Bukefalos 28 år!

Får små kliande krustor på kroppen, hur ska jag klippa?

Domino_s

Trådstartare
Mitt sto får nu när vinterpälsen börjar komma små krustor i pälsen på ett ställe. Dessa kliar nåt fruktansvärt på henne och kan bli så irriterande att hon försöker vända sej om och klia/bita när hon börjar bli lite varm under ridning.

Jag har förra och detta året endast klippt hals, bog och mellan frambenen och bak vid sadelgjorden. Som på denna bilden.
http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1020167_50accdd6e087c35c5e0a38a8.jpg

Dels får hon inte så mycket päls att jag anser att jag ska behöva klippa mer än så, detta brukar räcka för att hon ska hålla sej "torr". Sen vill jag inte klippa en jäkla massa och då behöva täcka för att hålla henne varm och mjuk i kroppen. För två år sen gjorde jag det stora misstaget att helklippa henne, det absolut dummaste jag gjort, hon var stel som en pinne och jag fick täcka som en galning för att hon skulle hålla sej mjuk i kroppen (gammal muskelskada).

Krustorna sitter främst i den röda ringen som på denna bilden:
(Lite större område ser jag nu, har gjort ringen lite för liten)
http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1025900/images/2012/p1020170_50accf4f9606ee7071c3dbbc.jpg

Spårklippning säger de flesta som tipsar, men jag tycker att det är så extremt fult...:crazy: Finns det någon annan som har ett tips som blir både snyggt och funktionellt?

Mvh Domino_s
 
Sv: Får små kliande krustor på kroppen, hur ska jag klippa?

Kanske ska tillägga att veterinären har tittat på krustorna och det är inget farligt. Hennes rek. var att antingen tvätta, tvätta, tvätta och sen torka fort eller klippa. Hon får dem för att det blir för varmt och fuktigt i pälsen när hon svettas.

Då jag inte är så sugen på att balta mej vatten vareviga dag i vinter så blir mitt alt. klippning.

Mvh Domino_s
 
Sv: Får små kliande krustor på kroppen, hur ska jag klippa?

GÅR det att göra en "snygg" klippning som inte är en helklippning? Det är väl bara att klippa så att det blir praktiskt för dina syften och så får verkshöjden på det hela vara sekundär...
Klipp som på den översta bilden, fast klipp magen samt en bit upp på sidorna också? Det tycker jag brukar se helt okej ut.
Det allra bästa sättet att slippa dessa krustor är enligt min erfaranhet att helklippa, men jag förstår absolut om du vill undvika det!

Jag försökte för övrigt hålla min förra hästs krustor borta utan att behöva helklippa, det slutade med att jag hädade och (håll i er nu) klippte bort pälsen fläckvis runt "skorvorna". Med sax. Det var inte jättesnyggt, men det funkade faktiskt utmärkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Får små kliande krustor på kroppen, hur ska jag klippa?

Filtklippning? Jag tycker hästens välbefinnande vinner över utseende.
 
Sv: Får små kliande krustor på kroppen, hur ska jag klippa?

Jag klipper numera mest det jag kallar "halvklippning" o då klipper jag från manken eller strax framför och snett neråt/bakåt, ibland slutar linjen på magen ibland bak i ljumsken lite beroende på behov. Det är en väldigt funktionell klippning och om man klipper från manke till virvel så är det dessutom en klippning som inte blir jätteframträdande när hästen har sadel på och den mesta av "skarven" döljs av schabrak. Visst, jättesnyggt är det absolut inte, men som sagt, funktionellt och inte lika "fult" som en spårklippning.
Jag gjorde också misstaget i fjol att helklippa min vilket inte alls var lyckat, så i år har det blivit olika varianter på ovanstående klippning på båda hästarna som jobbar, det är det som jag tycker är minst fult, funkar bäst och är dessutom en enkel klippning att få jämn, till skillnad från spår-/filtklippning som jag tycker är jättesvårt att få snyggt.
 

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
Senast: sthu
·
Övr. Hund Var precis ute på en liten e.m promenad med lilla P, Schäfern fick vara inne då han har varit lite dålig idag. Vi tog vägen över fälten...
2
Svar
31
· Visningar
3 714
Senast: supersara
·
Hästvård Jar har ett kallblod som bli otroligt svettig vid ridning, spelar inte direkt någon roll vad man gör, så det går inte att låta honom...
Svar
19
· Visningar
1 580
Senast: annie_
·
F
Hästvård har upptäckt att min häst har som små "sårskorpor/exemskorpor" lite här och där på kroppen, typ rumpa rygg, bog.Inga mänder men så man...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Fantasi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp