Faran med vår syn på stångbettets nytta

Dock har jag en känsla av att det har med lite mer att göra. Hennes dotter ville inte heller ha ett rörligt bett i munnen utan gick på side-pull mestadels av tiden.

Det kan ju också tänka sig att det kan ha att göra med att du som ryttare föredrog en betsling. Det behöver ju inte ligga hos hästarna, att de föredrog en betsling framför en annan. Du kanske trivdes bättre med att rida på en stång, eller ett sidepull (bara som exempel) och då gick det vidare till hästarna.
Ingen negativt nu mot dig, men det kan ju vara möjligt! :)

Nirak
 
Du har kommit långt i ditt "nystande" nu och jag hoppas det går bra för er i fortsättningen.
 
Jo jag vet att det kan hänga på mig också och jag är ju väldigt van att rida på t.ex. hacket.
Men andras hästar kan jag rida med rörliga bett även om jag rider bättre med t.ex. hack så lite (eller mycket) mitt fel är det ju.
Dock är det troligtvis också så att hon ridits på tränsbett när hon var ung...och de var inte snälla på henne alls. Så troligtvis stressar det henne psykiskt också att ha ett sådan bett.

Vi får se hur det går med det hela.


joneya
Jo det har jag faktiskt. Red en sommar på det och tävlade även hoppning på det, men jag (hon?) upplevde det som Stelt". Varför jag inte upplever stången så vet jag inte. Hon kanske har blivit lite mjukare i kroppen. :confused:

Kanske dags att testa det på en uteritt igen och se om hon känns likadan som på stången och om hon inte gör det så kanske jag kan luska ut varför.


Det ska i alla fall bli riktigt kul att diskutera detta med er alla sen. Även om vissa (namn behöver knappast nämnas) kommer att sola i "min sorg"...

Tack för "lyckönskningarna". ;)

Kan lägga till att hon blivit mycket mjukare i musklerna och bäckent verkar ha rättat sig med flera cm av vad jag kan känna. Ska bli intressant och se vad equiterapeuten säger när hon kommer ut igen.
 
Lånar din svarsknapp...
Med anledning av den vassa lilla ton, som dyker upp här ibland, vill jag bara säga:
Flertalet som skrivit i denna tråd har skrivit på ett sånt sätt att man uppfattar det som att de ser sig själva som proffs och ger rekommendationer till oss andra "lägre stående" att vi inte kan lika mycket som dem. Så låt Antti vara! Man ska inte kasta sten i glashus, heter det.
Jag har inte uppfattat det som att Antti försökt tvinga på mig sin åsikt, men jag har svårt för när människor säger sig veta bättre än experterna. Katrin Wallberg menar att stången ÄR till för framåt/neråt. Varför kan folk här på Buke mer än hon? Borde de inte isf jobba som hon och ha en egen hemsida? Man kan alltid säga att hon inte är så seriös, om det inte passar ens egna åsikter, men då får man vara beredd att ta bevisbördan för varför man själv är duktigare och det kan bli svårt...
Jag tror det är som Jegra säger; detta måste varje ryttare själv ta ansvar för, det finns inget som säger att stång inte är lösningen för vissa ekipage.
Och att denna tråd inte blev en krönika i "klubben för inbördes beundran" tycker jag bara är bra :smirk:. Om två personer tycker likadant är den ena överflödig.
Jegra skrev också att även tyglar, andra bett än stång och div. andra saker är hjälpmedel. Precis som jag skrev i tidigare inlägg. Dessa kan också missbrukas- ska de också bli tabu? Nej, jag tror att det är omöjligt att generalisera så här på nätet. Det är nog rent ut sagt olämpligt t.o.m. Var och en tar ansvar för sin häst. Så måste det vara. Det är samma sak med andra djur, eller barn, för den delen. Jag kan inte sitta här och tala om för andra hur de ska uppfostra sina barn, det är inte säkert att just jag gör rätt eller ens att jag skulle göra något annorlunda om jag hade deras barn. Mina barn känner jag, precis som jag känner min häst. Därmed titulerar jag mig expert när det gäller honom. Nej, visst, jag gör säkert inte allt rätt, men jag kan lova att det gör inte ni heller. Skillnaden är bara att jag går inte runt och "vet" saker- jag förhåller mig ödmjuk både gentemot andras kunskaper och min häst(mina barn, min hund, katterna, osv..)
Det enda jag vet är att sanningen kan se olika ut beroende på vem som tittar och att den färgas av tidigare erfarenheter, lärdomar och ibland också av vad man VILL se eller INTE se. Ingen kan alltså säga vad som är sant, utan bara utrycka sin högst personliga åsikt. Men då bör man nog göra som en del som skrivit i denna tråd och verkligen klargöra att det är en PERSONLIG ÅSIKT och inte utmåla den som allmän fakta, som man är dum i huvudet om man inte ställer sig bakom.
Detta var min personliga åsikt! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp