Faran med vår syn på stångbettets nytta

Stör mig inte ett dugg =) Har tom läst den, tänkte bara att du måste tycka att det är rätt det du skriver eftersom du hänvisar till den hela tiden!
 
Naturligvis så måsta jag ju stå bakom det jag har skrivit, annars så kan man låta bli att skriva. Eller kopiera nån annan.
Så jävla ofta hänvisar jag inte dit. Vet ju att alla smygläser men inte medger att dom gör det :) det vore ju skam.
Men så dyker det upp nya på listan och självklart så ska de ha en chans att hitta dit :)
 
Vet ju att alla smygläser

Hrm...känner du dig helt säker på det? Kan helt säkert säga att 100% av alla här inne inte läser just du skriver, precis som 100% här inne inte har läst på visa andra hemsidor eller visa andra böcker...
 
haha...ok, då ska vi se vad vi har här...


Varför skriva om man inte kan?

Ok, alltså om du skrivit en bok så menar du automatiskt att du kan, för annars
hade det inte varit någon mening med det?


Ett proffs vet så mycket mer och är medveten om att svaret inte går att skriva rakt ner för att vara rätt för var och en.
Dom som inte har tillräcklig kunskap och erfarenhet svarar med den saken de gjort som om det vore den enda lösningen.

Men eftersom du skrivit din bok, alltså "svarar med den saken du gjort som den enda rätta" så har du alltså inte tillräcklig
kunskap och erfarenhet?

Enkel logisk slutledning

Logiskt gilitga slutledningar?

"Sanningen hos dessa påståenden är garanterad, ifall de slutledningar som används är logiskt gilitga (ja sagda av samma person i samma ämne)
och har riktiga utgångspunkter.(Ja samma här, sagt av honom själv, här för oss alla att verifiera)

Och för den delen, vem sa att jag gillade boken, sa bara att jag läst den.
 
Logik ligger tydligen inte för dig.
Redan rubriken säger vad man bör veta, "en introduktion till".
 
jag inser att jag svarar på ett inlägg som skrevs för evigheter sen men jag har inte hunnit tugga mig igenom allt i tråden ännu och kände att jag ville berätta om en sak angående spänningar...
Jo, för några år sedan tränade och tävlade jag friidrott och en dag upptäckte jag att ryggen värkte lite...det blev värre o värre med tiden och till slut var det så illa att jag knappt kunde gå...jag var iväg hos en naprapat men han kunde inget göra. Sen fick jag genom kontakter komma till en kiropraktor som tydligen skulle vara jätteduktig...han begärde röntgenplåtar på min rygg och upptäckte då att ena bäckenbenet(ja, eller vad det nu heter :D) var vridet och orsakade spänningar i min rygg som gav mig smärtorna...jag fick lägga mig med överkroppen vriden åt ena hållet o benen åt andra o så gungade han mig lite och sen tryckte han mina ben åt ett håll o överdelen åt det andra o det hördes världens knak i ryggen...men iaf...det jag ville komma till är att följande 4-5 dagarna ville jag bara strypa människan långsamt :devil:
När jag var på återbesök berättade jag att jag hade haft ondare än förut och då svarade han med att "Ja, det trodde jag väl att du skulle ha!"...han berättade att när man gått omkring så länge som jag gjort med såna spänningar och sen plötsligt "släppte" dem så tog det ett tag för kroppen att justera sig rätt...han gav mig samma behandling och jag hade lika ont igen men bara 2-3 dagar och efter ytterligare två besök var mina besvär helt borta...det kändes som att jag aldrig hade haft ont i ryggen!!! :banana: Ni kan ju gissa att jag blev glad!!! Det har gått *funderar* tre år och jag har inte känt minsta lilla...vi funderade förresten hur spänningarna uppkom och jag vet med mig att jag ramlade av en häst och slog i svanken några veckor innan ryggvärken började...men det är bara spekulationer...
Så, jag är också bevis på att "släppta" spänningar gör ont!! men det känns så gudomligt skönt efteråt... :bump:
 
Något jag reagerar lite över är allt snack jag hört om "ojämnhet i bäckenet". Någon sa att sned rygg beror på ojämnt bäcken, och att det är bäckenet som behöver tränas om. Själv är jag övertygad om att jag är ojämn i bäckenet, men det har en anledning, i mitt fall ojämnt långa ben; detta kompenserar jag genom att tippa bäckenet lite såklart, och denna tippning går upp i hela kroppen. Troligen är den mest långsidiga lösningen ilägg i skorna (och till en början kanske en kiropraktor). Men är man född med ojämna ben kan man väl inte göra mycket åt det egentligen? Man kan behandla symptomen, men man kan inte kapa ena benet.
 
Jo, det går att operera ben, kapa eller lägga till en bit :), men det är kanske att ta i.

Vet du att du har startat vad som verkar ha blivit den längsta tråden i Barockforumets historia. Det hade du inte räknat med när du skrev den, väl? :bump:
 
Vet du att du har startat vad som verkar ha blivit den längsta tråden i Barockforumets historia. Det hade du inte räknat med när du skrev den, väl?

Det hade jag verkligen inte räknat med. Trodde att det skulle bli en lugn och sansad diskussion där nästan alla skulle tycka en enda sak, att man inte ska rida på stång innan man är redo för det (eller, att tränare inte ska rekommendera stång till höger och vänster till så gott som ALLA elever inom loppet av 2-3 träningar).
 
Du trodde det, ja! Men eftersom många här antagligen har blivit rekommenderade av sina tränare att rida på stång efter bara några träningar så kan dom ju inte hålla med. Iofs kan dom kanske hålla med om att andra inte är redo för stången, men dom själva är ju det, tränaren har ju sagt så :)
Jag undrar om många av tränarna som rekommenderar stång själva är redo för den?
 
"Jag undrar om många av tränarna som rekommenderar stång själva är redo för den?"

Man kan alltid hoppas :crazy: :mad:

Det var faktiskt hästen JAG rider som blev rådd att ha stång (mer eller mindre), och jag föll INTE för "trycket" :angel:
Jag VET vad jag kan och inte kan, och just nu är varken jag eller hästen redo för stång; dessutom om man ska tro vad alla säger, att en häst med högt huvud ska ha stång, då behöver inte jag det, för min varmblodstravare går i fin position nästan alltid; det behöver man inga hjälptyglar (eller hjälpbett) till.
 
Precis samma sak som min lilla går igenom nu. Ami visade sig ha ett rätt snett bäcken, som både jag, tränare, massörer och veterinärer missade, men inte Jen80 (tack). Det har påverkat hennes bak knän, som hon varit väldigt äm i, hennes rygg som fortfarande inte har blivit helt mjuk, musklerna framför bogbladet som är hårda och vänster sida av nacken där hon är stel...

Så det kan ställa till en hel del. Problemet för både folk och hästar är ju att det oftast "smyger" sig på så man vänjer sig vid känslan allt eftersom och därför missar man det. Sen efter en sån sak lär man sig förhoppningsvis. :crazy:
 
Jag har också olika långa ben, de flesta har det och de flesta märker inte ens av det. Jag går och styrketränar med en hälkil i ena skon och joggar med en specialsula. Sulorna är skitdyra (sportbutiker) och man kan ju bara köpa dem i par. Rider utan något, men jag märker att ju bättre jag blir på att rida desto mer märker jag av mitt kortare ben. Det kan ju vara lite knepigt att göra nya hål i ena stiglädret då det handlar om knappt 1 cm. Funderar på att rida med sula eller bygga upp ena stigbygeln.

Om jag slutar gå med någon form av ilägg i ena skon så får jag jätteproblem med andra höften och specifika ställen i ryggen. Jag går och lyfter den lägre sidan med muskelkraft hela tiden. Jag har gått med ilägg i ca 7 år och under dessa sju år behövde jag inte gå på en enda behandling. Slutade med inlägg och gick utan i ca 4 månader, gissa om jag fick problem. :crazy:

Om du funderar på att köpa ett hälinlägg, köp inte det med kork, det finns något i gummi. Och om du börjar använda det är det bra att gå under behandling samtidigt, det är väldigt jobbigt för kroppen att ändra gammal invand muskulatur. Plus att det är bra att ha någon som håller koll på kroppen överlag under en sådan omställing som det ändå blir.
 
Jag vet inte...när jag red på hackamoret hade jag inte mycket till val annat än att rida på det.
Inget annat ville hon gå på. Hade hon kunnat gå på tränsbett så kanske, men jag tror att jag redan var så van vid hur hon gick att jag inte hade märkt det (tyvärr).

Det är synd att behöva upptäcka sånt här så sent, men bättre sent än aldrig.

Sen har jag också suttit och tänkt: tänk om... o.s.v
Men det hjälper ju inte så mycket nu.

När det hela verkar ha kommmit iordning (så där om några månader) ska jag i alla fall ta och lägga ut en tråd om det här inne för att dela med mig av det hela så får vi försöka komma fram till något vettigt då så kanske det är någon som slipper upptäcka det så sent. :crazy:
 
när jag red på hackamoret hade jag inte mycket till val annat än att rida på det.
Inget annat ville hon gå på.

Kan du i dag se en koppling till henns problem med betsling och övriga kroppen? :confused: :confused:
 
Jag funderar på samma sak...

Det lär jag få svar på efter att vi rett ut det mesta i henne kropp. Då ska jag prova att ha på henne ett tränsbett så får vi se vad hon säger.

Dock har jag en känsla av att det har med lite mer att göra. Hennes dotter ville inte heller ha ett rörligt bett i munnen utan gick på side-pull mestadels av tiden.

Men om det är skillnad så lovar jag att jag lärt mig något utav det och jag lovar att skriva med det i "rapporten". ;)
 
Det kanske var så att hästen sade att det kändes obekvämt - ja, det är jättebra om du skriver om detta. Jag tror att många väljer en skarpare betsling som maskerar hästens "språk" när den vill säga att det där känns ont eller alltför jobbigt...Hoppas att din fina häst kan bli helt bra igen iallafall!/T_B
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Flytta eller ej?
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp