FÄrg I Stall?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tusse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 666
T

tusse

Hej
Jag ska måla om stallet i sommar men vet inte vilken färg….
Nu har jag svart o vitt.
Vilken färg har ni? Gärna BILDER.

Sv: FÄrg I Stall?

Ta en ljus färg, det ger ett större, fräschare, luftigare intryck. Visst blir det lite skitigt men det kan man leva med tycker jag, om man är noggrann med att hålla stallet så rent och snyggt man kan och så frächa upp det varje år, högtryckstvätta + måla om där det behövs så håller det sig ändå ganska bra, spec. om boxarna är stora.
Jag skulle nog ha valt gult eller aprikos längst ner och så vitt över och sedan ha bruna boxdörrar.

Vill man annars ha en mörkare färg så tycker jag brunt och mörkbrunt är en snygg kombination. Alltså t.ex. ha bruna dörrar och så grönt och en ljusare färg i övrigt.

Vanlig röd färg funkar ju alltid annars, då rött längst ner och så vitt över men den är så himla vanlig tycker jag, dock snyggt och klassiskt
och funkar ju alltid om man inte är så våghalsad..

*kl*
Det finns flera trådar med stallbilder, har du sökt?? Jag funderar också på att måla stallet i sommar, har sett massor med fina bilder!

Varför inte ha mörkt inne i boxarna (längst ner) och ljust ovanför och på väggarna där det inte är några boxar? Då blir stallet ljust, men man slipper skrubba bort bruna fläckar på väggarna i boxarna jämt och ständigt, eftersom de blir kamouflerade i den mörka färgen.

Jag diskuterade med min far häromdagen om man skulle använda typ Kuprinol eller annan tjära/linolja på väggarna i boxen, för att bevara träet men slippa måla med färg. (Jag avskyr när det flagar!) Är det någon som vet om det kan vara skadligt för hästarna? Jag hade i och för sig linolja och tjära på dörrarna till uteboxen förut, och den tuggade fjordingen på utan att bli sjuk...

Där jag hyr stall är det vitt och klarblått. Är enligt mig rätt anskrämligt, men stallet var mörkt innan och färgen som var grå och marinblå (skulle bli) fick inte riktigt chans att sätta sig och jag hann inte måla en andra gång då det var dags för uppstallning osv.
Skulle jag måla eget stall i framtiden funderar jag på någon ljusare grön färg och cremé eller mellangrått och svart (med vita delar i boxarna)

vi har rött nertill och gult upptill (en lite "varmare" gul nyans) inga skrikiga färger, faktiskt rätt snyggt. Dessa färgerna är det på ytterväggarna inne i stallet.
Boxväggarna är träfärgade, typ bara lackade i en ngt mörkare nyans än själva trä-färgen.

jag tkr det är snyggt att ha så 2-delat, en mörkare färg nertill (så syns inte smuts) o en ljusare upptill för då blir det ändå ett ljust o fint intryck av stallet!
ljust tak o inte mörkt, ser större o rymligare ut. ljusare intryck.

Jag ska måla mitt stall i sommar... Jag har iallafall bestämmt mig för lasyr färg... Tyckerdet är snyggt när man ser ådringen i trät...
Förmodligen blir det en mörkblå bärg nedtill i boxarna och vitt upptill

jag vill också måla om mitt stall.... om jag hinner?!
väggarna är gråa ner till och vita upp. fast jag vill byta ut den grå fägen mot röd istället.

Som någon redan sagt- ljusa färger, det blir luftigare!

Såhär ser mitt stall ut:
princesbox.jpg

virransbox2.jpg

Det där är nog det snyggaste man kan göra! Supersnyggt :love:

Det rä ju väldigt parktiskt att ha mörkt i boxarna nertyill o ljusare färg över. typ svart 1m o neråt o ljusblått över har vi o lite vitkalkat övrigt

Det som vi har är också väldigt praktiskt, kan jag ju säga. Och mycket fräschare än att ha svart, det blir så mörkt. :p Stod i ett sånt stall förut, och det här är mycket mer upplyftande att mocka i mörka vinterdagar! :bow:

lill_flesky> Tack! :D

jag har vitt upptill och en varm grön nertill, det blev skitsnyggt! blått ät snyggt också om det inte är för skrikig färg.

Skulle aldrig ha svart i ett stal, vad deprimerande... :crazy:

Jag har vitt och ljusblått. Kan också tänka mig vitt och en ganska ljus grön färg. Tänk på att man ska välja ljusa färger och färger som är "lugna". Man mår inte bra av att sova i ett rött rum tex.

men gallrena ovanpå boxarna och alla andra detaljer är röda, så ur fint blir det med grön vit vägg tex....

Blått och grönt är färger som lugnar. Eftersom hästar tänker i bilder och färger kan det vara värt att tänka på!

Snyggt, ja, men den svarta rägen gör ju att det blir mörkt och mindre välkomnande. Jag säger som de andra: Satsa på en ljus färg, ljusblå eller kanske ljusgrön och vit :)

Har tyvärr inget eget stall, men såg något supersnyggt på mässan i Gbg. Träet var ljusgrått och galler och annat i metall var mörklila.:love: Det var kanonsnyggt. Om jag nån gång skaffar ett eget stall ska jag ha de färgerna. :smirk:
Ha det gott!!

Väggarna i vårt stall är svarta längst ner och vita upptill. Träet är brunt och gallret rött. Ser finare ut än det låter :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Övr. Katt Hej! Jag ska försäkra min katt men behöver då veta vad han är för färg. Vi ska göra besiktning snart men vill försäkra han innan det...
Svar
8
· Visningar
612
Senast: Filippa
·
Hemmet Vi har en liten gästtoa i hallen. Så liten att du just så pass får plats med en toalett och om du sträcker dig fram när du sitter på...
Svar
9
· Visningar
344
Senast: Sar
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025