Bukefalos 28 år!

Får verkligen arbetsgivaren hålla inne lönen?

MadicDomino

Trådstartare
Frågar för en förtvivlad vän. Är fullt medveten att detta är en facklig sak, så hon ska ringa i morgon.

Min vän jobbar inom ett privat företag och har kollektivavtal.
Hon är tim/extra-anställd. Företaget håller koll på timmarna till lönen, men när deras privata bil måste användas inom jobbet ska detta kompletteras varje månad den 12: de. (alltså Januaris lönegrejs ska vara ifyllt den 12 feb).

Denna månad har varit körig för henne. (hennes mor har precis gått bort, så henne mående är inte bästa just nu. ) Så hon skickade in lönegrejset den 24: de. Löneutbetalningen ska ske 25: de.

Hon är fullt medveten att detta var försent. Men nu får hon inte tag i sin chef... Och lönen har fortfarande inte kommit. Hon har inte skrivit något kontrakt. Företaget är vitt.

Jag menar, dom hade väl kunnat betala ut hennes lön utan körersättning så länge? Chefen får väl inte hålla hennes lön inne? O_o

Tillägg: Det är ett litet företag. Typ 5 heltidsanställda och 4 extrajobbare. Lönen har strulat tidigare, då hon inte fått ut rätt summa men lönen har aldrig varit sen. De som fattats i lönen har hon iprincip fått tjata hjäl sig för att få ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Får verkligen arbetsgivaren hålla inne lönen?

Har företaget koll på hennes timmar bör hon få ut lönen nu men kompletteringen för privatbilen betalas ut i mars istället.

Så tolkar jag det.
 
Sv: Får verkligen arbetsgivaren hålla inne lönen?

Så tycker jag med. Känns totalt ologiskt att inte betala ut öht.
Hon har fått tag i en annan kollega nu. Denna har inte heller fått ut sin lön... :meh:
 
Sv: Får verkligen arbetsgivaren hålla inne lönen?

Då kanske det är nåt annat som strular?

Jag har utan problem fått lönen på mitt gamla jobb utan att ha lämnat in dokumenten för utlägg och resor. Den ersättningen fick jag ju då på nästa lön istället.
 
Sv: Får verkligen arbetsgivaren hålla inne lönen?

Men varför inte börja med att fråga arbetsgivaren?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är just nu inne i en ganska jobbig period och har sökt hjälp via min VC. Jag har varit där och fått träffa en terapeut några gånger...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: aiquen
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 460
Senast: Keb71
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp