Får man ge upp?

Det fungerar inte att ge Omeprazol tänkt för human konsumtion till hästar.


Omeprazol metaboliseras i tunntarmen, inte i magsäcken och Gastrogard (dvs hästversionen) är formulerad att klara av passage till tunntarmen utan att brytas ned. Humanversionen av Omeprazol bryts ned i hästens magsäck (i synnerhet om man öppnar upp kapslarna!) och kommer således inte åt att faktiskt verka där det ska. Man måste ha i åtanke att Omeprazol verkar genom att minska saltsyreproduktionen genom att stänga ner protonpumpen, inte genom att verka lokalt i magsäcken som tex Andapsin gör som verkar genom att lägga sig som en skyddande hinna på magsåret. Dessutom skulle man behöva ge över 100 kapslar Omeprazol PER DAG för att komma upp i den verksamma dosen av Gastrogard (4 mg/kg häst)
När jag var in och gjorde gastroskopi på min häst så talade jag om att jag gett omeprazol kapslar och då sa dom att det är ju samma sak och även det som man använt när man forskade på omeprazol och dess verkan på häst. Så har svårt att köpa det du säger faktiskt. Jag märkte även enorm skillnad på min häst ca en vecka efter att han börjat få omeprazol, från att inte vilja ha sitt kraftfoder till att äta med god aptit.
 
Jag har ingen aning om ifall Omeprazol för månniska fungerar för häst eller inte. En tanke som dock slår mig är att kapslarna ska sväljas hela för att magsyran inte ska förstöra innehållet. Svårt att styra om en häst tuggar sönder kapslarna eller inte, tänker jag... Gastrogardpastan däremot är ju gjord så att den ska tåla magsyran.
 
Jag har ingen aning om ifall Omeprazol för månniska fungerar för häst eller inte. En tanke som dock slår mig är att kapslarna ska sväljas hela för att magsyran inte ska förstöra innehållet. Svårt att styra om en häst tuggar sönder kapslarna eller inte, tänker jag... Gastrogardpastan däremot är ju gjord så att den ska tåla magsyran.
Mja alltså, kapslarna löser upp sig av bara vatten till viss del, så att de skulle klara magsyra vet jag inte riktigt om jag köper.
 
Man får absolut ge upp och enligt min personliga åsikt är det många gånger bättre att ge upp om prognosen för hästen är så pass dålig att det inte känns humant att sälja den vidare. Risken är stor att lidandet bara förlängs eller tom förvärras för att framtida ägare inte har kunskapen, viljan eller ekonomin att behandla hästen. Att hästen sen både har fysiska problem och dessutom verkar vara lite svår även mentalt gör inte saken lättare.
 
Denna tar upp ämnet på ett bra sätt
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221114-203804_Spotify.jpg
    Screenshot_20221114-203804_Spotify.jpg
    73,2 KB · Visningar: 75
Tack alla som svarat!! Har nu pratat med veterinären om utdömning. Hon tror inte försäkringsbolaget går med på det ännu. Sen kan jag såklart ta beslutet endå 🙈 Men vi är ju dock inne i ett skede där vi får öka belastningen (får vara på ridbanan och traska över bommar och lägga till trav om ca 1 vecka) Har ju bara skrittat rakt fram hittills. Så jag får nog försöka bita ihop ett tag till oavsätt hur jag själv känner, det är han såklart värd.

Kommer även få hjälp av stallägaren en dag i veckan nu så det känns otroligt skönt!
 
Tack alla som svarat!! Har nu pratat med veterinären om utdömning. Hon tror inte försäkringsbolaget går med på det ännu. Sen kan jag såklart ta beslutet endå 🙈 Men vi är ju dock inne i ett skede där vi får öka belastningen (får vara på ridbanan och traska över bommar och lägga till trav om ca 1 vecka) Har ju bara skrittat rakt fram hittills. Så jag får nog försöka bita ihop ett tag till oavsätt hur jag själv känner, det är han såklart värd.

Kommer även få hjälp av stallägaren en dag i veckan nu så det känns otroligt skönt!

Vad tror du om lösdrift annars efter igångsättning?
Som en paus för dig och sen se om hästen håller för att vara häst bara?
 
Vad tror du om lösdrift annars efter igångsättning?
Som en paus för dig och sen se om hästen håller för att vara häst bara?
Yes har vart inne på det med,, men får ta en sak i taget bara . Så fortsätter enligt plan så ser vi vart de leder. Hade ju dock gärna flyttat honom till en lösdrift oavsett, då han trivs bäst så 😊 (har stått på lösdrift innan, men på det stället blir han själv å det vill jag inte att han ska vara) kan ju dock försöka finna en ny såklart 🐎
 
Tack alla som svarat!! Har nu pratat med veterinären om utdömning. Hon tror inte försäkringsbolaget går med på det ännu. Sen kan jag såklart ta beslutet endå 🙈 Men vi är ju dock inne i ett skede där vi får öka belastningen (får vara på ridbanan och traska över bommar och lägga till trav om ca 1 vecka) Har ju bara skrittat rakt fram hittills. Så jag får nog försöka bita ihop ett tag till oavsätt hur jag själv känner, det är han såklart värd.

Kommer även få hjälp av stallägaren en dag i veckan nu så det känns otroligt skönt!
Det trodde inte veterinären om min fd häst heller, men jag skickade in skadeanmälan ändå och dom godkände utdömningen/betalade ut livförsäkringen.
 
Det trodde inte veterinären om min fd häst heller, men jag skickade in skadeanmälan ändå och dom godkände utdömningen/betalade ut livförsäkringen.
Jahaa ja trodde det var något veterinären behövde skickade in. Så man kan göra det själv?
 
Jahaa ja trodde det var något veterinären behövde skickade in. Så man kan göra det själv?
Absolut, det är du som försäkringstagare som skickar in till försäkringsbolaget. Ring och prata med dem först och se vad dom tycker. Mitt bolag (IF) ville att jag skulle skicka in en skadeanmälan för att de skulle kunna ta ett beslut, så jag skrev en lång utförlig beskrivning om allt som hade hänt och hur hästen mådde.
 
Absolut, det är du som försäkringstagare som skickar in till försäkringsbolaget. Ring och prata med dem först och se vad dom tycker. Mitt bolag (IF) ville att jag skulle skicka in en skadeanmälan för att de skulle kunna ta ett beslut, så jag skrev en lång utförlig beskrivning om allt som hade hänt och hur hästen mådde.
Det är nog olika för olika bolag isåfall för mitt försäkringsbolag krävde att veterinären gjort sitt utlåtande och fanns det en chans så var utdömning helt omöjligt att få till. Så det borde vara för ägaren kan ju faktiskt skriva vad som helst egentligen.
 
Hej hej!
Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant.
Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade han både ringorm och mycket ful mugg på benen. Vi hade honom i karantän 7 veckor då ringorm en inte ville ge med sig. Märkes ju väldigt fort att han inte var helt bekväm med allt tvättande framförallt bakbenen var jobbiga för honom då han kan vifta en del med dem. Men vi tog oss igenom det iaf.

Sedan kom hältan smygande i början av Mars, böjt spår vänster fram. Bokar tid hos veterinären, efter några vändor fram och tillbaka görs en MRI. Där finner vi: vänster fram: hovled, kronled -och strålbensbursan inflammation. Höger fram liten ligamentskada nästan obetydlig. Han var vid detta tillfälle halt på båda fram.

Har behandlats under sommaren: hovled 2ggr med kortison, strålbensbursan 1ggr kortison. Sedan hovled + kronled med PRF. Har även fått ringskor fram.

Hältan blev bättre efter sista behandlingen när han även fått ringskor. Slutar dock inte där utan han fick även inflamation i båda bakknän veterinären menar på att det kan vara för hanstått still såpass mycket under sommaren och även att han försökt avlasta fram.

Man skulle ju kunna tro att det skulle vara allt men nä, senaste besöket, förra veckan så gick även en fysioterapeut igenom honom och fan inflammation i halsen så behandlade vi även där båda sidor mellan 6-7 halskota. Hältan finns kvar på böjt spår, syns på volt på asfalt och på mjukt underlag när han tappar/skjuter ut vänster bog mot mitten. Annars ser han ren ut.

Jag verkligen följt alla veterinärers råd med behandlingar och även nu under rehab, men jag orkar inte längre. Han är en jättefin häst, snäll men ack så känslig. Är jag stressad så blir han orolig å stressad. Han kan fortfarande vifta en del med bakbenen jag försöker att alltid vara närvarande och lugn med honom så vi inte hamnar där.

Saken är den att jag kände redan i våras att vi nog inte helt passar helt ihop och jag tänkte sälja, men så kom hältan å nu står jag här med en häst som behandlats typ överallt som jag egentligen inte vill ha 🙈. Låter super hemskt det vet jag,och jag gör verkligen alltför honom endå såklart. Han ligger ute för försäljning men intresset är inte högt direkt pågrund av av all behandling så blir folk avskräckta och det förstår jag.

Men vad ska jag göra? Be veterinären dömma ut honom bara för att jag inte orkar längre? Veterinären är ju hoppfull att med tiden borde han bli bra. Men jag har ingen ork och pengarna tryter 😢

(+han äter just nu magsårsmedicin med, i samband med stallbytet nu i september började han luftsnappa och gnissla tänder rätt mycket så. Medicinen kostar 930 i veckan, ska ätas i 6-8 veckor 😥, dock halvdos efter 4veckor)
Är veterinären hoppfull så tycker jag du ska hålla ut, tror dom flesta som står med skador då och då önskar att allt kunde ta slut ibland. Men man får ta en dag i taget och håller hästen sedan inte för igångsättningen så får man ta ett beslut då.

Sen hade jag absolut inte sålt en häst i skicket din är i nu, hästen borde iallafall bli friskförklarad. Sen så borde väl medicinen gå på försäkringen? Låter som en väldigt dyr medicin.
 
Avlivning kan man bestämma över själv, men om man vill få ur livbeloppet om man har något, så är det försäkringsbolaget ska godkänna avlivningen.
 
Det är nog olika för olika bolag isåfall för mitt försäkringsbolag krävde att veterinären gjort sitt utlåtande och fanns det en chans så var utdömning helt omöjligt att få till. Så det borde vara för ägaren kan ju faktiskt skriva vad som helst egentligen.
De tittar väl alltid på journaler från veterinären utöver vad ägaren angett? 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Red_Chili
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp