Får man ha vad man vill på sitt kontor?

Varför är det så, egentligen? Vad får en ut av det? För mig har det alltid gått en skarp gräns mellan jobb och privat, men så är jag en privat person i allmänhet iofs. Antar att det spelar in.

För att man trivs bättre så. Jag har gärna egna gardiner i färger jag gillar ihop med bilder på väggarna och växter.

Just nu nöjer jag mig med att ha en bild på min häst som bakgrund på en av mina två dataskärmar.
 
Varför är det så, egentligen? Vad får en ut av det? För mig har det alltid gått en skarp gräns mellan jobb och privat, men så är jag en privat person i allmänhet iofs. Antar att det spelar in.

Säg det... :) Jag har just varit inblandad i en stor flytt av verksamhet till nya lokaler så den här frågan har diskuterats... ...ingående. Jag har sett en del anmärkningsvärda fall, jag borde tagit bilder men har inte kunnat med. Fall där folk har pyntat sina arbetsplatser med helt absurda mängder skräp. En hade tom saker hängandes från snören i taket eftersom ALLA andra ytor på arbetsplatsen var upptagna. Men jag tänker att många har ett behov av att markera att den här platsen är min på lite olika sätt. En del har enormt stora sådana behov, andra lite mindre. Så det är väl som du säger, vi har lite olika stora behov av att visa vilka vi är och att markera revir.
 
Foton på barn och partner har ju folk. För mig är det helt obegripligt. Jag har aldrig haft det. (Och inte heller fått frågor om det som @Hyacinth .)

Det mesta jag har på mitt arbetsrum på jobbet är sådant som jag har fått i present och liknande, genom jobbet. Tex fick jag en stor mygga av metall en gång efter ett föredrag. Sen har jag några växter i fönstret som jag har köpt själv, och en filt och ett par kuddar i den soffa som arbetsgivaren har ställt på mitt rum, för jag tyckte att soffan var lite kall i färgen.

En del av mitt jobb flyter ihop helt med en del av mina privata intressen, så någon skarp gränsdragning mellan jobb och privat har jag inte. Men jag gillar överlag inte prylar överallt.
 
Varför är det så, egentligen? Vad får en ut av det? För mig har det alltid gått en skarp gräns mellan jobb och privat, men så är jag en privat person i allmänhet iofs. Antar att det spelar in.

Jag kan inte se varför det är viktigt egentligen men jag tycker om att ha saker runt mig som jag gillar, både hemma och jobbet.

Däremot har jag inga åsikter om de som INTE har det. Varför måste man det liksom, eller tvärtom, varför är det konstigt att ha?
Jag vet ju ändå vad som är hemma och jobb trots att mitt kontor är mer ombonat än de flesta.
 
Ja det förstår jag, att det bidrar till trivsel. Kanske behovet har att göra med hur en trivs med själva jobbet i sig också.

Oavsett; var och en gör som de vill, så länge det inte stör någon annan.

I många fall kan det nog vara så att man pyntar för att man inte trivs med sitt jobb men jag tror att det kan vara lika mycket åt andra hållet. Trivs man på jobbet är det värt att pynta. Så är det för mig iallafall.
 
Varför är det så, egentligen? Vad får en ut av det? För mig har det alltid gått en skarp gräns mellan jobb och privat, men så är jag en privat person i allmänhet iofs. Antar att det spelar in.

Också fascinerad över det. När jag hade eget kontor hade jag massa kartor över skjutfält (inte mitt val, de skulle vara där) och så en prinsesskrona på datorn (kul grej bara efter min födelsedag). Det var enda, inga foton eller ngt.
 
Jag bor i fältkontoret... och jag är här länge i stöten så jag gör det till ett hem med mina prylar. För mig skulle det vara outhärdligt annars, det måste vara ett hem även om jag bara jobbar här. Jag är väldigt bra på att boa in mig oavsett var jag är, det går automatiskt.
 
Jag hade en gång in världen en stor plansch med Mulder och Scully på kontorsdörren (inne) och Obi-wan Kenobi som bakgrundsbild på datorn. Vadå rykte som nörd cementerat? :angel: Inga Buffy muggar som en kollega dock.

Det är väl alla (tyckte mina kolleger inte) som åker till San Diego och inte lämnar hotellet eftersom det är en sciffy con? Roligt var dock den amerikanska tullkontrollantens ansikte när han frågade varför jag kom till USA och jag sa science-fiction convention 😂 Sedan var han snäll och sa live long and prosper och jag sa att jag inte var en Trekkie/Trekker men tack för omtanken!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 197
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Vill prova och se om två av mina katter kan tåla varandra så båda två kan bo inomhus tillsammans. Dom är helt olika i personligheten...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp