Hästen står utan mat på lösdrift emellanåt

Boomshaklak

Trådstartare
Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i minusgrader. Jag bär ut påsar när det blir så. Stallägaren är snäll och bryr sig om hästarna men jag tror att hon anser att en natt utan mat inte är jordens undergång medan jag får ångest direkt att min häst står utan mat och får magsår. Problemet är att jag inte vet hur jag ska adressera detta, jag vill att min häst har mat, eller jag kräver det men vår syn på silaget linjerar inte. Hästarna har ibland enbart fått en bal och då får inte alla äta och inte heller där får jag gehör. Berätta, hur hade ni gjort? Vill ju inte gå på hårt heller eftersom jag tror att hon verkligen bryr sig.
 
Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i minusgrader. Jag bär ut påsar när det blir så. Stallägaren är snäll och bryr sig om hästarna men jag tror att hon anser att en natt utan mat inte är jordens undergång medan jag får ångest direkt att min häst står utan mat och får magsår. Problemet är att jag inte vet hur jag ska adressera detta, jag vill att min häst har mat, eller jag kräver det men vår syn på silaget linjerar inte. Hästarna har ibland enbart fått en bal och då får inte alla äta och inte heller där får jag gehör. Berätta, hur hade ni gjort? Vill ju inte gå på hårt heller eftersom jag tror att hon verkligen bryr sig.
Har de inte halm i ligghallen, heller? Om det finns halm av okej foderkvalitet skulle jag inte oroa mig så mycket.
Om inte , säger jag också; byt stall.
Det brukar vara svårt för att inte säga omöjligt att ändra på någon annans uppfattning och rutiner.
 
Vis av erfarenhet från mitt förra stall säger jag flytta. Det går aldrig att vara säker på att stallägare ger foder även om de säger att de gör det. Tyvärr.
 
Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i minusgrader. Jag bär ut påsar när det blir så. Stallägaren är snäll och bryr sig om hästarna men jag tror att hon anser att en natt utan mat inte är jordens undergång medan jag får ångest direkt att min häst står utan mat och får magsår. Problemet är att jag inte vet hur jag ska adressera detta, jag vill att min häst har mat, eller jag kräver det men vår syn på silaget linjerar inte. Hästarna har ibland enbart fått en bal och då får inte alla äta och inte heller där får jag gehör. Berätta, hur hade ni gjort? Vill ju inte gå på hårt heller eftersom jag tror att hon verkligen bryr sig.
Det bästa är tyvärr att flytta, oftast. Hänvisa till vad ni kom överens om innan du flyttade in, är väl det enda du kan göra egentligen.
 
Har de att tugga på så gör de det om de behöver, oftast. Att godmaten är slut och de står där och försöker trolla fram mer är så de gör. Lät det ta slut ordentligt här av och till, så de skulle städa lite bättre.
 
Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i minusgrader. Jag bär ut påsar när det blir så. Stallägaren är snäll och bryr sig om hästarna men jag tror att hon anser att en natt utan mat inte är jordens undergång medan jag får ångest direkt att min häst står utan mat och får magsår. Problemet är att jag inte vet hur jag ska adressera detta, jag vill att min häst har mat, eller jag kräver det men vår syn på silaget linjerar inte. Hästarna har ibland enbart fått en bal och då får inte alla äta och inte heller där får jag gehör. Berätta, hur hade ni gjort? Vill ju inte gå på hårt heller eftersom jag tror att hon verkligen bryr sig.
Släpp, helt enkelt. Var glad så länge din häst inte är fet och fångrisk. Hästarna har halm och gammalt gräs. Har din häst magsår? Du har en oro läser jag. Kalla på veterinär och diskutera med honom om medicin och eventuell skötselproblematik med någon som verkligen ser hästarna utseende. IRL, i verkligheten.
 
Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i minusgrader. Jag bär ut påsar när det blir så. Stallägaren är snäll och bryr sig om hästarna men jag tror att hon anser att en natt utan mat inte är jordens undergång medan jag får ångest direkt att min häst står utan mat och får magsår. Problemet är att jag inte vet hur jag ska adressera detta, jag vill att min häst har mat, eller jag kräver det men vår syn på silaget linjerar inte. Hästarna har ibland enbart fått en bal och då får inte alla äta och inte heller där får jag gehör. Berätta, hur hade ni gjort? Vill ju inte gå på hårt heller eftersom jag tror att hon verkligen bryr sig.
Det beror väl på, tänker jag... Finns det gräs och annan växtlighet i hagen så de kan ägna sig åt "födosök" trots att den egentliga maten är slut? Halm i ligghallen av kvalitet som går att äta av? Hur länge är de utan mat? Hur ser din häst ut i hullet? HAR din häst några problem relaterat till matsmältningen? Om JA på sista frågan så hade jag ju flyttat hästen någon annanstans med andra utfodringsrutiner, men annars hade jag nog försökt få grepp om hur "illa" det egentligen är först.
 
Det beror väl på, tänker jag... Finns det gräs och annan växtlighet i hagen så de kan ägna sig åt "födosök" trots att den egentliga maten är slut? Halm i ligghallen av kvalitet som går att äta av? Hur länge är de utan mat? Hur ser din häst ut i hullet? HAR din häst några problem relaterat till matsmältningen? Om JA på sista frågan så hade jag ju flyttat hästen någon annanstans med andra utfodringsrutiner, men annars hade jag nog försökt få grepp om hur "illa" det egentligen är först.

Det och verkar hästen hungrig och/eller stressad kring bristen på hösilage?
 
Brukar ge sista givan vid 22-00 och frukost är 07-09. Kallaste vintern försöker jag ha största ponnyn på fri tillgång, men har även en minishettis som inte klarar fri tillgång.
Dock har som halm att pilla med i ligghallen.
 
Så länge de har halm av foderkvalitet hade jag inte oroat mig så mycket över hur lång tid det är mellan fodringar av hösilage :)

De äter halm om de blir hungriga.
Med reservation för att jag aldrig haft kräsna hästar.
 
Jag tänker också att det beror på hur pass känslig häst man har. En del hästar klarar att få i sig sin näring under rätt få timmar, och då fungerar det att sysselsätta sig med halm. Men har man en häst som kräver högre energiintag, eller äter långsamt så kanske man behöver alla timmar på dygnet för att få till det.
Så detta känner jag är väldigt individuellt.
 
Nej jag har ingen anledning att tro att min häst har magsår, däremot vill jag inte riskera att det uppstår magsår, vare sig på grund av luckor i matintag eller av stressen att maten är slut Flocken brukar bete sig oroligt när mat saknas och hänger vid grinden och följer efter en osv. Tycker att min häst är mer åt det feta hållet, men problemet med fetto argumentet är att man inte bantar hästen genom att svälta den, då gör man ju istället en giva och fördelar den, inte random låter den vara utan mat typ 12-14 timmar. Det finns väl forskning som visar på risker med att svälta hästen. Vidare så blir inte en häst smal av sporadisk svält.

Jag är ändå ganska fascinerad av att de flesta verkar sakna kunskap kring den vetenskapliga biten av hur viktigt grovfodret är för en häst. Men många hästägare är också enbart fokuserade på sig själv och sin ridning istället för hästens basala behov. Mina stallkamrater reagerar inte överhuvudtaget att deras hästar står utan mat. Kanske okunnigheten är just anledningen till att stor andel av hästarna har magsår, ganska stort antal procentuellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 694
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 510
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp