Färga ridbyxor i 80 grader

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 944
M

md5krist

Är det någon som färgat helskodda ridbyxor? Överlevde de? ;) Proceduren måste tydligen ske i minst 80 grader, annars "tar" inte färgen, och det lär väl inte vara optimalt för skinnskoningen direkt.

Funderar också på hur bra färgen kommer att ta. Jag gissar att skinnet (eller vad det nu är) inte kommer att ta åt sig så mycket färg.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färga ridbyxor i 80 grader

När man färgar vanliga textilier, med vanlig textilfärg, så gör man det i 60 garder i maskin. Jag har aldrig provat att färga ridbyxor så jag vet inte hur det blir, men börja med att titta på materialet i byxorna, alla material går inte att färga hemma...

//C

Jag har färgat ridbyxor ett par gånger! Det brukar gå bra även i 60 grader om det är riktigt skinn i skoningen. Är det konstskinn så kan det vara väldigt knepigt att få färgen att fästa på konstskinnet! Färgade mina Eurostar byxor som var mintgröna till en mörkgrön färg. Dock blev skoningen som var av konstskinn kvar i samma mintgröna färg :mad: .

Jaha, så 60 grader kanske funkar då. Det lät ju lite bättre. Tyvärr så var lappen där det står vilket material de är av så urblekt, så jag kan inte läsa något. Men det är ett par "vanliga" Pikeur-byxor, det brukar väl vara bomull/polyester och elasthan i dem.

När du har färgat i 60 grader, har det stått att det ska vara i minst 80 i bruksanvisningen då?

Jag köpte något som var för "multifibrer" och det lät som att det mesta utom vissa nylonfibrer gick att färga. Om det var minst 50% polyester eller bomull i skulle det också funka. Så jag hoppas på det.

Jag provar väl. Det är ett par f.d. tävlingsridbyxor som blivit missfärgade, så jag vill inte ha dem till tävling längre. De är dock inte utslitna för övrigt, så jag tänkte att jag kunde färga dem och fortsätta använda dem då. Frågan är bara i vilken temperatur då. Det stod i bruksanvisningen att det var en "smart förpackning" så att påsen med färg skulle öppna sig när det var rätt temperatur för färgning i tvättmaskinen. Men jag kan ju förstås prova i 60 grader. Öppnar den sig inte så får jag väl göra om det.

Det lät ju lite orginellt :p Men vad bra, då tar jag 60 grader. Här är skoningen krämfärgad (och missfärgad i svart/bunt på sina ställen :crazy: ) och jag tänkte färga i grått, så vi får väl se vad som händer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 130
Senast: mumin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka