Får sommarjobbare lägre lön?

Fast det kan man ju säga om alla inkomster. Man kan leva på 5000 också, beroende på vad man har för utgifter. Säger ju inget.
Det går knappast att svara mer precist om man inte vet personens situation. Det finns folk som lever på mindre så visst går det.
 
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.

Allt är ju relativt men på mitt förra jobb jobbade jag en hel del övertid och då hände det att min lön in på kontot halkade över 20 k och det var ju trumpeter och fanfarer. Av 25 medarbetare var det bara 2-3 stycken som fick ut så mycket. Så visst går det och jag upplever inte att det är jätteovanligt heller inom yrken där ingen längre utbildning krävs.
 
Det går att leva på, men det beror ju lite på vad man har för utgifter.
Ja alltså normala utgifter för en nästan 40-åring, ensamstående med barn och hundar boendes i större stad. Jag lever inte något extravagant liv precis, men jag tycker det är svårt att få pengarna att räcka till ändå. Bara hundarna kostar ju 2500-3000 i mat, försäkring och hundvakt. Hyran är på 6500 om jag räknar med elen, CSN vill ha över 1000 varje månad, betalar 2000 på lån, när internet, mobil, övriga försäkringar, förskoleavgift osv är betalt är jag nog uppe i över 15 000. Det som är över ska räcka till allt annat.

Just det, käresta i Danmark också. Varje resa kostar minst 300 kr t o r. Och så pluggar jag i Dalarna. Resa + boende blir 1500-2000 per tillfälle.

Så det tickar snabbt på. Visst jag kan sälja hundarna, dumpa kärestan, hoppa av skolan... Men då känns det nog bättre att öka inkomsterna istället.
 
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Jag har bara haft såna arbeten tidigare. Lön på typ 21-24 skulle jag tro. Har man inte utbildning så är det ungefär de jobb man kan få. Det finns en anledning till att jag pluggar nu. :laugh:
 
Jag jobbar på statlig myndighet och våra sommarjobbare har betydligt lägre lön än fast anställda. Hos oss finns det inte någon möjlighet att förhandla den. Blir man däremot fast anställd så är det en annan sak.

Anledningen till den låga lönen, som ligger på 21 000 kr, är att man som sommarjobbare har mindre ansvar och mindre kvalificerade arbetsuppgifter. Arbetet kräver dessutom en hel del utbildning vilket innebär att en sommarjobbare inte kan ”producera” lika mycket som en som har arbetat längre.

Att arbeta hos oss är också ett bra sätt att få erfarenhet av branschen och något som ser bra ut på CV när man söker andra jobb. De flesta som sommarjobbar hos oss är studenter vilket innebär att dom är vana att leva på en låg inkomst. Vi har haft ett par sökande som har reagerat på den låga lönen men det har varit dom som är lite äldre och har hunnit arbeta och tjäna pengar tidigare.

Jag tänker att det såklart är jobbigt att leva på en låg lön men att det kanske är värt det för att det ger erfarenhet som i sin tur gör det lättare att få upp lönen om du sedan får en fast tjänst.
 
Jag har bara haft såna arbeten tidigare. Lön på typ 21-24 skulle jag tro. Har man inte utbildning så är det ungefär de jobb man kan få. Det finns en anledning till att jag pluggar nu. :laugh:
Nja jag jobbar ju som personlig assistent nu och tjänar betydligt mer. Utbildad inom det ja, men det är ju genom min arbetsgivare.

Jag tänkte därför att ett jobb som kräver längre utbildning också skulle ge mer betalt.
 
Han är snart utbildad drifttekniker via högskola och har ett jobb när han är klar. Lön runt 30-32.
Drifttekniker är väl också det jag tänkte börja som (och det jag ska jobba som i sommar). Men då finns det hopp i alla fall. Vill ju inte utgå från den låga lönen sen, det är det viktigaste.
 
Drifttekniker är väl också det jag tänkte börja som (och det jag ska jobba som i sommar). Men då finns det hopp i alla fall. Vill ju inte utgå från den låga lönen sen, det är det viktigaste.
Vad har du för utbildning? De som arbetar på min mans praktik är t.ex millövetare och så. Tror ingen har mindre än två års högskoleutbildning relaterat till yrket.
 
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Ja alltså normala utgifter för en nästan 40-åring, ensamstående med barn och hundar boendes i större stad. Jag lever inte något extravagant liv precis, men jag tycker det är svårt att få pengarna att räcka till ändå. Bara hundarna kostar ju 2500-3000 i mat, försäkring och hundvakt. Hyran är på 6500 om jag räknar med elen, CSN vill ha över 1000 varje månad, betalar 2000 på lån, när internet, mobil, övriga försäkringar, förskoleavgift osv är betalt är jag nog uppe i över 15 000. Det som är över ska räcka till allt annat.

Just det, käresta i Danmark också. Varje resa kostar minst 300 kr t o r. Och så pluggar jag i Dalarna. Resa + boende blir 1500-2000 per tillfälle.

Så det tickar snabbt på. Visst jag kan sälja hundarna, dumpa kärestan, hoppa av skolan... Men då känns det nog bättre att öka inkomsterna istället.
Nu menar jag inte att lönen du erbjuds är rätt, men det är upp till dig att välja om du vill ha jobbet och om du lyckas förhandla upp lönen.

Det handlar om att rätta munnen efter matsäcken så att säga, det finns de som lever på den summan och då kan man dra in på resor till Danmark, man får lägre avbetalning på studiemedel (kanske beroende på när man tagit dem är inte insatt i alla versioner som finns) och man behöver inte ha hund eller plugga på distans som du själv konstaterat. Med lägre lön kanske du får bostadsbidrag (eller högre sådant).

Tog du inte upp frågan om lön på intervjun? Eller jag vet att du inte gjorde det men det är svårt för mig att inse faktum. Det är en sak att som ung och man kanske inte flyttat hemifrån inte fråga så noga om lönen på första jobbet, men du är etablerad på arbetsmarknaden, har en bra lön sedan innan (jag gissar runt medelinkomst) hund och barn, då är lönen mycket viktigare och en avgörande faktor när man byter jobb. Det ska till en del för att acceptera en lön som är lägre än nuvarande.

Det nya jobbet är det ett som en ny i branschen kan tänkas få? Då konkurrerar du i lön med 20-25-åringar.
 
Nja jag jobbar ju som personlig assistent nu och tjänar betydligt mer. Utbildad inom det ja, men det är ju genom min arbetsgivare.

Jag tänkte därför att ett jobb som kräver längre utbildning också skulle ge mer betalt.
Jag tycker det låter som lågt betalat för ett arbete som kräver flera års universitetsstudier. När vi projektanställt studenter har vi betalat betydligt mer än så. Då är det oftast masterstudenter men nyexade. Inom kommun men inte inom VA. Har inte facket några rekommendationer för detta, det måste ju finnas en facklig kontakt vid anställning?
 
Har du mer att tillföra än en nybakad student? Ur arbetsgivarens perspektiv alltså

Ja klart man har? Jag är ny i min bransch (har dock jobbat 4 år inom logistik men på annat sätt) men arbetsgivare räknar min erfarenhet från fm och andra jobb som meriterande. Jag har över 10 års arbetslivserfarenhet så jag ser det som självklart att jag får en högre lön än om någon som år 22 också gått min utbildning. Just för att mina erfarenheter gör mig effektivare etc. jag orkar inte räkna upp alla erfarenheter som jag tar med i beräkningen haha men det är många. Sen är jag sjukt driven och vet att jag är grym på det jag gör, det ska jag också ha betalt för.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp