Färdskrivare ett måste

Sv: Färdskrivare ett måste

Om din vän har hästarna som yrkesverksamhet, då blir det en vinst för företaget. Som privatperson blir det ingen vinst i kommersiellt syfte.

Om du läser DSM kommentarer till de nya reglerna som började gälla straxt efter årsskiftet så framgår att det inte finns någon klar definition vad gäller "ekonomisk verksamhet". På den tiden det var "kommersiellt syfte" eller "yrkesmässigt" så var gränsdragningen klararare. Det nya begreppet "ekonomisk verksamhet" kan innebära att även privatpersoner omfattas i vissa fall.

Bara om du är registrerad transportör och du kör andra hästar än dina egna. Jag kör mina runt i Europa och jag har ingen färdskrivare.

Som elle12 skrev, man måste inte, men man bör vara registrerad om man inte vill riskera böter.
Åker man utomlands ( även nordiska länder) bör man också vara registrerad transportör oavsett om man har hobby eller ej då de kan ta ut böter om man ej är registrerad som transportör eftersom de har tolkat EGs direktiv som att alla som transporterar hästar ska vara registrerade transportörer.

DSM komentarer var ju om man åker utomlands, inte inom sverige på vanliga hästtävlingar.

Alla dessa EU-regler. Transportörer, foderföretagare etc.. Listan kan göras väldigt lång, snart har man inte tid att rida sina hästar längre bara att hålla sig uppdaterad om alla lagar och regler är snart ett heltidsjobb.

Alla dessa EU-regler. Transportörer, foderföretagare etc.. Listan kan göras väldigt lång, snart har man inte tid att rida sina hästar längre bara att hålla sig uppdaterad om alla lagar och regler är snart ett heltidsjobb.

:rofl: det ligger nått i det du säger:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka