Sv: Färga ridbyxor i 80 grader
Jaha, så 60 grader kanske funkar då. Det lät ju lite bättre. Tyvärr så var lappen där det står vilket material de är av så urblekt, så jag kan inte läsa något. Men det är ett par "vanliga" Pikeur-byxor, det brukar väl vara bomull/polyester och elasthan i dem.
När du har färgat i 60 grader, har det stått att det ska vara i minst 80 i bruksanvisningen då?
Jag köpte något som var för "multifibrer" och det lät som att det mesta utom vissa nylonfibrer gick att färga. Om det var minst 50% polyester eller bomull i skulle det också funka. Så jag hoppas på det.
Jag provar väl. Det är ett par f.d. tävlingsridbyxor som blivit missfärgade, så jag vill inte ha dem till tävling längre. De är dock inte utslitna för övrigt, så jag tänkte att jag kunde färga dem och fortsätta använda dem då. Frågan är bara i vilken temperatur då. Det stod i bruksanvisningen att det var en "smart förpackning" så att påsen med färg skulle öppna sig när det var rätt temperatur för färgning i tvättmaskinen. Men jag kan ju förstås prova i 60 grader. Öppnar den sig inte så får jag väl göra om det.