Färg på föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fia0
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 996

fia0

Trådstartare
Har betäckt ett svart sto med en silversvart hingst. Då borde det väl vara troligast att jag får ett föl med någon av dess färgerna,men hur ser de ut som föl. Går det att skilja dem år från början?
Vet någon en bra hemsida med fölfärger?

Sv: Färg på föl

fia0 skrev:
Har betäckt ett svart sto med en silversvart hingst. Då borde det väl vara troligast att jag får ett föl med någon av dess färgerna,men hur ser de ut som föl. Går det att skilja dem år från början?
Vet någon en bra hemsida med fölfärger?

Om både hingst och sto bär på ett fuxanlag, kan du få en fux också.

ge

Jag tror inte min bär på fux och hingsten är treoligen homozygot för svart. Han har aldrig gett fuxföl.
Men hur skiljer man på silversvart och svarta föl?

Har frågat på avel, men får inget svar där.....
Vi har ett svart sto som är betäckt med Oskasteinn så nu undrar jag såklart om man hur man skiljer silversvarta föl från svarta föl?!:confused:

Sv: färg på föl

Ett svart föl är mörkgrått/älgbrunt - till ljusgrått/silverfärgat (!) med svarta ögonfransar och ögonkanter, svart ål och svart man och mitt i svansen. Det har ganska mörka hovar också.

Ett silversvart föl är ljust beige - sandfärgat med samma färg i manen och mitt i svansen och det har vita ögonfransar och hovar. Det har svarta ögonkanter.

Ett fuxföl är ljust beige-rött med ljusa ben och hovar, ljusa ögonkanter, ser liksom lite rosa ut där man skulle måla kajal.

Tack så mycket för snabbt svar. Nu får fölisen ta och komma jag vill se hur den blev:banana: !!

fia0 skrev:
Jag tror inte min bär på fux och hingsten är treoligen homozygot för svart. Han har aldrig gett fuxföl.
Men hur skiljer man på silversvart och svarta föl?

En svart föds musgrå eller svart. Av de silvervarta som jag har sett såg en ut nästan som en flaxfux vid födseln. Den hade dock svarta eyeliner och vita ögonfransar, så någon fux var det inte. En var beige/brun och ett par hade en konstig "rosalilagrå" färg. Fast inte så konstigt egentligen, eftersom silveranlaget bleker grundfärgen. Samtliga hade randiga hovar, inte randiga som en häst med lite vitt på hoven, utan mer som hajtänder (överkäken) om du förstår vad jag menar....

ge

swebec skrev:
En svart föds musgrå eller svart. Av de silvervarta som jag har sett såg en ut nästan som en flaxfux vid födseln. Den hade dock svarta eyeliner och vita ögonfransar, så någon fux var det inte. En var beige/brun och ett par hade en konstig "rosalilagrå" färg. Fast inte så konstigt egentligen, eftersom silveranlaget bleker grundfärgen. Samtliga hade randiga hovar, inte randiga som en häst med lite vitt på hoven, utan mer som hajtänder (överkäken) om du förstår vad jag menar....

ge

Menade förstås inte lite vitt på hoven, utan lite vitt på kronranden...

ge

*lånar tråden*

Vi har slagit vad om vilken färg som på fölet som stoet på min bild får. Jag har satsat på svart. Vinner jag?? ;) .

Hon har fått en avkomma e. Krapi fra Akureyri som blev svart

fol2006.gif

knapplån:
OM någon tycker det ser konstigt ut i den här tråden så beror det på att jag har slagit ihop två trådar i samma ämne, som fanns på avel... Den ena gissningsvis flyttad hit.

diny skrev:
*lånar tråden*

Vi har slagit vad om vilken färg som på fölet som stoet på min bild får. Jag har satsat på svart. Vinner jag?? ;) .

Hon har fått en avkomma e. Krapi fra Akureyri som blev svart

För att avkomman ska bli svart krävs att både hingst och sto har varsitt anlag (a) som inte begränsar utbredningan av den svarta färgen. Ditt sto har två sådana anlag, men det hjälper inte, det måste komma ett från hingsten. Detta anlag sitter på A-lokus tillsammans med det anlag (A) som begränsar utbredningen av den svarta färgen och gör en svart häst brun. Av färgschemat kan man lista ut att hingsten har genotypen A- Ee Cc. Strecket efter A innebär att man inte vet hur den andra anlaget ser ut. Jag vet det iallafall inte, men du kanske gör det? Om han har lämnat svart avkomma är han Aa på A-lokus och hans genotyp är isåntfall Aa Ee Cc. Däremot kan man säkert säga att han har ett anlag för röd färg (e). Detta anlag kallas fuxanlag. Vi vet att han har det därför att hans mamma är isabell. Vi vet också att han har ett anlag för svart färg (E) eftersom basfärgen är brun, och ett gulanlag (c) eftersom han är gulbrun.

Stoet saknar som sagt begränsningsfaktorn (A), har istället två "icke-begränsande anlag", och hon har minst ett anlag för svart färg (E). Hon kan ev ha ett anlag för röd färg (e). Hennes genotyp är aa E- CC. Strecket efter E betyder alltså att man inte kan veta om hon har fuxanlag eller ej. Du kanske vet detta också, för om hon har lämnat fuxfärgad avkomma är hon Ee på E-lokus. Eftersom hon inte har något gulanlag är hon CC på C-lokus.

Om vi utgår från att den gulbrune hingsten har ett anlag som inte begränsar den svarta färgen (a) + ett fuxanlag, och att ditt sto har ett fuxanlag kan du få följande färger: Brun, gulbrun, svart, gulsvart, fux och isabell. Om hingsten saknar "lilla a" blir det inga svarta och gulsvarta, och om stoet saknar fuxanlag blir det inga fuxar och isabeller...

ge

Har sett avkommor som har bla varit: isabell, brun, fux, gulblack, gulsvart, skimmel.

Stoets förra föls pappa var skimmel (vet inte om det betyder något)

diny skrev:
Har sett avkommor som har bla varit: isabell, brun, fux, gulblack, gulsvart, skimmel.

Stoets förra föls pappa var skimmel (vet inte om det betyder något)

Om du sett gulsvart avkomma efter hingsten, innebär det att han har det anlag som behövs för att du ska kunna få ett svart/gulsvart föl.

Däremot har inte black och skimmel något med honom att göra överhuvudtaget. En black eller skimmel måste alltid ha en förälder som har färgen, och eftersom inte hingsten är det, kommer anlagen i dessa fall från stona.

Att stoets fick ett svart föl e skimmelhingst har inte någon betydelse här, men det talar om att hingsten bär på det anlag som kan ge svarta föl (om stoet har anlaget), samt att han bara har ett skimmelanlag. Hade han haft två skulle fölet också ha blivit skimmel...

ge

Jag håller på att försöka lära mig mer om färgerna och hur det funkar med vilken som är dominant över den andra osv. Lärde mig det på travsidan men de har ju lite färre färger än islänningarna :d

De hästar jag sett (flesta på internet) med samma far eller farfar verkar ha blivit svarta trots att stona haft andra färger (de borde ju inte bara fått ston med mkt svarta anlag. Ska kolla lite på WorldFengur och återkomma) så därför blev min gissning svart då det verkade vara väldigt dominant. De har även präglat sina avkommor mkt i utseende och temperament.

Senast ändrad av en moderator:

Tips! Köp Bo Furugrens bok Hästens färger, den är helt fantastisk!!!! och den tar upp precis alla färger! och han förklarar hur dom nedärvs också!

Hade hört att den bara hade med de vanligaste färgerna typ brun, fux osv. Tittade till i en webbokhandel och den verkade verkligen ta upp alla färger. Ska ta och beställa den. Tackar för tipset!

Senast ändrad av en moderator:

diny skrev:
Jag håller på att försöka lära mig mer om färgerna och hur det funkar med vilken som är dominant över den andra osv. Lärde mig det på travsidan men de har ju lite färre färger än islänningarna :d

De hästar jag sett (flesta på internet) med samma far eller farfar verkar ha blivit svarta trots att stona haft andra färger (de borde ju inte bara fått ston med mkt svarta anlag. Ska kolla lite på WorldFengur och återkomma) så därför blev min gissning svart då det verkade vara väldigt dominant. De har även präglat sina avkommor mkt i utseende och temperament.

Nej, svart är inte dominant. Anlaget sitter på A-lokus tillsammans med det anlag som begränsar den svarta färgen till ben, man och svans. Detta anlag är dominant, och en brun häst har genotypen AA eller Aa (+ E-). Det spelar ingen roll vilken genotyp den har, den är brun i vilket fall. AA betyder bara att hästen inte har anlag för helsvart, och Aa att den har det. En brun häst AA kan aldrig någonsin få svarta föl. En helt svart häst har genotypen aa (+Ee). Många hästar har ett anlag av varje på A-lokus. Därför är det inte så konstigt att det blir svarta föl när en svart hingst betäcker ston med andra färger. Om stoet bara har "lilla a" finns chansen till svart. Om hon tex är brun Aa blir utfallet av svart 50% med svart hingst. Vilken basfärg det blir beror sen på hur hingst och sto ser ut på E-lokus. Om båda har fuxanlag tex blir det också fuxar som är "svarta" på A-lokus, men detta syns aldrig. Fuxen har ju ingen svart färg att sprida ut eller begränsa. Om sen dessa fuxar med genotypen aa ee betäcks med svart hingst aa EE (utan fuxanlag), ja då blir det bara svart och åter svart. Samtliga avkommor får genotypen aa Ee = svarta med fuxanlag...

ge

Tackar för svaret. Då är det bara att ha tålamod i ca 1 månad till innan man får svaret.

Ang. føllets stamtavle, så tipper jeg at hesten du har oppført som "grå-svart" var gråskimmel. Grá brukes om skimmelhester.

Lykke til med veddemålet! ;)

Silverkedjan skrev:
Ett svart föl är mörkgrått/älgbrunt - till ljusgrått/silverfärgat (!) med svarta ögonfransar och ögonkanter, svart ål och svart man och mitt i svansen. Det har ganska mörka hovar också.

Ett silversvart föl är ljust beige - sandfärgat med samma färg i manen och mitt i svansen och det har vita ögonfransar och hovar. Det har svarta ögonkanter.QUOTE]

Fölet ser ut så här.... ljusgrå-vit med ål, men med kritvita ögonfransar och vita hovar, hur blir det då?
PICT0056.jpg

PICT0062.jpg

PICT0065.jpg

PICT0045.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 988
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka