Får sommarjobbare lägre lön?

Vårat jobb betalas helt efter kollektivavtal. Alla kommer in på den lägsta nivån, förutom om man är 40+ som nyanställd ( märkligt nog, fast man kanske inte har någon erfarenhet att tala om).

Jobbar man bara sommarmånaderna så blir det mycket riktigt inte så bra lön. Men håller man sig som behovsanställd till sommaren efter, så blir lönen mycket bättre. Det är alltså antalet månader som anställd efter vilka lönen höjs...
 
Men varför ens ta jobbet om det är så dåligt betalt att du inte ens kan leva på lönen? Det måste ju finnas andra jobb att få?
Därför att jag har jobbat som personlig assistent i 17 år. Jag vill verkligen inte göra det längre. Tar jag detta så är jag i alla fall garanterad lite erfarenhet i branschen vilket borde göra det lättare i framtiden. Men kanske inte hos den arbetsgivaren då?
 
Vårat jobb betalas helt efter kollektivavtal. Alla kommer in på den lägsta nivån, förutom om man är 40+ som nyanställd ( märkligt nog, fast man kanske inte har någon erfarenhet att tala om).

Jobbar man bara sommarmånaderna så blir det mycket riktigt inte så bra lön. Men håller man sig som behovsanställd till sommaren efter, så blir lönen mycket bättre. Det är alltså antalet månader som anställd efter vilka lönen höjs...
Hur låg är den lägsta nivån, och hur ser utvecklingen ut på säg 5 år?
 
Alla som anställs som sommarvikarier på bussen får mig veterligen avtalsenlig lön. Vi har inte individuell lönesättning utan alla får samma grundlön när man börjar.
Hos oss kallades det oftast sommarbarn förr av nån anledning. Onödigt vetande :D
 
Därför att jag har jobbat som personlig assistent i 17 år. Jag vill verkligen inte göra det längre. Tar jag detta så är jag i alla fall garanterad lite erfarenhet i branschen vilket borde göra det lättare i framtiden. Men kanske inte hos den arbetsgivaren då?
Tänker att ifall det behövs personal i branschen så torde de vara villiga att betala för den personalen också. Vad är det för bransch?

Jag jobbar statligt med tvångsomhändertagna missbrukare och här har vikarier och sommarjobbare lite mindre betalt, men det går ju att leva på. Kan inte tänka mig att de har sämre betalt än vad den normala personliga assistenten har.
 
Jag har fått nytt jobb i sommar, och var först jätteglad men så damp avtalet ner i brevlådan och de erbjuder en (i mitt tycke) chockerande låg lön. Dels är den flera tusen lägre än min nuvarande (som personlig assistent, vi har ju verkligen pisslön), dels så har jag sökt på snittlön för yrket och den lägsta lönen ligger ungefär på min nuvarande.

Nu är jag mest ledsen och känner ”är det här allt jag är värd?”. Jag kommer ju behöva jobba extra på helgerna för att få min ekonomi att gå ihop i så fall. När jag ska hinna träffa barn och partner vete tusan :(. Men innan jag ringer och beklagar mig, är det normalt att man får en väldigt låg lön som sommarjobbare?
Tänker väl att det kanske inte är så ovanligt eller konstigt att en sommarjobbare/tillfälligt anställd på någon månad får lägre lön.
Jag sommarjobbade 6 somrar medan jag pluggade och fick iof högre lön varje år men hade ju inte lika hög som de som jobbade ordinarie. Inte konstigt iom att vi som sommarjobbade hade inte alls samma ansvar och var det något som strulade var det de ordinarie som löste det.
Kan väl tillägga att jag sommarjobbade inom industrin , så det kan säkert skilja sig.
 
Tänker att ifall det behövs personal i branschen så torde de vara villiga att betala för den personalen också. Vad är det för bransch?

Jag jobbar statligt med tvångsomhändertagna missbrukare och här har vikarier och sommarjobbare lite mindre betalt, men det går ju att leva på. Kan inte tänka mig att de har sämre betalt än vad den normala personliga assistenten har.
Det är inom VA.

Mannen som intervjuade mig var helsåld, men det är nog inte han som bestämmer lön. Ringer idag och kollar med dem. Ska dubbelkolla min nuvarande lön också, och räkna bort det som är OB. Men det de erbjuder på nya är bara ett par tusen mer än det jag får i handen varje månad på nuvarande... Dvs rejäl skillnad.
 
Min man har också sommarjobbat inom VA. Det var dåligt betalt, han gick ner i lön jämfört med sitt extrajobb. Men han ville få in en fot, så han tog det.
 
Hur låg är den lägsta nivån, och hur ser utvecklingen ut på säg 5 år?


Man börjar på ungefär 130kr i timmen och går upp till 135 efter 6 månader, därefter till 160 efter 15 månader. Det finns fler steg inom avtalet, men inom yrket stannar man ungefär där.
 
Senast ändrad:
Man börjar på ungefär 130kr i timmen och går upp till 135 efter 6 månader, därefter till 160 efter 15 månader. Det finns fler steg inom avtalet, men inom yrket stannar man ungefär där.
Betalas det efter kollektivavtal har man årlig (möjligen någon gång vart annat år) lönerevision så de summorna lär ändras efter hand.
 
Man börjar på ungefär 130kr i timmen och går upp till 135 efter 6 månader, därefter till 160 efter 15 månader. Det finns fler steg inom avtalet, men inom yrket stannar man ungefär där.

Vad dåligt betalt. I min bransch får man typ 160-190 i timmen på sommarjobb. Beroende på företag och hur bra man är på att löneförhandla såklart.
 
Jodå, det finns en årlig höjning som ligger på ungefär 2 kr.
Alltså 2 x 8 x 21=336 kr i månaden? 1,4 procents ökning. MAn kan inte förvänta sig att den årliga löneökningen blir fantastisk i kronor per timme, den bukar stanna på 1-2 procent eller så. Det som ni missar är löneglidning (löneökning utöver avtal).
 
Senast ändrad:
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp