Bukefalos 28 år!

Får som hoppar??

S

Sevlan

Hur får jag mina Åsenfår att sluta hoppa över fårstängslet??

de har aldrig gjort detta innan med de senaste veckan har de hoppat konstant.
jag har provat allt jag kan komma på från sätta tyngder i halsbanden och höja staketet på de ställen där de hoppat ut, men de hoppar ändå.
ström kan jag inte sätta på för det är 18 hektar skogsbete som de går på...
fattar inte varför de envisas med att hoppa ur.
de har ju all mat i världen och hur bra som helst.

alla tips mottages tacksamt!!!
 
Sv: Får som hoppar??

Tyvärr är det nog bara att höja staketet såpass mycket att dom tillslut inte kan hoppa.
Vad har du för staket? Fårnät, eltråd, trä??

Eller skaffa en vallhund som vaktar dom:laugh: Eller varför inte en lama?? dom ska tydligen vara jättebra på att vakta får:p Det sa min chef iaf.


Raline:)
 
Sv: Får som hoppar??

ha ha ha...superkul, en lama :rofl:

nja, höja staketet?? hmm... då får man byta ut alla stolpar på 18 hektar skogsbete och hur vi ska göra det...det vet jag inte....

vi har vanligt får nät, nått annat kan man inte ha på så mycket bete.
och ström funkar inte då det är i skogen och fårstängslet är spikat på stolparna...så du skulle strömmen brytas redan på första stolpen...

sh*t oxå, jag fattar inte hur jag ska göra.
just nu står de i stallet allihopa, men jag skall försöka sålla ut de äldre tackorna med deras lamm och släppa ut dem så får ungtackorna med deras lamm gå kvar inne.
det lider ingen nöd på dem inne, de har massa hö och vatten och rent i boxen (jag är en såndär som mockar varje dag åt mina får)
 
Sv: Får som hoppar??

Vad jobbigt =/ Jag har 2 får och den ena hoppade över staketet när han va 7 veckor, nu är han 9 veckor och håller sig innanför staketet =) Jag gjorde ingenting, utan han lärde sig själv. Jag kan tilllägga att staketet består av 3 eltrådar och de är ca 50 cm högt:D

Jag kommer inte på något man kan göra nu på rak arm, men jag kan säga till om jag kommer på något:) Lycka till^^
 
Sv: Får som hoppar??

Oj! Jag har varit med om får som kryper under och igenom stängslet. Vi har också haft rymmarfår som vi haft ute på en ö i en sjöhage. De SIMMADE tillbaka! Innan hade vi sagt att får inte kunde simma. Och inte trodde jag att de kunde hoppa heller. Men där ser man!

Är stolparna i höjd med staketet eller lite högre? Om de var högre skulle jag bara dragit en tråd högst upp på dem. Utan el i och om man vill slippa skruva i isolatorer kan man "vira" dem ett varv runt stolpen.

Om du inte har högre stolpar än staketet skulle jag spikat en planka på stolparna och dragit en tråd där istället. Alternativt inte på varje stolpe men ändå med ett avstånd där tråden kan vara sträckt.
 
Sv: Får som hoppar??

Hur högt är staketet??
Har aldrig vart med om att fåren hoppar ut, då har vi ändå 500 tackor på jobbet....
"Vårat" staket är ca 140 cm högt och består av tre el trådar (ståltråd underst och elrep på den översta) är anpassat för kor, får och hästar.
"Vi" har stora hagar både i skogen och på övrig mark men har el på alla staket och det är väldigt sällan djuren är ute.
 
Sv: Får som hoppar??

Min lösning på det där skulle nog vara el. Men inte i hela metallnätet, utan som ett band som skulle vara t.ex 30 cm ovanför fårnätet. Endera genom att skaffa distansisolatorer som du skulle skruva fast i nuvarande stolpar. Eller förlänga varje/varannan/vartredje stolpe med en ribba o fästa en vanlig isolator vid det.

Hade en gång en tacka som inte hölls där den skulle. Hagen var inte så stor, så jag förlängde stolparna o satte bredor högst upp, så staketet blev 140cm högt. Sen rymde hon inte mera ;)

Hoppas detta hjälpte:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 123
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 853
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp