte testat).

Men jag vaknar av det allra mista pip från Max han hinner aldrig börja skrika, jag vaknar så fort han börjar grymta bredvid mig precis som om min kropp är totalt inställd på att vakna omedelbart när han vaknar ngn slags moderinstinkt som slår på.

Även om pappan skulle vakna och ta Max så skulle jag inte kunna att undgå att Max är vaken, det bara finns där inom mig.

Det var likadant när dottern var liten, jag vaknade av minsta pip från henne. Numera kan hon vända sig i sängen utan att jag vaknar men så är hon 6 år också :p

Hoppas det löser sig för ffa er dotter, för hur små de än är så känner de av att det är något som inte stämmer och kan göra henne orolig i själen.
Hoppas ni kan samsas till slut och göra hennes första år trygga och underbara.

Lycka till :)
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jodå, jag vet att man som ogift mamma automatiskt får enskild vårdnad. Men det räcker alltså att en mamma låter påskina att det finns samarbetsproblem eller kanske kommer att bli så går familjerätten på hennes story och det blir ingen gemensam vårdnad? Eller så räcker det kanske att mamman inte vill samarbeta full ut så får hon fortsatt enskild vårdnad? Låter ju jättebra *ironi* Snacka om att en viss slags mammor kommer att använda den nya lagen som maktmedel!

Oja, jag vet åtminstånde en som skriker av glädje över denna nya lag. Som tur är så är både Tingsrätt och Länsrätt inblandade redan så hon kan inte komma på en massa nytt efter deras domar så hon lär inte få så mycket nytta i varje fall just nu av den.

Men tro mig vad hon kommer att försöka :mad:
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Det handlar inte om att gå in med ensam vårdnad, alla ogifta mammor har enskild vårdnad om sina barn när de föds.

Lagen ändrades för att den tidigare lagen tvingade många föräldrar att ha gemensam vårdnad trots att de inte kunde samarbeta. Det finns hur många exempel som helst på hur separerade föräldrar använt den gemensamma vårdnaden som ett sätt att kontrollera och kränka, låta barnen bli budbärare etc, vilket förstås har fått barnen att må väldigt dåligt. Jag vill inte ge konkreta exempel eftersom jag fått de flesta genom mitt arbete. Att i vissa fall låta en förälder ha enskild vårdnad om barnen ger barnen större ro.

Ok...det innebär alltså att om jag blir med barn med en karl som har problem tex beter sig illa mot mig eller mot barn dvs är en dålig förälder/dålig förebild så kan jag välja att inte skriva på och då har han inte rätt till barnet?

Allt hänger alltså på denna underskrift?

Mamman har alltså utslagsröst? Genom att skriva på ger hon sitt medgivande till den biologiske fadern annars är det kört för hans del?

Om det är så, när trädde denna lag i krafft?

Om det är så kan den säkert nyttjas av egoistiska personer men jag tror den hjälper fler än den stjälper.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

*kl*

Jag har just blivit förolämpad av Elins farmor. Inte öga mot öga typ utan jag "råkade" läsa konversationsloggorna på MIN dator mellan farmor och pappa till Elin. Där stod att det är för jävligt att jag gick på julfest istället för att vara hemma med Elin de timmarna att jag itne ammar för att jag ska kunna dricka, "skam på henne, men Elin har en farmor som bryr sig" och svar ifrån pappan " en pappa också som bryr sig ju", hon svarade " han behöver ju lite avlastning ibland". Tack så jävla mycket......:cry: Jag får INTE gå på julfest för jag ska vara hemma med Elin, men pappan får ta Elin ifrån mig i 12 timmar i sträck när han hälsar på sin mor????????????

Jag är SÅ besviken, så ledsen och bara så förstörd! För att inte tala om hur ARG jag är. Det här tänker jag inte acceptera nåt mer av henne....... eller att han inte förklarar att han tar elin i flera timmar mer än den där jävla julfesten, timmar som jag inte får vara med henne för han ska ha henne ensam.

:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Du.
Läser du övht svaren du fått eller vill du bara fiska sympatier?

Ovanstående fråga ställer jag inte för att vara elak utan för att jag rakt och oluddigt undrar.
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Jag är SÅ besviken, så ledsen och bara så förstörd! För att inte tala om hur ARG jag är. Det här tänker jag inte acceptera nåt mer av henne....... eller att han inte förklarar att han tar elin i flera timmar mer än den där jävla julfesten, timmar som jag inte får vara med henne för han ska ha henne ensam.

:cry: :cry: :cry:

Men du tänker fortsätta acceptera skiten av honom eller?
 
Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Moget att snacka skit om sin sambo med sin mamma...:confused: :confused: :confused:

Enya, wake up and smell the coffee. Han gör ju inte dig lycklig för fem öre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 803
Senast: Manji
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 414
Senast: Tassa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 813
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 501
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp