Får man ge upp?

Våran häst med knepig hälta ska vila ett år nu så får vi se om han blir bättre men det är mycket troligt att han aldrig kommer hålla som ridhäst och det är vi beredda på. Hans hälta syns främst på böjt spår/böjprov men märks av på rakt spår att något inte känns okej så fort han sätts igång (snubblig, stressad, frustration, ovillighet etc) men i övrigt visar inget tecken på att nåt är fel när han bara går i hagen.

Jag tänker att det är där man får börja, bena ut sågott det går är det något som påverkar dom hela tiden eller något som "bara" påverkar under belastning. Dvs kan de ha ett fullgott hästliv ändå?

Samt ens egna förväntningar, möjligheter och ekonomi. Vi kommer behålla han så länge han kan leva ett bra liv oavsett om vi kan rida eller ej. Men för mig innebär att jag inte kommer ha en ridhäst på länge, jag har helt enkelt inte råd att skaffa fler. Men det är en uppoffring jag är beredd att göra, väl medveten om att inte är det för alla. Det kan bara du avgöra. Det är inget roligt beslut oavsett.
 
Agria godkännande utdömningen i fredags. Har inte gjort annat än gråtit efter det.
Känner otrolig skuld över avliva en såpass ung häst. Han är ju bara 7.

Är det någon annan här som vart i likande sitts? Hur fan vet man vad som är rätt i detta läget? oavsett om veterinären dömmer ut så finns de ju definitivt hästar som blir bra igen.

(Jag skriver inte detta nu för att ni ska tycka synd om mig på något vis, det är framförallt min häst det är synd om)
Jag har inte varit i samma situation som dig, men jag har också haft en häst som var skadad en väldigt lång tid. Du har verkligen jobbat länge för att den här hästen ska bli bra och gett honom alla förutsättningar. Men en häst som är 7 år och redan har så mycket problem, det bådar verkligen inte gott. Och en häst är sällan halt utan anledning, utan den har ont. Visst kan man fortsätta behandla, men det verkar ju vara väldigt kortsiktigt det hjälper. Och sjukhage, inte ordentligt med motion, inte gå med kompisar (har inte läst om hela tråden, men brukar ju bli så efter behandlingar) - det tar ju på psyket på en häst ordentligt. Såklart är det alltid ett alternativ att låta en till veterinär kolla på hästen, om inte annat för din sinnesro. Men en död häst vet vi garanterat inte lider, men en häst med återkommande hälta lider troligen. Det är fruktansvärt att vara djurägare till ett skadat djur, men det är också vårt ansvar att säga stopp ❤️
 
Jag har vägt in allt, konvalescenstid, skador, psykisk påverkan, hur ont han verkar ha, vad veterinären säger, allt jag gjort för honom hittills och kommit fram till att det faktiskt räcker. Han ska inte stå å lida för att jag finner det så otroligt jobbigt att säga hejdå. Imorgon kommer lantbrukstjänst ut och hjälper mig med avlivning ❤️
 
Agria godkännande utdömningen i fredags. Har inte gjort annat än gråtit efter det.
Känner otrolig skuld över avliva en såpass ung häst. Han är ju bara 7.

Är det någon annan här som vart i likande sitts? Hur fan vet man vad som är rätt i detta läget? oavsett om veterinären dömmer ut så finns de ju definitivt hästar som blir bra igen.

(Jag skriver inte detta nu för att ni ska tycka synd om mig på något vis, det är framförallt min häst det är synd om)

Jag har. Min sista häst (som mina föräldrar köpte till mig som föl) fick jag lov att ta bort när hon var 7 år pga spatt. Hon kunde inte ridas, så fort jag försökte sätta igång henne blev hon halt igen. Hon hade inget avelsvärde och hade varit en mycket dyr hagprydnad. Och ja, vi behandlade i flera omgångar samt flera omgångar vila. Med största sannolikhet kom hennes problem av för tidig avvänjning kombinerat med för lite mat som föl (dvs innan vi tog hem henne). Lägg sedan till en skada pga olycka så var prognosen inte god.

Det var inte roligt att ta beslutet att ta bort henne men det var helt rätt beslut för hennes skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Red_Chili
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 383
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp