Hudproblem - klippa eller inte?

Kör på virkon, det tar ju "allt". :angel:

Tydligen kan de ha pälsätare utan klåda. Har aldrig haft det på någon häst så vet inte hur det kan se ut. Vetten såg inga löss, men de kan ju vara lite svåra att hitta.
Silikon används ju mot huvudlöss, kanske funkar det på pälsätare med? Pälsglans med silikon finns ju.
 
Kör på virkon, det tar ju "allt". :angel:

Tydligen kan de ha pälsätare utan klåda. Har aldrig haft det på någon häst så vet inte hur det kan se ut. Vetten såg inga löss, men de kan ju vara lite svåra att hitta.
Silikon används ju mot huvudlöss, kanske funkar det på pälsätare med? Pälsglans med silikon finns ju.

Ja virkon är himla bra så. Däremot räcker det inte alltid. Jag behandlade min med virkon i 2 v utan större effekt, trots att jag badade henne i det en gång (blött ner hela hästen in på huden) och även behandlade fläckarna varje dag. Läste sen att just ringorm så det tar sporer men inte på djupet om det fått "fäste". Låter rimligt - det är ju för ytdesinfektion eg.
 
Ja det är ju så. Och för bra effekt krävs att ytan är mekaniskt rengjord först.

Kan uppdatera lite iaf.
Svansen ser bättre ut, inte alls lika mjällig. Mankammen ingen större skillnad. Kommit några fler fläckar, men efter en mer noggrann inspektion var det päls kvar. Börjar nästan misstänka att det kan vara en annan häst som är skyldig till vissa märken.

Gick igenom gamla journalanteckningar (såna för jag dagligen för båda hästarna) och där har jag skrivit tidigare år om hudproblem på samma häst. Hon har eksem men de blir värre med eksemtäcke (lite bättre med tunt flugtäcke) och ger som finnar ffa på svansroten. Feta fjäll och förhårdnad hud.

Så nu spånar jag vidare: mjälleksem/sebboré på häst?
 

Liknande trådar

Hästvård Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara. Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går...
Svar
10
· Visningar
5 207
Senast: lady_vip
·
Hästvård Mitt sto får nu när vinterpälsen börjar komma små krustor i pälsen på ett ställe. Dessa kliar nåt fruktansvärt på henne och kan bli så...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: mumin
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 299
Senast: Boj
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp