Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fia0 skrev:Har betäckt ett svart sto med en silversvart hingst. Då borde det väl vara troligast att jag får ett föl med någon av dess färgerna,men hur ser de ut som föl. Går det att skilja dem år från början?
Vet någon en bra hemsida med fölfärger?
fia0 skrev:Jag tror inte min bär på fux och hingsten är treoligen homozygot för svart. Han har aldrig gett fuxföl.
Men hur skiljer man på silversvart och svarta föl?
swebec skrev:En svart föds musgrå eller svart. Av de silvervarta som jag har sett såg en ut nästan som en flaxfux vid födseln. Den hade dock svarta eyeliner och vita ögonfransar, så någon fux var det inte. En var beige/brun och ett par hade en konstig "rosalilagrå" färg. Fast inte så konstigt egentligen, eftersom silveranlaget bleker grundfärgen. Samtliga hade randiga hovar, inte randiga som en häst med lite vitt på hoven, utan mer som hajtänder (överkäken) om du förstår vad jag menar....
ge
diny skrev:*lånar tråden*
Vi har slagit vad om vilken färg som på fölet som stoet på min bild får. Jag har satsat på svart. Vinner jag??.
Hon har fått en avkomma e. Krapi fra Akureyri som blev svart
diny skrev:Har sett avkommor som har bla varit: isabell, brun, fux, gulblack, gulsvart, skimmel.
Stoets förra föls pappa var skimmel (vet inte om det betyder något)
diny skrev:Jag håller på att försöka lära mig mer om färgerna och hur det funkar med vilken som är dominant över den andra osv. Lärde mig det på travsidan men de har ju lite färre färger än islänningarna
De hästar jag sett (flesta på internet) med samma far eller farfar verkar ha blivit svarta trots att stona haft andra färger (de borde ju inte bara fått ston med mkt svarta anlag. Ska kolla lite på WorldFengur och återkomma) så därför blev min gissning svart då det verkade vara väldigt dominant. De har även präglat sina avkommor mkt i utseende och temperament.
Silverkedjan skrev:Ett svart föl är mörkgrått/älgbrunt - till ljusgrått/silverfärgat (!) med svarta ögonfransar och ögonkanter, svart ål och svart man och mitt i svansen. Det har ganska mörka hovar också.
Ett silversvart föl är ljust beige - sandfärgat med samma färg i manen och mitt i svansen och det har vita ögonfransar och hovar. Det har svarta ögonkanter.QUOTE]
Fölet ser ut så här.... ljusgrå-vit med ål, men med kritvita ögonfransar och vita hovar, hur blir det då?
![]()
![]()
![]()
![]()