Får man ge upp?

Är veterinären hoppfull så tycker jag du ska hålla ut, tror dom flesta som står med skador då och då önskar att allt kunde ta slut ibland. Men man får ta en dag i taget och håller hästen sedan inte för igångsättningen så får man ta ett beslut då.

Sen hade jag absolut inte sålt en häst i skicket din är i nu, hästen borde iallafall bli friskförklarad. Sen så borde väl medicinen gå på försäkringen? Låter som en väldigt dyr medicin.
Yes nytt besök är bokat till 20 december så får vi se om allt fortfarande går åt rätt håll.

Förstår ju med att det inte är optimalt att sälja när hälta finns kvar, men finner jag någon som kan ta hand om honom på bästa sätt, som har kunskap om både rehab och känsliga hästar så kommer jag sälja. Magsårsmedicin är svindyrt! Har skickat in till Agria så får vi se om de tar den. (Fick rådet av en annan här i chatten 😊)
 
Det är nog olika för olika bolag isåfall för mitt försäkringsbolag krävde att veterinären gjort sitt utlåtande och fanns det en chans så var utdömning helt omöjligt att få till. Så det borde vara för ägaren kan ju faktiskt skriva vad som helst egentligen.
Men i slutändan är det ägaren som ska skicka in en skadeanmälan och som @MiniLi skriver så finns det ju journaler. För min häst fanns det enligt veterinären en liten chans till, men jag ville inte plåga honom mer och IF godkände avlivning med utbetalning av livförsäkringen utan att veterinären dömde ut honom. Bäst är ju som sagt att börja med att ringa och prata med skadeavdelningen på aktuellt försäkringsbolag.
 
Men i slutändan är det ägaren som ska skicka in en skadeanmälan och som @MiniLi skriver så finns det ju journaler. För min häst fanns det enligt veterinären en liten chans till, men jag ville inte plåga honom mer och IF godkände avlivning med utbetalning av livförsäkringen utan att veterinären dömde ut honom. Bäst är ju som sagt att börja med att ringa och prata med skadeavdelningen på aktuellt försäkringsbolag.
Det kan ju också hända att utbetalning av livvärdet blir billigare än fortsatt behandling och medicinering.
 
Men i slutändan är det ägaren som ska skicka in en skadeanmälan och som @MiniLi skriver så finns det ju journaler. För min häst fanns det enligt veterinären en liten chans till, men jag ville inte plåga honom mer och IF godkände avlivning med utbetalning av livförsäkringen utan att veterinären dömde ut honom. Bäst är ju som sagt att börja med att ringa och prata med skadeavdelningen på aktuellt försäkringsbolag.
Jag har tagit bort hästar försäkrade både i IF och Folksam och har aldrig haft kontakt med försäkringsbolaget. Det har alltid varit veterinärerna som skött det. Jag har fått fylla i någon blankett som stått hos veterinären så har de skött allt. Det kanske beror på vilken klinik, snarare än försäkringsbolag inser jag nu när jag skriver. :P
 
Det luriga här är väl att hästen är nyimporterad och att felen antagligen fanns vid köp. Är väldigt förvånad att Agria av alla bolag har tagit veterinärkostnaden hittills! I synnerhet MRI. Eftersom du verkar ha ett riktigt bra ombud så hade jag rent krasst försökt dömt ut efter nästa återbesök om hästen inte är bättre.

Vad gäller omeprazol så bör andapsin ges tillsammans med gastroguard just pga magsyran. Det är verkligen m y c k e t billigare att köpa omeprazol från tex apotea och ge. Har själv gjort det och min lilla häst på 400 kg och gav då 1 mg/kg enligt studie ( https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw1I-w2vRqmEli7V0rg765eT ) som gjorts att det är lika effektivt som 4mg/kg av Gastroguard. Det är dock inte skadligt att ge mer och under långa perioder.

Screenshot_20221117_174846_Drive.jpg
 
De tittar väl alltid på journaler från veterinären utöver vad ägaren angett? 😊
Ja, förhoppningsvis så lägger dom ihop det, det finns ju anledningar som inte veterinären ser kanske på kliniken som hästens psyke tex. Vissa hästar i kombination med svåra problem kanske helt enkelt mår för dåligt psykiskt för att behandla och så..Var lite så det var med min häst. Fast det sa jag till veterinären som sa det vidare till försäkringsbolaget.
 
Jag hade en häst som veterinären vägrade döma ut för att ”han klarar av att gå i hage” och där ersatte Agria livvärdet direkt. I hans fall var det dels pga lågt livvärde och dels pga att han blivit sämre ett halvår efter diagnos, trots specialskoning och bantning.

Han klarade fö alldeles utmärkt att gå i hage, så länge det inte var minusgrader… Hårt i backen = häst som stod stilla i ligghallen.
 
Men i slutändan är det ägaren som ska skicka in en skadeanmälan och som @MiniLi skriver så finns det ju journaler. För min häst fanns det enligt veterinären en liten chans till, men jag ville inte plåga honom mer och IF godkände avlivning med utbetalning av livförsäkringen utan att veterinären dömde ut honom. Bäst är ju som sagt att börja med att ringa och prata med skadeavdelningen på aktuellt försäkringsbolag.
Jag skickade aldrig in min själv, skrev på på kliniken och sedan skötte dom allting. Dom frågade dock om jag ville skicka in den hemifrån eller om dom skulle sköta det åt mig. Jag hade ändå inte haft kunskap om hur just skadan påverkade honom så jag hade inte kunnat beskriva något ändå, inte mer än att han svullnade upp när han rörde på sig. Så där var alla gånger bättre att kliniken skötte allting.
 
Lite uppdateringar om någon är intresserad 😊 var inne hos veterinären igen 20 december och hör å häpna han var äntligen hältfri! Han blev inte friskförklarad dock utan nu ökar vi långsamt belastningen ännu mer och ska in igen 28 mars. Har hältan inte återkommit så blir han förmodligen friskförklarad, för då ska vi vara igång i alla gångarter ❤️

Jag som var nära på att helt ge upp då inflammationerna vandrade runt och allt kändes piss och i min värld såg allt väldigt mörkt ut. Men ända sedan det besöket har jag helt ändrat inställning och är så glad att vi gjort alla behandlingar som veterinär rekommenderat.

Är dock livrädd att det ska återkomma men håller mig endå positiv nu och tar sen den dagen om den kommer.

Agria tog även magsårsmedicinen på försäkringen 👍 tillomed veterinären var förvånad över det.
 
Lite uppdateringar om någon är intresserad 😊 var inne hos veterinären igen 20 december och hör å häpna han var äntligen hältfri! Han blev inte friskförklarad dock utan nu ökar vi långsamt belastningen ännu mer och ska in igen 28 mars. Har hältan inte återkommit så blir han förmodligen friskförklarad, för då ska vi vara igång i alla gångarter ❤️

Jag som var nära på att helt ge upp då inflammationerna vandrade runt och allt kändes piss och i min värld såg allt väldigt mörkt ut. Men ända sedan det besöket har jag helt ändrat inställning och är så glad att vi gjort alla behandlingar som veterinär rekommenderat.

Är dock livrädd att det ska återkomma men håller mig endå positiv nu och tar sen den dagen om den kommer.

Agria tog även magsårsmedicinen på försäkringen 👍 tillomed veterinären var förvånad över det.
Men vad härligt! Heja dig som kämpat på💪!
 
Uppdatering igen för den som är intresserad. Tyvärr kom hältan tillbaka på blöjtspår i början på Mars 😥 Strax innan veterinärbesöket 28 mars hann han även bli halt på båda fram. Inget hittades vid undersökningen och vi hoppades på "sulinflamation" (osäker nu om det hette så) gipsad båda fram och boxvila 5 dagar och på med Ringskor ingen + hel sula i. Blev bättre men ej helt bra på hans "onda ben". Valde endå att ge honom lite mer tid igen att återhämta sig.

Men nu för ca 9 dagar sedan drog han av sig framskon i hagen och blev 4 gradigt halt. Veterinären och hovslagen kom ut visitera hovböld, "grävde" i hoven, visitera för hovbensspricka, ingen förklaring hittas, ställs på box med gips. In ca 5 dagar senare kliniken igen röntgar alla vinklar, ultraljudar hela benet inget hittas. Visst att vi kan gå vidare med MRI ännu engång men tyvärr nu får det räcka 😥

Sorgen är obeskrivlig, efter allt vi gått igenom så slutar det så här.

Kan tillägga att igångsättning var betydligt långsammare än veterinärens rekomendation pågrund av att jag vart så rädd att han skulle bli halt igen 😥. Så har absolut inte stressat fram igångsättning.
 
Uppdatering igen för den som är intresserad. Tyvärr kom hältan tillbaka på blöjtspår i början på Mars 😥 Strax innan veterinärbesöket 28 mars hann han även bli halt på båda fram. Inget hittades vid undersökningen och vi hoppades på "sulinflamation" (osäker nu om det hette så) gipsad båda fram och boxvila 5 dagar och på med Ringskor ingen + hel sula i. Blev bättre men ej helt bra på hans "onda ben". Valde endå att ge honom lite mer tid igen att återhämta sig.

Men nu för ca 9 dagar sedan drog han av sig framskon i hagen och blev 4 gradigt halt. Veterinären och hovslagen kom ut visitera hovböld, "grävde" i hoven, visitera för hovbensspricka, ingen förklaring hittas, ställs på box med gips. In ca 5 dagar senare kliniken igen röntgar alla vinklar, ultraljudar hela benet inget hittas. Visst att vi kan gå vidare med MRI ännu engång men tyvärr nu får det räcka 😥

Sorgen är obeskrivlig, efter allt vi gått igenom så slutar det så här.

Kan tillägga att igångsättning var betydligt långsammare än veterinärens rekomendation pågrund av att jag vart så rädd att han skulle bli halt igen 😥. Så har absolut inte stressat fram igångsättning.
Men så tråkigt. Vilken ofattbart ledsam situation.
Nu har du kämpat i 18 månader och det måste kostat dig massor både i tid, pengar och inte minst känslomässig oro.

Jag skulle be veterinären att skriva ett livintyg och be att få ta bort hästen.

Så tungt, och jag beklagar....
 
Men så tråkigt. Vilken ofattbart ledsam situation.
Nu har du kämpat i 18 månader och det måste kostat dig massor både i tid, pengar och inte minst känslomässig oro.

Jag skulle be veterinären att skriva ett livintyg och be att få ta bort hästen.

Så tungt, och jag beklagar....
Tack❤️ Ja jag pratade med veterinären igår att vi går vidare med utdömningen nu. Mycket tungt beslut 😥
 
Agria godkännande utdömningen i fredags. Har inte gjort annat än gråtit efter det.
Känner otrolig skuld över avliva en såpass ung häst. Han är ju bara 7.

Är det någon annan här som vart i likande sitts? Hur fan vet man vad som är rätt i detta läget? oavsett om veterinären dömmer ut så finns de ju definitivt hästar som blir bra igen.

(Jag skriver inte detta nu för att ni ska tycka synd om mig på något vis, det är framförallt min häst det är synd om)
 
Agria godkännande utdömningen i fredags. Har inte gjort annat än gråtit efter det.
Känner otrolig skuld över avliva en såpass ung häst. Han är ju bara 7.

Är det någon annan här som vart i likande sitts? Hur fan vet man vad som är rätt i detta läget? oavsett om veterinären dömmer ut så finns de ju definitivt hästar som blir bra igen.

(Jag skriver inte detta nu för att ni ska tycka synd om mig på något vis, det är framförallt min häst det är synd om)

Ja, jag har. Jag tog bort min 4-åring som hade fått diagnosen strålbenshälta. Han hade så ont på slutet och var inte alls sig själv så beslutet kändes ganska självklart. Tungt oavsett såklart. Beklagar det med din häst 😩
 
Agria godkännande utdömningen i fredags. Har inte gjort annat än gråtit efter det.
Känner otrolig skuld över avliva en såpass ung häst. Han är ju bara 7.

Är det någon annan här som vart i likande sitts? Hur fan vet man vad som är rätt i detta läget? oavsett om veterinären dömmer ut så finns de ju definitivt hästar som blir bra igen.

(Jag skriver inte detta nu för att ni ska tycka synd om mig på något vis, det är framförallt min häst det är synd om)

Pratade du med veterinären angående om det fanns möjlighet att hästen skulle bli bra igen?

Jag frågade veterinären rakt ut "skulle hon bli bättre av att gå på lösdrift 1 år? eller 3?" Svaret var "nej, hon kommer sakta bli sämre". Hästen hade också så ont att hon var personlighetsförändrad (högg i väggarna i boxen, kunde inte gå med sällskap i hagen mm).
 
Pratade du med veterinären angående om det fanns möjlighet att hästen skulle bli bra igen?

Jag frågade veterinären rakt ut "skulle hon bli bättre av att gå på lösdrift 1 år? eller 3?" Svaret var "nej, hon kommer sakta bli sämre". Hästen hade också så ont att hon var personlighetsförändrad (högg i väggarna i boxen, kunde inte gå med sällskap i hagen mm).
Prognosen är ju dock oklar, vi vet inte vad den nya hältan beror på då inget nytt hittades. Han är väldigt känslig i framhovarna och framtiden är oviss i hans fall.
 
Prognosen är ju dock oklar, vi vet inte vad den nya hältan beror på då inget nytt hittades. Han är väldigt känslig i framhovarna och framtiden är oviss i hans fall.
jag har kämpat med min häst i 9 år. Jag vet att de flesta skulle avlivat för länge sen och det är ok. Men jag har aldrig tänkt tanken, förutom då hon var väldigt dålig av fång. Då satte jag ett datum. Det som gjort att jag fortsatt är att se henne i ögonen. På något sätt har svaret funnits där. Det har varit så mycket konstiga saker min häst och många veteinärer har inte fattat vad som står på. Hälta, ingen hälta, hälta, ingen hälta. Jag sa att det alltid varit fångåterfall och veterinärer höll med. Tills en sa "det är nåt som inte stämmer". Och nu peppar peppar har hon hållit sig fin. Ny hovslagare, nya beslag med sulor osv. Ny veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Red_Chili
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp