Bukefalos 28 år!

Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Ja flytta är nog det bästa i din situation. och att din häst inte ser shettisen som sällskap är jag van vid men har som tur är inte haft några större problem med det. Om det inte hjälper att prata med dem i första taget så gör en egen liten hage till din häst om det skulle lösa något för stunden. Och ha koll på vad de ger DIN häst så att den får vad den behöver.

Sen så är alla hästar individer!! Och att bli lämnad ensam kan vara svårt för förmånga, och det är inte heller är naturligt. Så att hästar springer och blir oroliga är ganska vanligt. Hur man sedan försker lösa problemet är skillnaden..
hoppas det löser sig:)
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

När jag läser detta blir jag glad att jag har eget stall. Löser det genom att göra vad som är bäst för den hästen just då. Hade en flockledare som inte gick att lämna i hagen varken med eller utan sällskap men stå inne på box själv var inget problem.
Skickar styrkekramar till dig och hoppas att det löser sig på bästa sätt både för dig och hästen!
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Har suttit och läst lite i tråden och jag förstår TS till fullo.

Men jag förstår inte hur vissa resonerar ang hästhållning, vadå tar tid att ta in och ut en häst som inte funkar själv i hagen:confused:
Att alla hästar kan lära sej vissa saker funkar inte heller, bara att inse.

Vad jag har fått lära mej så har alla hästar olika behov och man måste göra allt man kan för att uppfylla dessa behov för hästens bästa, det gäller även att tillfredsställa andras hästar i stallet man står i. Måste någon häst tas in för att inte springa sönder sej själv så gör man ju självklart det, lika som att man tar av/rättar till ett täcke som hänger på sniskan om man passerar en hage som hör till "sitt" stall, alt ser till att någon annan fixar det, men man skiter ju inte i det bara för att "det tar tid för mej och det drabbar ju inte min plånbok när täcket går sönder och hästens veterinär räkningar ska betalas pga att denne fastnat i täcket".

Jag tycker det är skrämmande att folk kan strunta i hästens bästa. Flytta säger några, men hästen har fått plats i stallet den står i nu och hästens behov av att få komma in har väl alltid funnits, alltså är det bara att ta in hästen när andra hästarna ska in, alt säga att så tänker inte vi göra, och då flytta illa kvickt till ett stall där vettigt hästfolk finns. Men att man ens ska få möta folk med den inställningen är hemskt när det handlar om djur.

Jag är så glad över mitt stall som faktiskt försöker göra det bästa för alls hästar=32 st. Det tar TID, men hästarna mår bra.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag har förståelse för att alla inte anser sig ha tiden att släpa in och ut andras hästar från och till hagen när de ska rida sina egna, denna hästen är inte själv, den har en häst som sällskap. att man inte lämnar hästar helt ensamma i hagen säger sig självt, så resonerar nog alla, men som sagt så har jag en viss förståelse för att alla inte tycker sig ha tid/lust med sånt.

det jag kan tycka just i TS situation däremot, är ju att om hon nu delar stall med folk som inte orkar/hinner/vill, så hade det schyssta varit att dessa personer helt frankt konstaterade detta isåfall, så att TS hade möjlighet att ta ställning. Nu har hennes häst skadat sig pga att hon inte kunnat vara delaktig, och det håller jag med om är väldigt drastiskt och oschysst. Jag hade aldrig med berått mod lämnat en hysteriskt springande häst ute, efter att ägaren försökt kommunicera att hästen måste tas in. Endera hade jag tagit in den, eller så hade jag sagt rakt ut, att nej, jag kommer inte ha möjlighet att plocka in den varje gång jag ska rida. Denna häst går ju heller inte själv, utan det FINNS en häst till som är kvar ute. Ska man plocka in den också då eller hur är upplägget har jag frågat TS om tidigare, utan svar.

tyvärr är det inte fullt så enkelt som du resonerar tycker jag.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag har förståelse för att alla inte anser sig ha tiden att släpa in och ut andras hästar från och till hagen när de ska rida sina egna, denna hästen är inte själv, den har en häst som sällskap. att man inte lämnar hästar helt ensamma i hagen säger sig självt, så resonerar nog alla, men som sagt så har jag en viss förståelse för att alla inte tycker sig ha tid/lust med sånt.

det jag kan tycka just i TS situation däremot, är ju att om hon nu delar stall med folk som inte orkar/hinner/vill, så hade det schyssta varit att dessa personer helt frankt konstaterade detta isåfall, så att TS hade möjlighet att ta ställning. Nu har hennes häst skadat sig pga att hon inte kunnat vara delaktig, och det håller jag med om är väldigt drastiskt och oschysst. Jag hade aldrig med berått mod lämnat en hysteriskt springande häst ute, efter att ägaren försökt kommunicera att hästen måste tas in. Endera hade jag tagit in den, eller så hade jag sagt rakt ut, att nej, jag kommer inte ha möjlighet att plocka in den varje gång jag ska rida. Denna häst går ju heller inte själv, utan det FINNS en häst till som är kvar ute. Ska man plocka in den också då eller hur är upplägget har jag frågat TS om tidigare, utan svar.
tyvärr är det inte fullt så enkelt som du resonerar tycker jag.

Man tar in dom 2 som är kvar i hagen då så att ingen blir själv ute.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

När jag läser detta blir jag glad att jag har eget stall. Löser det genom att göra vad som är bäst för den hästen just då. Hade en flockledare som inte gick att lämna i hagen varken med eller utan sällskap men stå inne på box själv var inget problem.
Skickar styrkekramar till dig och hoppas att det löser sig på bästa sätt både för dig och hästen!

Ja, jag vill också ha eget stall & egentligen är jag bara ledsen för att dom gjorde som dom själva tyckte var bäst utan att fråga mig överhuvud taget...


Inget stall finns ledigt, ringt o frågat även dom som inte har annonser ute, hur gör man då?? Stannar & tiger?? Jag är egentligen ingen som vill bråka med folk, jag mår bara dåligt av det..
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Hörde av en annan buke-medlem vart du bor, jag har ett tomt stall 2 mil ifrån dig. Bor dock inte där nu, utan stallet står tomt på en tom gård så att säga. Är du intresserad så PM:a mig! :)
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Har också haft en sån häst, förstår dej till fullo. Man tar in den som ej kan vara själv, och lämmnar den som kan vara själv.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 253
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
802
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 624
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 414
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp