Bukefalos 28 år!

Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Chima

Trådstartare
Nu är min häst troligtvis senskadad pga "bättre kunnande människor". Jag är så arg & så otroligt ledsen för att detta har hänt min fina häst. Veterinären ska vi till på torsdag & jag hoppas att jag har fel ang senskadan, men antagligen har jag rätt.

Tar allt från början.
Min sambo & jag bor granne med hans föräldrar. min sambos mor och hans syster har hästar på gården och jag har haft min häst här 2 år. Dom har alltid lagt sig i vad jag ger hästen för mat, dom ändrar foderstat åt MIN häst och säger typ "nu får din häst 2kg hö på morgonen", hon ska inte ens ha så lite mat, fast jag säger till så blir det bättre ett tag för att sedan bli likadant.
Om dom frågar om en sak & man svarar, så verkar inte svaret duga utan dom ringer jämt och dubbelkollar med minst 2 stycken andra, givetvis får dom oftast samma svar som jag har gett dom. Sen säger dom att "hon sa att man skulle göra så här" (helt överlycklig att kunna berätta det för mig) Även fast jag har sagt samma sak?? Varför håller man på såhär, dom måste verkligen förklara i detalj för mig även fast jag redan sagt just det dom förklarar??

Sedan var det ju det här med att min häst springer i hagen & jag har bett dom att ta in henne när dom rider så att hon inte går omkull eller skadar sig på annat vis. Dom skiter i min häst o lämnar henne ensam med shettisen & tar ut dom andra storhästarna (min häst ser inte shettisen som sällskap) Fast dom vet att min häst inte funkar att vara själv så gör dom det på eget bevåg när jag inte är hemma! Hon har väl antagligen sprungit så att hon fått en (troligtvis) senskada. Påpekade detta för min sambos mor och får till svar "Hon måste ju lära sig att vara själv någongång" Jag säger "Nu är det inte så att detta är din häst, det är min & du ska inte göra saker på eget bevåg, speciellt inte när jag INTE är hemma"
Hon säger "jaja, jag ska ta in henne i fortsättningen, och föresten så sparkade din häst min ena häst i magen igår så jag vill göra olika hagar"
Kan ni förklara för mig hur en spark kan bli likvärdig med en springskada?? Hon vet ju av att min häst springer i hagen, det går att förebygga genom att ta in den i box eller mindre hage. En spark kan man undvika om man har hästen själv, vilket dom inte har velat utan dom har velat haft sin ena häst med min häst, sedan är det mitt fel?
Jag kan säga så här, hade det vart en spark hade jag tagit detta 1000-gånger bättre än när folk gör saker med andras hästar på sina egna villkor? Vem är det son står där med en oridbar häst pga att dom ska "fixa" min häst i hagen.

Ursäkta svamlet från min sida, men är så otroligt arg o ledsen för att dom inte har lyssnat på mig för 1001:a gången.
Har packat alla saker i stallet och tänker inte stanna längre än tills jag hittar ny stallplats, ska även själv flytta från gården men längre framöver. Jag behöver tips, jag måste ju sköta hästen trots att det tar emot när dom är där, för jag är ju inte dikrekt vän med dom just nu. Hur ska jag klara att vara där?

Ville mest skriva av mig & ett tips är att inte bo vid svärföräldrarna. Inte första gången det är tjafs på denna gård tack vare dom!
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Om jag var du skulle jag säga rakt ut vad jag tycker och tänker om allt dom håller på med runt och med din häst. Jag skulle bli riktigt förbannad och flytta fortare än kvikt, men jag har kort stubin och väldigt dåligt tålamod med folk som inte visar respekt. Respekt är något av de jag värderar högst när de gäller sådana här saker och vill man ha min respekt så får man förtjäna den. Vilket de verkar som dom inte ha gjort mot dig (visat dig respekt alltså).
Stå på dig och ta ingen skit!
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

.......................
 
Senast ändrad:
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Så himla tråkigt :(
Jag hade dock tagit mitt pick o pack o flyttat för länge sedan, det ska vara roligt att ha häst o vara i stallet!
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Visst är det enerverande när folk måste ha bekräftat av "experter" eller "auktoriteter" innan de tror att man är kompetent. Har en kompis med liknande beteende vilket var jobbigt när jag var uppstallad tillsammans med henne. Förstår verkligen din frustration.

Kan å andra sidan inte tycka att det är självklart rimligt av dig att begära att de håller på och tar hand om din häst också (leda ut och in räknar jag här som "ta hand om") när de ska ut och rida. Å ena sidan vill du inte att de ska tänka om din häst (foderexemplet), å andra sidan vill du att de ska jobba med din.

Jag hör till dem som tycker att hästar får springa i hagen, och att de faktiskt vänjer sig vid ensamhet efter ett tag och därmed lugnar ner sig.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag håller med du...att ta in och ut någon annans häst hela tiden innebär en hel del extrajobb.

KL

Hästar är gjorda för att springa...Det måste ändå vara en extrem otur om hästen får en senskada av att bara springa i hagen. Men hu vad jag är glad för att jag har eget stall och slipper kompromissa när jag läser sådan här trådar!! Flytta hästen så får du säkert en bättre relation med svärmor på köpet :)
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Visst är det enerverande när folk måste ha bekräftat av "experter" eller "auktoriteter" innan de tror att man är kompetent. Har en kompis med liknande beteende vilket var jobbigt när jag var uppstallad tillsammans med henne. Förstår verkligen din frustration.

Kan å andra sidan inte tycka att det är självklart rimligt av dig att begära att de håller på och tar hand om din häst också (leda ut och in räknar jag här som "ta hand om") när de ska ut och rida. Å ena sidan vill du inte att de ska tänka om din häst (foderexemplet), å andra sidan vill du att de ska jobba med din.

Jag hör till dem som tycker att hästar får springa i hagen, och att de faktiskt vänjer sig vid ensamhet efter ett tag och därmed lugnar ner sig.

Ja det är rätt drygt med att dom måste fråga andra, men egentligen det minsta problemet, men kan inte sluta tycka att det är irriterande för det.

Min häst har hållt på så här jämt (sken i hagen varje dag mår ingen häst bra av, speciellt nu när det är stenhårt och knöligt i hagen), blir inget bättre oavsett vad jag gör, det enda som gör skillnad är stallet, där är hon lugn. Dessutom måste man ta in deras när dom springer så jag ser ingen skillnad på att dom kan ta in min då också.
Visst deras stall, deras regler, men har dom sagt ja till att ta in min häst förut så ser jag det som en självklarhet att dom kan fråga mig om det är lungt att lämna min häst ute. Och inte när jag är borta...
Men oavsett, så ska jag inte vara kvar här längre än vad som är nödvändigt, vilket kan innebära en flytt några mil...jag orkar helt enkelt inte mer.

Där jag hade häst förut var man som en familj, känner inte alls samma känsla här... Inget är roligt längre.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Så himla tråkigt :(
Jag hade dock tagit mitt pick o pack o flyttat för länge sedan, det ska vara roligt att ha häst o vara i stallet!

Ja och nu orkar inte jag mer. Säger jag att min häst har gjort något bra (t ex träning), så har deras häst gjort något annat tusen gånger bättre. Så kan det hålla på och nu har jag slutat säga hur det går för mig o hästen.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag håller med du...att ta in och ut någon annans häst hela tiden innebär en hel del extrajobb.

KL

Hästar är gjorda för att springa...Det måste ändå vara en extrem otur om hästen får en senskada av att bara springa i hagen. Men hu vad jag är glad för att jag har eget stall och slipper kompromissa när jag läser sådan här trådar!! Flytta hästen så får du säkert en bättre relation med svärmor på köpet :)

Visst det blir kanske en del extrajobb, men om dom nu har sagt det förut att det går bra, kan dom inte helt plötsligt sluta med det utan förvarning. Jag hade kunnat gjort en mindre hage att släppa henne i men det går ju inte om dom inte säger till utan gör som dom känner för stunden. planering av det hela hade vart mycket bättre.

Nja, måste flytta både mig & hästen, men först o främst hästen för hon är viktigast.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag tycker hela situationen låter extremt infekterad, och det är svårt att klargöra ut av det du berättar vad som egentligen är problemet osv.

Rent krasst så måste jag säga att en häst som inte klarar att gå ute själv med en häst kvar som sällskap, blir en väldigt besvärlig häst i andras ögon, om den ständigt ska tas in och sen släppas ut igen osv osv. På din beskrivning låter det som din häst blir helt hysterisk och röjer sanslöst om 2 andra hästar går in , fast det är en kvar. Det är inte direkt normalt, och blir jobbigt i längden för andra att ta "ansvar" för. Dessutom, om de tar in din, lär de ju måsta ta in shettisen också, eller åtminstånde ha pejl på den, då det ju alltid säger sig självt, att man aldrig lämnar en häst HELT ensam ute utan uppsikt.
Just med tanke på hur du beskriver din häst, så hade jag oavsett inte sett lösningen som hållbar, även om de tagit in den. vem vill ha en häst som måste tas in så fort andra hästar gör det, och stå inne titt som tätt pga andra?
jag hade flyttat till ett stall med ett annat upplägg, där hästen kan känna sig tyggare och förhoppningsvis slutar bli så uppjagad ute. Det hade varit mitt primär mål.

tråkigt att den skadat sig, och jag hoppas du har fel att det inte är en senskada.

de som skrivit i tråden att det är naturligt att låta hästarna springa: jag undrar hur ni tänker? det är inte naturligt att en häst dagligen dax springer sanslöst pga stress. Det är otroligt hög skadestatistik på såna situationer, så argumentet att hästar är gjorda för att springa, ter sig groteskt i denna situation. Hästen är ett FLYKT djur. Det innebär inte att den springer omkring dagligen dax helt naturligt i ren panik. Det innebär snarare att den är ett djur som i det längsta spar på resurserna, dvs förmågan att kunna/orka fly snabbt, vid behov. Ingen häst beter sig naturligt om den dagligen dags springer omkring vettlöst pga rädsla eller stress.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Det står ingenstans i första inlägget, som jag kommenterade, att hästen som du uttrycker det, springer omkring vettlöst pga rädsla och stress. Det står att hästen springer i hagen och det bör alla hästar ha möjlighet att göra..
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

menar du allvar? läs igen. Det framgår med största tydlighet att hästen inte springer för höga nöjes skull. Om inte annat bör rubriken tala om det för dig.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag har läst, och det mycket väl, och det behövs inte mer än att läsa för att förstå att det inte är springande för nöjes eller hälsans skull som beskrivs, eller för att hästen känner för att motionera sig själv lite grann dagligen dax. TS kan säkert intyga din feltolkning, om hon tyvärr inte valt att lämna tråden pga att alla mina svar inte var enbart vad hon hoppats på, trots min kritik till er som skrivit att hästen bör få springa på för det är naturligt för den.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag hör till dem som tycker att hästar får springa i hagen, och att de faktiskt vänjer sig vid ensamhet efter ett tag och därmed lugnar ner sig.

Alla hästar vänjer sig inte. Vi hade en ponny som var tokhysterisk om kompisen gick iväg. Hon galopperade fram och tillbaka framför staketet med tvära vändningar vid varje ände. Genomsvett. Vi hade henne i tre år, och det blev inte bättre. Fin ponny annars, som tyvärr är borta nu.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

FLYTTA!!!! svår sit. eftersom det är "svärmor" ni kommer bara bli ovänner och sen om du har otur har du ingen kille kvar!!!

en av mina hästar står också hos svärmor men det går yperligt bra... när hon rider ut med sina tvingar hon gubben (svärfar) att titta så min häst inte blir orolig och vid minsta tecken till oro vänder hon med sina hästar. (blir inte orolig längre men ändå tvingar hon ut gubben)
fungerar skit bra! men som sagt hade jag varit i din sits hade jag flyttat.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Tycker det är självklart att man gör allt man kan för att minska risken för skador, t.ex tar in om man vet att den skenar om den blir själv i hagen. Är ju för hästens skull om inte annat. Det lilla extra tid/jobb som är att ta in/ut en häst istället för att den skenar och riskerar att skada sig om den lämnas själv.
Stod i ett stall där vi visste att ena islänningen blev lite tokig om hon blev lämnad själv i hagen, vi skulle aldrig tömma hagen på hästar och lämnat henne ensam kvar, skulle inte kunna rida i lugn och ro om man visste att den som vi lämnat ensam i hagen kanske är skadad när vi kommer tillbaks.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Jag har läst, och det mycket väl, och det behövs inte mer än att läsa för att förstå att det inte är springande för nöjes eller hälsans skull som beskrivs, eller för att hästen känner för att motionera sig själv lite grann dagligen dax. TS kan säkert intyga din feltolkning, om hon tyvärr inte valt att lämna tråden pga att alla mina svar inte var enbart vad hon hoppats på, trots min kritik till er som skrivit att hästen bör få springa på för det är naturligt för den.

Nej jag har inte lämnat tråden. Och ja, min häst springer sig svettig, tvära vändningar & man ser att det inte är för skojs skull :( Hysteriska gnäggningar.

Alla: Jag tycker att det är bättre att ta in henne i boxen när dom rider än att man ska få ännu mer extraarbete pga t ex skada = boxvila (hon kan ju inte vara inne själv hela tiden då, eller kan dom?) måste byta hästkompisar till henne inne. För jag är helt övertygad om att dom inte vill ha sina hästar inne med min en längre period. Missuppfatta inte, menar inte att dom andra ska stå inne jämt, utan i omgångar under hela dagen. då är dom alltid 2 & 2 ute o inne. Tänker jag helt fel? Säg gärna hur ni hade gjort ifall det blir något sådant för min häst.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Tycker det är självklart att man gör allt man kan för att minska risken för skador, t.ex tar in om man vet att den skenar om den blir själv i hagen. Är ju för hästens skull om inte annat. Det lilla extra tid/jobb som är att ta in/ut en häst istället för att den skenar och riskerar att skada sig om den lämnas själv.
Stod i ett stall där vi visste att ena islänningen blev lite tokig om hon blev lämnad själv i hagen, vi skulle aldrig tömma hagen på hästar och lämnat henne ensam kvar, skulle inte kunna rida i lugn och ro om man visste att den som vi lämnat ensam i hagen kanske är skadad när vi kommer tillbaks.

Ja det är just det, jag skulle aldrig kunna lämna en häst som man vet tokspringer i hagen om den blir ifråntagen sina kompisar.
 
Sv: Får man bli ledsen & arg för att andra hästmänniskor inte lyssnar??

Det står ingenstans i första inlägget, som jag kommenterade, att hästen som du uttrycker det, springer omkring vettlöst pga rädsla och stress. Det står att hästen springer i hagen och det bör alla hästar ha möjlighet att göra..

Kanske skrev lite dåligt, men hon springer inte för nöjes skull. Hon har gått omkull minst 3 ggr för att hon springer så hysteriskt (dock har hon inte gjort sig illa då), detta har hänt när hon blivit själv. Hon är inte kontaktbar när man ska hämta henne i hagen. När hon springer med kompisen ser det mycket lugnare & roligare ut för henne även om det är bus, men det ska man tillåta hästarna att göra också, busa i hagen.

Tro mig jag har försökt bli kvitt med problemet när jag är hemma och kan ha koll, men jag vet inte hur jag ska göra längre. Hö ignorerar hon.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 280
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 661
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp