Bukefalos 28 år!

Farliga bilförare

Jamtland

Trådstartare
Hur gör man enklast för att anonymt få bort en dålig äldre bilförare från vägen? Hen är så ofärdig att hen inte kan gå utan kryckor, har reaktionstid i klass med en snigel och kör mitt i vägen, oavsett om det är kurva, vägkrön eller om hen får möte... Jag kan inte anmäla "öppet" pga att jag bor i ett litet samhälle och det skulle ställa till det väldigt. Men en anonym anmälan har ju lika mycket pondus?
 
Hur gör man enklast för att anonymt få bort en dålig äldre bilförare från vägen? Hen är så ofärdig att hen inte kan gå utan kryckor, har reaktionstid i klass med en snigel och kör mitt i vägen, oavsett om det är kurva, vägkrön eller om hen får möte... Jag kan inte anmäla "öppet" pga att jag bor i ett litet samhälle och det skulle ställa till det väldigt. Men en anonym anmälan har ju lika mycket pondus?

Jag anmäler buskörning hemma och de brukar inte fråga om mitt namn (vilket jag iofs inte bryr mig i om någon vet, det finns för många EPA-ungdomar som inte sköter sig och ställer till det för de ordentliga).

Skulle de vilja ha ditt namn är det väl bara att säga som det är, du är orolig för efterverkningar för egen del.
 
Hur gör man enklast för att anonymt få bort en dålig äldre bilförare från vägen? Hen är så ofärdig att hen inte kan gå utan kryckor, har reaktionstid i klass med en snigel och kör mitt i vägen, oavsett om det är kurva, vägkrön eller om hen får möte... Jag kan inte anmäla "öppet" pga att jag bor i ett litet samhälle och det skulle ställa till det väldigt. Men en anonym anmälan har ju lika mycket pondus?
Varför skulle du uppge ditt namn?
Det är ju inte du som är intressant - det är den farliga bilföraren.

Ring 11414
 
Antar det TS tänker på är att körkortet borde återkallas av medicinska skäl?

Det är Transportstyrelsen som beslutar om sådant.
Vet dock inte om/hur de agerar på anonyma anmälningar.
Kanske du kan ringa och fråga dem vad man lämpligast gör?
 
Antar det TS tänker på är att körkortet borde återkallas av medicinska skäl?

Det är Transportstyrelsen som beslutar om sådant.
Vet dock inte om/hur de agerar på anonyma anmälningar.
Kanske du kan ringa och fråga dem vad man lämpligast gör?
Fast i grunden är det väl två olika saker?
-att inneha ett körkort
-att köra bil

Polisen handhar trafikfarligt beteende. Transportstrelsen har hand om körkortets vara elelr inte vara.
jag ser det i en första prioritet att få bort föraren från vägarna.

Min fars kökort togs efter att polisen stoppat honom några gånger. Är innerligt tacksam för det.
Han blev sur för att den läkare han sedan träffade ansåg honom olämplig, dvs det fanns ingen självinsikt alls.
 
Fast i grunden är det väl två olika saker?
-att inneha ett körkort
-att köra bil

Polisen handhar trafikfarligt beteende. Transportstrelsen har hand om körkortets vara elelr inte vara.
jag ser det i en första prioritet att få bort föraren från vägarna.

Min fars kökort togs efter att polisen stoppat honom några gånger. Är innerligt tacksam för det.
Han blev sur för att den läkare han sedan träffade ansåg honom olämplig, dvs det fanns ingen självinsikt alls.
Tänker att folk i regel slutar köra om de blir av med körkortet... Men undantag kan så klart finnas...

Måste inte polisen antingen se själv eller ha folk som ställer upp på att vittna?
Nu antog jag lite att det var kortare resor på relativt små vägar. Svårt för dem att vara på plats och kunna pricka just när han kör om de inte ska sätta av tid för att stå där och spana, kanske?

Men visst håller jag med dig om att vilken som av vägarna går bra, mer en fråga om vilket man kan få att funka med beviskrav, resursprioritering osv.
 
Att bli av med körkortet hindrar dem med ok moral och etik.
Men är ingen garanti att en människa inte sätter sig bakom ratten ändå. Tyvärr! Så ring polisen och informera.
 
Att bli av med körkortet hindrar dem med ok moral och etik.
Men är ingen garanti att en människa inte sätter sig bakom ratten ändå. Tyvärr! Så ring polisen och informera.
Rent tekniskt så hindrar inte polisen de som är utan etik och moral med någon garanti heller.

Men skröpliga gubbar brukar väl snarare vara brist på insikt. I de flesta fall.
 
Hur gör man enklast för att anonymt få bort en dålig äldre bilförare från vägen? Hen är så ofärdig att hen inte kan gå utan kryckor, har reaktionstid i klass med en snigel och kör mitt i vägen, oavsett om det är kurva, vägkrön eller om hen får möte... Jag kan inte anmäla "öppet" pga att jag bor i ett litet samhälle och det skulle ställa till det väldigt. Men en anonym anmälan har ju lika mycket pondus?

Jag gjorde så att jag talade med min pappas läkare och föreslog att han skulle säga till far att
det nog var dags att fundera på om han inte skulle sluta köra bil. Det fungerade över förväntan han sa bara en dag att - Ja nu har jag lämnat in körkortet till polisen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 446
Senast: Keb71
·
Småbarn Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs...
2
Svar
31
· Visningar
10 385
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp