Färdskrivare ett måste

fio

Trådstartare
Om man tävlar om prispengar :confused: En vän till mig blev stoppad med sin bil och släp av polisen för viktkontroll , polisen sade då oxå att om man tävlar om prispengar så måste man ha färdskrivare oavsett om man kör som privatperson eller företag. Det här gäller då alltså motor och hästsport ?? Jag har aldrig hört något liknande faktiskt, han tipsade om att man kunde ringa vägverket och få dispans.

Eller när man får frågan om det är prispengar inblandat så kan man ju bara säga nej då så är det Ok :eek:

Sv: Färdskrivare ett måste

Haha ett tidigt sådant då med tanke på att det var förra året han blev stoppad

Sa han att det var ett årsen idag, eller är det en ett år gammal fundering du har?

Färdskrivare har inget med prispengar att göra:crazy:

Ja, nu blir det lång lagtext, men för att få det rätt så är det nog detta som polisen har syftat på, och det gäller registrerade transportörer. Polisen tyckte väl att transporten var i kommersiellt syfte om det fanns prispengar att vinna, men gällde inte förrän i januari i år.
Citat från
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32005R0001:SV:HTML

Rådets förordning (EG) nr 1/2005 av den 22 december 2004 om skydd av djur under transport och därmed sammanhängande förfaranden och om ändring av direktiven 64/432/EEG och 93/119/EG och förordning (EG) nr 1255/97

12. Transport i kommersiellt syfte begränsar sig inte till transporter som innebär ett omedelbart utbyte av pengar, varor eller tjänster. Transport i kommersiellt syfte inbegriper bl.a. transporter som leder till eller syftar till direkt eller indirekt vinst.

Artikel 6
9. Transportörer som utför långa transporter på väg av tama hästdjur, med undantag av registrerade hästdjur, och av tamdjur av nötkreatur, får, getter eller svin skall använda sig av ett sådant navigeringssystem som avses i punkt 4.2 i kapitel VI i bilaga I från och med den 1 januari 2007 för vägfordon som är i bruk för första gången och från och med den 1 januari 2009 för alla vägtransportmedel. De skall bevara journalerna över de uppgifter som erhållits genom detta navigeringssystem under minst tre år och skall på begäran ställa dem till den behöriga myndighetens förfogande, särskilt när sådana kontroller som avses i artikel 15.4 görs. Genomförandeåtgärder som avser denna punkt får fastställas i enlighet med det förfarande som avses i artikel 31.2.

punkt 4.2 kapitel VI bilaga I: Transportören skall, för varje fordon som används för djurtransport, se till att det förs ett register med åtminstone följande uppgifter, som skall bevaras i åtminstone tre år:

a) Ort, datum och tid för lastningen samt namn eller firma och adress för den anläggning eller den uppsamlingscentral där djuren lastas.

b) Ort, datum och tid för leverans samt mottagarens eller mottagarnas namn eller firma och adress.

c) De transporterade djurens art och antal.

d) Datum och plats för desinfektionen.

e) Uppgifter om åtföljande handlingar, inklusive numret.

f) Förväntad transporttid för varje befordran.

okey intressant men punkt 12 där då tex, direkt eller indirekt vinst jag menar även om du råkar vinna blir det ju oftast ingen vinst när man betalat alla kostnader för tävlingen eller spelar det ingen roll tro?

Hittade det här från samma länk;)

(21) Registrerade hästdjur, enligt definitionen i artikel 2 c i direktiv 90/426/EEG [9], transporteras ofta i icke-kommersiella syften och sådana transporter måste genomföras i enlighet med de övergripande målen för denna förordning. Med hänsyn till dessa transporters art tycks det vara lämpligt att avvika från vissa bestämmelser när registrerade hästdjur transporteras för tävlingar, kapplöpningar, kulturella evenemang eller avel. Det är dock inte lämpligt att tillämpa en sådan avvikelse för hästdjur avsedda att föras till slakt antingen direkt eller efter transitering via en marknad eller ett uppsamlingsställe för slaktdjur, vilka i enlighet med artikel 2 d och artikel 8.1 andra strecksatsen i direktiv 90/426/EEG skall betraktas som "hästdjur för slakt".

Jag har kollat med DSM vad som egentligen gäller. De sa att om man har hobbyhästar och tävlar på helger så behöver man inte registrera sig som transportör. Har man däremot hästarna som yrkesverksamhet så ska man registrera sig som transportör. Åker man utomlands ( även nordiska länder) bör man också vara registrerad transportör oavsett om man har hobby eller ej då de kan ta ut böter om man ej är registrerad som transportör eftersom de har tolkat EGs direktiv som att alla som transporterar hästar ska vara registrerade transportörer.

Åker man utomlands och väger mer än 3,5 ton, alltså långkörning, då ska man ha färdskrivare:idea:

En färdskrivare har ju fortfarande inget med prispengar på en tävling att göra:crazy: Den där polismannen (om det är sant:angel: ) måste ju ha yrat rejält i nattmössan:D

Det hade inget att göra med 1 april om du nu trodde det

Det hade inget att göra med 1 april om du nu trodde det

Din vän kan ju också ha missuppfattat vad polismannen sa, du kan ju också ha missuppfattat i sin tur vad din vän sa:idea:
Det händer lätt när man får höra någon berätta en sak (spec då det är ett år gammalt), var det jag menade:)

Om man tävlar om prispengar :confused: En vän till mig blev stoppad med sin bil och släp av polisen för viktkontroll , polisen sade då oxå att om man tävlar om prispengar så måste man ha färdskrivare oavsett om man kör som privatperson eller företag. Det här gäller då alltså motor och hästsport ?? Jag har aldrig hört något liknande faktiskt, han tipsade om att man kunde ringa vägverket och få dispans.

Eller när man får frågan om det är prispengar inblandat så kan man ju bara säga nej då så är det Ok :eek:

Vinst = pispengar. Tror du inte att det blev ett missförstånd - polisen kanske menade vinstsyfte inte prispengar?:idea:

Det blir inte lättare av att de nya EU-direktiven använder begreppet "ekonomisk verksamhet" som styrande för om reglerna ska tillämpas. Varje land har gjort en egen tolkning och DSM verkar i sitt remissvar också osäkra vad det här är. Det kan vara att man är registrerad hos skattemyndigheten (F-skatt/moms), det kan vara "vinstsyfte" eller något annat.

Jag är ganska dålig på det där...

MEN jag vet att dom där reglerna är väldigt snåriga eftersom det är väldigt mycket om och men och ifall med i det hela. De jag har pratat med som kör hästar till internationella tävlingar och som är anställda av specifik ryttare menar att de inte behöver ha färdskrivare vilket även visade sig vara rätt när en italiensk polis av misstag tog ifrån en utländsk hästskötare körkortet för att denne inte hade färdskrivare. Ett misstag, hästskötaren hade rätt och fick hjälp från sitt hemland att få tillbaka sitt körkort. Så det där är en djungel... Och vem som egentligen vet vad som gäller är väldigt svårt att säga...

Det har någonting att göra med att man transporterar just tävlingshästar/hästar tror jag... Jag antar att det var just färdskrivaren du menade och inte färdplan?

Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Alltså "vinstsyfte" är en term som används om företag, att man driver något i vinstsyfte, det vill säga om man har för avsikt att tjäna pengar på det man gör.

Det handlar alltså inte om att vinna tävlingar, även om det vore ett passande ord till det också..

Vad är det du inte förstår?

men för att få det rätt så är det nog detta som polisen har syftat på, och det gäller registrerade transportörer.

9. Transportörer som utför långa transporter på väg av tama hästdjur, med undantag av registrerade hästdjur, och av tamdjur av nötkreatur, får, getter eller svin skall använda sig av ett sådant navigeringssystem som avses i punkt 4.2 i kapitel VI i bilaga I från och med den 1 januari 2007

Jag har kollat med DSM vad som egentligen gäller. De sa att om man har hobbyhästar och tävlar på helger så behöver man inte registrera sig som transportör. Har man däremot hästarna som yrkesverksamhet så ska man registrera sig som transportör.

Iom att det VAR prispengar inblandat så blir det ett vinstsyfte

Om din vän har hästarna som yrkesverksamhet, då blir det en vinst för företaget. Som privatperson blir det ingen vinst i kommersiellt syfte.

Åker man utomlands och väger mer än 3,5 ton, alltså långkörning, då ska man ha färdskrivare:idea:

Bara om du är registrerad transportör och du kör andra hästar än dina egna. Jag kör mina runt i Europa och jag har ingen färdskrivare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka