Får och kor som betar rator + olika raser

PM:a mig om du är allvarligt intresserad :idea: jag bor i partille utanför göteborg. Det var ju bra att du redan har nät hemma, fast det är ju klart svårare att flytta nätet om du vill ha det mobilt, det blir ju en ruta på 25*25m och det räcker ju inte så länge åt fåren,
eller vill du sälja nätet? Var det det du menade? :)

Let me know :banana:
 
Tack för svaret! Det låter som om det skulle kunna vara en lösning för oss. Klättrar dina får? Jag tänker då på stenmurar framförallt. Vi har en hel del sådana runt våra hagar. Vi har en eltråd överst på dem.
 
varsågod!

Det beror på hur murarna ser ut, är det lite typ gammaldagsa gärdsgårdar ganska höga sådär med branta kanter är det nog ingen fara, men om dom är sluttande och "inbjudande" kan du få problem. Fåren vill gärna ha någonting att stå på, bara de får en sten att sätta frambenen på när de vilar är dom lyckliga - eller somm lammen, klättra upp på baggen när han ligger och vilar, rekordet är fyra st samtidigt på honom! :D.

kom ihåg att så länge dom har gräs/ogräs att beta så stannar dom där dom är, det är när maten tar slut som de börjar hitta på egna saker att göra. Mina har aldrig hoppat över staket, men de har krypt under om det funnits en större glipa nånstans. häststaket med minst fyrafem trådar upp till "Horn-höjd" kan stoppa dom om du har rejält med ström på. hästström hjälper inte då de har en massa ull, koström är bättre.

Så länge mat finns stannar dom där du vill ha dom. släng gärna in stora stenar eller stockar så får dom klätterbehovet uppfyllt ;)
 
gulligt det där med lammen på baggen. :D Stenmurarna är av lite olika sorter, så det finns både raka och sluttande men, om de mest behöver bli av med klätterbehov så finns det sten lite överallt i hagen.

Visste inte det där med att fåren gillar att stå på något. På väg till jobbet har de grävt ner bredband och i en fårhage har de lagt upp en stor jordhög. Jag tyckte det såg lustigt ut för fåren ligger alltid på den där högen och vilar.

När det gäller el, så har jag garderat mig redan från början med ett värstingagregat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 094
Hästmänniskan I en av våra hagar har vi problem med smörblommor. Inte i hela hagen, men en stor "fläck" är i stort sett helt gul och det växer bara...
Svar
7
· Visningar
1 450
Senast: Mynta2
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 352
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp