Hästen står utan mat på lösdrift emellanåt

Vill varna för halm med dålig hygiensk kvalitet. Damm med mögelsporer.
Den halm man använder är sällan halm som passar som äthalm. Se upp om hästen börjar hosta.
Min häst började hosta till och från. Sen gjordes ligghallen ren och helt ny halm fylldes på .
På kvällen söndag givetvis så såg jag att han bukandades. Tog febern som låg över 39 grader.
Han hostade rejält när han åt hö jag blötlagt. Inget fel på aptiten . Ställde i utebox . Stannade i stallet och avvaktade om det behövdes en veterinär.
På 2 timmar gick andningfrekvensen ner till normalt, temp 38 grader, ingen hosta.
På morgonen helt normal i temp, andning och ingen hosta. inga symtom sen dess.
Fick stå i utebox i en vecka innan jag släppte ut i lösdriften. Tyvärr har vi lite halm kvar och ingen ny finns att köpa. Men nu är det jag som sköter att lägga in halm i lösdriften. Lägger in ett par kg vaje dag som jag myllar ner i den gamla ointressanta halmen. Det fungerar bra tack o lov.
Skulle han börja hosta så får vi hitta en annan lösning.
 
Vill varna för halm med dålig hygiensk kvalitet. Damm med mögelsporer.
Den halm man använder är sällan halm som passar som äthalm. Se upp om hästen börjar hosta.
Min häst började hosta till och från. Sen gjordes ligghallen ren och helt ny halm fylldes på .
På kvällen söndag givetvis så såg jag att han bukandades. Tog febern som låg över 39 grader.
Han hostade rejält när han åt hö jag blötlagt. Inget fel på aptiten . Ställde i utebox . Stannade i stallet och avvaktade om det behövdes en veterinär.
På 2 timmar gick andningfrekvensen ner till normalt, temp 38 grader, ingen hosta.
På morgonen helt normal i temp, andning och ingen hosta. inga symtom sen dess.
Fick stå i utebox i en vecka innan jag släppte ut i lösdriften. Tyvärr har vi lite halm kvar och ingen ny finns att köpa. Men nu är det jag som sköter att lägga in halm i lösdriften. Lägger in ett par kg vaje dag som jag myllar ner i den gamla ointressanta halmen. Det fungerar bra tack o lov.
Skulle han börja hosta så får vi hitta en annan lösning.
Definitivt viktigt med hygienisk kvalitet på halm, oavsett om den ska vara foder eller strö :)
 
Är det så länge åt gången som 12-14 timmar och det händer med viss regelbundenhet så hade jag nog valt att flytta. Särskilt om hästarna också visar stress över att maten är slut. Det hade varit en lite annan sak om hästarna reagerade med "jaja, den goda maten är slut, vi får väl ta lite halm istället".


Jag vet inte om det här främst är en reflexion på svaren du fått här i tråden eller på dina stallkamraters (brist på) reaktion över att hästarna ibland är utan mat? För här i tråden har väl de flesta av oss svarat att "det beror på" - bland annat då tiden hästarna är utan mat och om det finns annat att tugga på i väntan på maten. Så det behöver ju inte bero på någon generell okunskap, tänker jag, att vi inte omedelbart svarar att du ska sätta hårt mot hårt mot stallägaren eller genast flytta, utan snarare att vi har behövt mer information innan vi vill svara tvärsäkert?

Det är snarare en generell observation på flertalet i stallet och deras "äsh" inställning till hästens grundläggande behov. Tycker att de flesta i tråden varit väldigt hårda i överlag och faktiskt gett rådet att flytta. Min initiala inlägg har sitt ursprung i en tanke om hur det ser ut i hästsverige, överreagerar jag .. osv etc. Jag skulle ju inte heller flytta hux flux utan att ta upp detta med Stallägaren.
 
Det är snarare en generell observation på flertalet i stallet och deras "äsh" inställning till hästens grundläggande behov. Tycker att de flesta i tråden varit väldigt hårda i överlag och faktiskt gett rådet att flytta. Min initiala inlägg har sitt ursprung i en tanke om hur det ser ut i hästsverige, överreagerar jag .. osv etc. Jag skulle ju inte heller flytta hux flux utan att ta upp detta med Stallägaren.

Men din trådstart och din initiala fråga är ganska olika.

Din häst/de andra hästarna är INTE utan mat. De är utan hö/silage. Det är en väldig skillnad.

Vilket kanske är vad dina stallkamrater baserar sin bedömning på, hästarna har mat. Men de har inte hö. Stor skillnad.
 
Det är snarare en generell observation på flertalet i stallet och deras "äsh" inställning till hästens grundläggande behov. Tycker att de flesta i tråden varit väldigt hårda i överlag och faktiskt gett rådet att flytta. Min initiala inlägg har sitt ursprung i en tanke om hur det ser ut i hästsverige, överreagerar jag .. osv etc. Jag skulle ju inte heller flytta hux flux utan att ta upp detta med Stallägaren.
Kan skriva under på att jag har upplevd samma attityd vilket blev en bidragande orsak till vi flyttade. Ena stallet fick hästarna hö ute, lunch vid 12 och sen insläpp vid 17. Dvs att nästan alla hästarna hade ätit upp sin mat innan klockan 20 och då fick stå resten av kvällen/natten utan mat. Ingen verkade bry sig förutom jag. Nästa stall reklamerade dom med fri tillgång, men visade sig endast gälla inne, så hästarna gick hela dagen utan hö ute. Min magsårshäst fick magsår igen. Dom andra tyckte det va lugnt för "dom gick ju i gräshage". Ja jätte bra i December med snö ute... En ponny i stallet fick kolik och flyttade, och vi flyttade med. Kan ju säga att flera andra i stallet definitivt hade magsår med, men folk valde att argumentera bort symptomen. Häst blev blev super arg vid sadling, högg efter sadelgjorden och körde runt sin mat i boxen etc. så många folk verkar tyvärr "skita i" hästens naturliga behov och "så har vi alltid gjort".
 
Men din trådstart och din initiala fråga är ganska olika.

Din häst/de andra hästarna är INTE utan mat. De är utan hö/silage. Det är en väldig skillnad.

Vilket kanske är vad dina stallkamrater baserar sin bedömning på, hästarna har mat. Men de har inte hö. Stor skillnad.
Instämmer på detta, jag hade inte heller varit så orolig om dom har bra halm av foderkvalitet att tillgå. Runt här är det dock inte många som ger halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 697
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp