Bukefalos 28 år!

Får man ge vaccinationen själv?

S

solenbakommolnet

Har en liten fundering. Om jag kan ge min häst sprutor själv får jag då ge vaccin till den samma :confused:

Jag menar, kan veterinären skriva ut typ hästinfluensavaccin och jag ger det själv?? Kan/får man göra så :confused:

Veterinären har en bit att åka till mitt stall och dyrt blir det. Kom bara på att kanske kan man göra så här istället :idea:

Naturligtvis tas veterinären ut om detta inte går det är inte frågan om att vara snål. Tänkte bara vara lite smart :idea: :devil: :idea:
 
Jag har fått hämta stelkrampsvacc hos min vet ibland när han har haft mycket att göra. Men han är inte glad för att göra det. Och jag har aldrig fått hästinflunsvacc av honom. Jag är inte säker på att det gäller på en tävling om du själv har gjort det. Utan det ska vara en stämpel från vet i pappren och jag förstår om vet inte vill skriva i intygt om han inte själv har gjort jobbet.
 
Hej! Du får INTE ge influensa/stelkram-vaccination själv...el. får och får...har du en mindre seriös vet. så skriver han säkert ut det åt dej, men du MÅSTE ha vet.stämpel i vacc.intyget....typ A2 för att få tävla osv! Gör det som är lagligt, det vinner ALLA på i längden! MVH Skorpan
 
Det blir säkert billigare om du åker till veterinären. Det brukar vara snabbt gjort och hästen kan stå kvar i transporten. Du vill väl ha en stämpel i ditt vaccinationskort också.
 
Får och får... FÅr är snälla djur... :p

Visst kanske du kan få veterinären att lämna ut vaccin till dina hästar, men det är nog svårare att få veterinären att skriva på vaccinationsintyget ATT dina hästar är vaccinerad, när h*n inte har gjort det själv!
För HUR ska h*n kunna veta ATT de är vaccinerade när h*n inte sett det göras?
 
Hej!
Det kommer en ny lag som innebär att ingen utan särskild utbildning får ge sprutor över huvud taget. Detta omfattar även rutinerade djursjukvårdare som behöver vidareutbildning. Så enl den nya lagen är det bara vet och specialutbildade som får ge injektion oavsett distribution och substans som ges! Själv skulle jag byta vet om han/hon var beredd att skriva ut vaccin som jag fick spruta själv.
 
Just det! Det stämmer... :mad: Du får tex inte spruta din häst med penicilin om du inte har gått en speciell utbildning el kurs. Och även om du gått denna kurs så får du bara spruta dina egna hästar, inte nån annans... suck!!
 
Eftersom jag arbetar inom sjukvården så vet min vet att jag kan ge sprutor. så det är bara därför som jag har fått ut stelkramp. Och de gånger som han har varit här och hästen har behövt pencillin så har jag fått både sprutor och medel så att jag kan göra det själv de resterande dagarna som kuren varar.
 
Hej
Den nya lag som nämns gäller så kallad delegerad läkemedelsanvändning, dvs att djurägare/skötare har medicin hemma och själv diagnosticerar och behandlar sjuka djur. Det är ett omfattande regelverk omkring detta där intervall mellan veterinärbesök, journalföring över gjorda behandlingar mm ingår. I författningen anges även att djurägaren/skötaren skall ha gått en utbildning som är godkänd av jordbruksverket.

Denna delegerade läkemedelsanvändning skall inte förväxlas med uppföljande behandling då veterinären har ställt diagnos, bestämt behandling (typ av medicin, mängd etc.) och sedan lämnar medicin till djurägaren för att fullfölja behandlingen. I detta fall behövs ingen speciell utbildning, men veterinären måste vid varje fall kontrollera att djurägaren klarar av att spruta på rätt sätt och på rätt ställe.

Delegerad behandling är INTE tillåtet till häst. Som svar på din fråga så är det inte tillåtet av veterinären att lämna vaccin till dig att spruta själv.

Hälsningar Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: Zevzan
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 784
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
795
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp