Får katter bete sig hur som helst?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur skall man hantera en katt som är agressiv? Skall en agressiv katt som anfaller hundar och kanske barn, få gå lös ute?

Vad skall man som kattägare göra om man upptäcker att kisse ligger i buskarna och lurar på förbipasserande för att sedan anfalla en hund, en annan katt eller ett barn, eller kanske t.o.m. en vuxen?

Jag fick en gång tillstånd av Polisen att avliva en katt som strök runt på gårdarna och slogs med gårdarnas katter, samt våldtog kastrerade honkatter. Orsaken till tillståndet vad att det inte kunde anses att den katten uppvisade ett friskt beteénde.

När tycker ni det är befogat att avliva en katt för "lynnesfel"?
 
En katt som är agressiv och anfaller utan anledningen eller provokation kan väl anses ha lynnesfel, och jag tycker det kan vara befogat att avliva en sådan katt. Speciellt om den riskerar att skada andra än en själv. Om man håller den som innekatt enbart så är de väl helt upp till ägarn själv om man vill ha kvar katten och försöka få den förbättrad eller om man vill avliva.
 
En så pass aggressiv katt bör man få undersökt av en veterinär först och främst. Hittar man inget fysiskt fel på katten är det upp till ägaren om man vill försöka hitta någon som kan hjälpa till att lösa kattens problem eller om man vill avliva den.

Men den bör absolut inte tillåtas gå lös utomhus.
 
Men hur hittar man ägaren till en utekatt?

Tycker absolut inte att katter skall avlivas "hur som helst" men hur gör man om den är farlig?

Har katten halsband på sig? Frågan är kanske också om någon vågar se efter vad som ev. står på det...
 
Lyckas man inte att fånga in katten för att kolla eventuell ID-märkning är lappar i byn/staden det enda hoppet kvar att hitta ägaren, tror jag.

Hittar man ingen ägare och katten är ohanterbar så är det nog tyvärr avlivning som gäller. Genom kommunen dvs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp