Bukefalos 28 år!

Får och Häst?

Sv: Får och Häst?

Har man genbanksintyg kan man få bidrag för både finulls får och gute får. De hör till de utrotningshotade lantraserna.
En nackdel som finns med gutarna, även andra får med horn, är att det händer någon gång att de fastnar med hornen. Vilket lett till allt mellan inget, staketet rivet eller fåret skadat till och med dött. Kan man ha dom på någon typ att säkrare staket t ex eltråd är bägge raserna lika trevliga. Tänker man ta lamm på dom så är renrasig finulls får väldigt produktiva. Dom kan få många lamm och klara dom själva, har haft tackor som klarart fem lamm. Men lammen är otroligt små när dom föds och blir inte heller så stora som vuxna. Ingen vinst för någon köttproducent alltså.
 
Sv: Får och Häst?

Det är verkligen jättesvårt att stänga in gutefår. Har jag vanligt fårnät så trycker de sig igenom, och har jag elnät fastnar dom....
 
Sv: Får och Häst?

Min häst har gått på sommarbete med får (och andra hästar förståss) och det fungerade bra. Dock vet jag ej hur det funkar med att ha lada eller stall till får. Vad säger lagen?
 
Sv: Får och Häst?

Vi har gutar som håller sig inne i hagarna med fårnät och en eltråd högst upp. Gutarna är bra eftersom de äter mer sly än andra får-raser. dessutom är de mkt bra grovfoderomvandlare, de har horn som man kan hålla fast dem i, de får inte så många lamm (1-2/tacka), de fäller den mesta ullen själva och behöver bara en "finputsning" i början av sommaren. Har man dessutom härstamningsintyg kan man få extra bidrag för att hålla dem. Nackdelen är som någon skrev tidigare låga slaktvikter som gör att slakterierna inte vill ta emot dem, men det brukar gå att lösa :angel:
Våra får går ihop med hästarna och äter ensilage under vintern.

Läs gärna boken "Får" av ERik Sjödin mfl om får i allmänhet, eller kolla gutefårsföreningens hemsida
http://www.algonet.se/~gutefar
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Shixle
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 767
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp