Får och försäkringar

Albatross

Trådstartare
Skall eventuellt bli med får (fem stycken) någon gång i höst och undrar vilket försäkringsbolag ni har era får försäkrade i? Om fåret blir sjukt, tillkallar ni distriktsveterinären då eller är det vanligt att man åker till djursjukhus?

Dessutom undrar jag hur vanligt det är att man kastrerar baggar.

Tacksam för alla svar!
 
det är inte med får osm det är med hästar...
De flesta får är nog inte försäkrade alls. Jag frågade detsamma när jag skaffade mina och det slutade med att de inte är försäkrade alls.
Man åker nog aldrig med får till djursjukhus, utan tar ut distriktaren vid behov. Precis som med alla andra jordbrukets djur...
 
Våra får på landet är inte försäkrade.
När 2 st blev bitna av ngt så tillkallade vi distriktaren.
Vi har en kastrerad bagge, han är jättejättejättesnäll! Snällare får kan man leta efter..
 
Tack både ameo och SandraW :)!

Jag undrar även om det är vanligt att man kastrerar baggar, samt om det finns många risker med ett sådant ingrepp - tänker främst på infektioner och dylikt (baggar är ju svårare att hålla rena än exempelvis hästar).
 
Försäkringar för får fungerar på ett annat vis än för häst. Det är vanligast med en kollektiv försäkring på hela flocken. Det finns möjlighet för individ försäkring men det brukar man bara ha på verkligt fina och dyra avelsdjur.
Det är inte vanligt med kastrerade baggar. Oftast har man bara bagge om man tänker ta lamm på sina tackor. Tackorna klara sig bra utan bagge om man inte vill lamm.
När det gäller veterinärvård kan det vara bra att undersöka hur mycket ens lokala veterinärer kan om får. Det finns inte så många som verkligen är intresserade av får. Första gången jag behövde veterinär till ett får kom vår distriktsveterinär ut. Sedan försvann han med jämna mellan rum ut ur stallet. Tillsist gick jag efter och hittade honom läsande "bruksanvisningen" för får bakom husknuten. Slutade med att fåret fick avlivas för han hade aldrig behandlat ett får.
Helt krast är det så att får inte är så dyrt att det är lönat att offra på det så mycket veternärvård. Förstår att det är annorlunda för den som bara har ett par än den som har ett par hundra får.
 
Sv: Får och försäkringar

Det blir vanligare och vanligare att man kastrerar baggar i takt med att fler och fler har dem som sällskap, och då är ju en kastrerad lite behändigare.
Jag har kastrerat ett par av mina getter, och antar att det är samma princip.

Vet. har söv dem, gett smärtstillande och klämt av sädesledaren.
Sedan blir de rejält svullna i några dagar/veckor... Sedan går svullnaden ner och pungen skrumpnar bort. Och då vet man säkert att de inte kan tillverka bäbisar.....

Distriktsvet. brukar vara duktig på lantbruksdjur, konte an privat, eller djursjukhus eftersom distriktsvet. oftare träffar på får. På djursjukhuset har dom nog knappt sett ett får.

Lycka till!!!
Embla
 

Liknande trådar

Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 440
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 999
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp