Färga läder?

Energi

Trådstartare
Nu kommer jag med säkert århundradets mest dumma fråga, men... frågar man inte får man ju inget veta :D:angel:

Men jag lånar sadel av min mammas häst ibland, den är typ londonfärgad. Varken mamma eller jag gillar färgen så vi vill ha den mörkare.
GÅR det öht att fixa när det gäller en sadel? Finns det något som gör den betydligt mörkare?
Nu tänker jag lite mer åt det mörkbruna hållet. Någon som vet? :idea:

Sv: Färga läder?

Narvsvärta finns i divärse färger och toner. Kolla hos en sadelmakare eller googla och beställ via nätet.

Själv är jag för lat för det senare alternativet och hittar ingen sadelmakare i närheten så min mörkbruna nosgrimma kommer aldrig passa till mitt svarta träns...

Men just en sadel skulle jag vara lite tveksam till att dona för mycket i, tänk om det inte blir bra? Hur kul blir det om ni någon dag ska sälja?

narvsvärta funkar mest på ryggat läder.
jag köpte mörkgrönt för att färga in rundsydda halsband i natur, sömmen där det obehandlade lädret var synligt blev grönt, men det andra blev snorgrönt o flammigt.
så en sadel hade jag aldrig gett mej på sälj den, andra älskar london

jag har färgat min sadel svart (den var tidigare svart och brun, och hade dessutom blekts med åren)
använde Fiebings oil dye, ( http://www.nordellknives.com -> lädebehandling)
blev jättebra, har inte färgat av sig heller.
har färgat slitna träns med samma färg och det har blivit snyggt på dom också

har använt vanliga kökssvampar när jag färgat

Jaa det går, men narvsvärta. Men lädret ska helst ha bra kvalitet annars fastnar det inte riktigt.

Vad var det för träns och vad var det för kvalitet på det?

sälja är tyvärr inte ett alternativ, den är måttbeställd till mammas häst och vi vill ha kvar den, den ligger ju kanon.

Men tack för tipsen! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 253
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka