Bukefalos 28 år!

Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Lupin

Trådstartare
Hur ser rutinerna egentligen ut när det händer något på en förskola? Är det skillnad på rutinerna, ansvaret, kraven om det är privat vs kommunal förskola?

Mina frågor gäller privat förskola och jag skulle vilja veta hur de SKA agera efter händelser.

1. Två barn i femårsåldern börjar kiva om något (oklart vad, förmodligen en leksak), en sexårig pojke får för sig att försvara det ena barnet och hotar det andra barnet och slår sen ett par slag med knytnäve rakt på snopp och pung på det andra barnet. Det slagna barnet får svåra smärtor, blir hämtad av sin förälder strax efter och personalen har varken sett eller hört något av det som nyss hänt. På väg till bilen kan det slagna barnet knappt gå och är blekgrönt av smärtorna, barnet berättar i bilen på vägen hem vad som hänt för sin förälder. När de kommit hem (efter några minuter) ringer föräldern till förskolan och berättar vad som hänt, något upprörd och skakad, och ringer sedan sjukvårdsupplysningen. Sjukvårdsupplysningen råder föräldern att åka in till akuten med barnet och så sker. Barnet blir undersökt av läkare på kirurgakuten, svullen runt snopp och pung men ingen torsion. Föräldern blir infomerad av läkaren hur farligt det är att få slag mot pungen, hur snabbt en torsion av testiklarna kan innebära sterilitet och oerhörda smärtor. Barnet får feber pga traumat och måste ställa in sitt kalas på helgen (händelsen inträffade en fredag em).

På måndagmorgonen uttalar barnet rädsla för att gå till förskolan, rädsla för barnet som slog honom. Personal informeras av föräldern om läkarbesöket, rädslan och undrar om de kommit fram till vilket barn det var som slog. Ingen vet något. Föräldern får i efterhand veta att personalen pratat med barnen om att man inte får slå någon på snoppen eller pungen. Ännu senare får föräldern veta att personal pratat med föräldrarna till barnet som slog och att de minsann förhört sig om att det slagna barnet mådde bra. Personalen förminskar händelsen och skyller till stor del på det slagna barnet "eftersom han viftade med armarna innan han blev slagen av det andra barnet som bara ville försvara sin kusin".

En månad senare pratar föräldern med en annan förälder på samma förskola och får då veta att det ska skrivas någon slags rapport efter en sån här händelse, som man som förälder dessutom ska skriva under. Föräldern till det slagna barnet tar kontakt med ansvarig personal och frågar om de skrivit någon rapport, får till svar att det har det nog inte men att det ska ju göras nu i så fall.

Rapporten skrivs delvis med föräldern närvarande, händelsen skedde en månad tidigare, underskrifterna dateras inte, enbart händelsedatum skrivs på rapporten. Handskriven rapport, väldigt knapphändig. Förskolan behåller originalet och skickar två månader senare en kopia till föräldern. Vid samtalet frågar föräldern efter skadeanmälningsblankett till kommunen, personal säger att de har möjlighet att kopiera någon just nu. Blankett följer med rapportkopian.

FRÅGA: Är det här helt ok? Förskolan har inte gjort någon händelseanmälan till kommunen, men det behövs kanske inte när de är privata? De har sina försäkringar via kommunen liksom övriga förskolor, föräldern ska kanske göra anmälan själv till kommunen? Vart i så fall? BUN?

2. Samma privata förskola. Ett litet barn i tvåårsåldern drar loss en lampsladd (bordslampa) och får elström rakt i handen, med tredje gradens brännskada som följd. Enligt barn som bevittnade händelsen kunde man se köttet och även benet i handen. Barnet utvecklar kort därefter bältros pga traumat (konstaterat av läkare) och får det mycket jobbigt en period därefter. Enligt förälder till barnet övertalar ansvarig personal föräldrarna att inte anmäla dem, för att inte ge dem dåligt rykte (barnet ska ju fortsätta gå där) och för att inte barnet ska hamna i landets alla tidningar med namn och foto till allmän beskådan. Ingen anmälan görs till kommunen, förskolan informerar inte ens öppet att det har skett en elolycka, dvs ingen information går ut till övriga föräldrar.

FRÅGA: Är det här helt ok? Vad gäller egentligen? De är privata, så de behöver kanske inte följa samma regler som kommunala?

Råd, tips, alla inputs välkomna. :)
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Är det verkligen ingen som vet något om sånt här? Hur det ska gå till, borde gå till eller om det är som det ska? Jag har liksom ingen erfarenhet, men tycker det känns fel någonstans.

Har hört från flera håll att många föräldrar är missnöjda, men ingen vågar klaga. En förälder som klagade för ett år sedan hotades med att ansvarig tänkte säga upp deras platser på förskolan! Obs! Det är inte mig det handlar om. ;)
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

ingen aning faktiskt....

men har dom kvar barnen på stället?
jag hade nog rivit upp himmel och jord och ringt ansvarig på kommun (antar att dom är under samma myndighet som kommunala skolor...?) och ifrågasatt det som skett, samt krävt en omplacering omedelbart.

det enda ja vet är att rapport ska skrivas på kommunala skolor, dels ur arbetsplatssynpunkt, men även ur försäkringssynpunkt.
(är inte helt 100 på detta, men nånstans i bakhuvudet ringer det en liten klocka...)

i 2åringens fall, ska väl någobn form av försäkring gå in och ge ersättning, men för det krävs väl en rapport?

nä, ja vet inte, kanske bara är ute och cyklar ner i grop med skägget i en brevlåda. :angel:
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Om jag vore dessa barns föräldrar skulle jag ta konatakt med barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen för att höra mig för vad jag som förälder kan förvänta mig från förskolans håll.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Jag jobbar visserligen inom skolan, men där ska det skrivas en sk. tillbudsrapport om ett barn skadas. Jag förmodar att det är samma sak inom förskolan.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Jag jobbar visserligen inom skolan, men där ska det skrivas en sk. tillbudsrapport om ett barn skadas. Jag förmodar att det är samma sak inom förskolan.

Såvitt jag vet är det samma inom förskolan, men jag vet inte om det är likadant för privata förskolor? :confused:

Hur ska en tillbudsrapport se ut och innehålla? Ska den vara skriven på något speciellt sätt?
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

i 2åringens fall, ska väl någobn form av försäkring gå in och ge ersättning, men för det krävs väl en rapport?

Någon slags rapport är säkert skriven vg tvååringens elolycka, men jag har inte pratat med föräldern på ett bra tag nu. Det enda jag vet är att familjen helt plötsligt, under sommaren, måste vunnit på tipset eller något! Det har köpts hästar, hela trädgården har grävts ur och gjorts om och lite annat smått och gott. Har funderingar på om de fått ut något på någon försäkring, men det kanske är barnförsäkringen som gett utdelning? Har haft fullt upp med mitt eget på sistone, så jag har inte frågat, men föräldern berättar säkert om jag frågar.

Det enda jag vet är att de valde att anmäla vårdinrättningen som först feldiagnostiserade det elskadade barnet, de insåg inte till en början att h*n utvecklat bältros, så barnets lidande blev ju större innan det fick rätt diagnos.

Tvååringen går kvar på samma privata förskola fortfarande.

Vg det andra barnet, som blev illa slaget där ansåg förskolan att "det gick ju bra" i och med att "inget hände", dvs det blev ingen testikeltorsion. Sen att barnet var rädd för att gå till förskolan efteråt och fick ställa in sitt kalas för dagiskompisarna var inget man brydde sig om. Barnet fick inget bättre bemötande efter misshandeln och när föräldern tog upp en ev anmälan blev föräldern hotad med att "det skulle bli värst för föräldern själv om denne gjorde en anmälan" att det var föräldern "som skulle få skit för det" i såfall. :crazy: Barnet som blev slagen (och mobbad rent allmänt) har flyttats till en annan (kommunal) förskola och trivs bra där. Men föräldern har inte bestämt sig för om denne vågar anmäla förra (privata) förskolan. Föräldern har fått höra, av andra föräldrar, att man ska akta sig för att bli osams med den ansvarige personalen.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Om jag vore dessa barns föräldrar skulle jag ta konatakt med barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen för att höra mig för vad jag som förälder kan förvänta mig från förskolans håll.

Det var ett bra råd, som jag inte tror någon har tänkt på. :) Som utomstående utan erfarenhet är det svårt att veta.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

dom kanske har tagit lån och på så sätt kan göra förändringar?eller så har dom sparat pengar:grin:

Det är föräldrarnas ansvar att anmäla, gör dom inte det, ja då händer ju inget... förstår dom flyttade pojken. Men vad ska man säga? föräldrarna verkar fega!
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

dom kanske har tagit lån och på så sätt kan göra förändringar?eller så har dom sparat pengar:grin:

Det är föräldrarnas ansvar att anmäla, gör dom inte det, ja då händer ju inget... förstår dom flyttade pojken. Men vad ska man säga? föräldrarna verkar fega!

Absolut kan det vara så att föräldrarna tagit lån eller sparat. :)

Ja, visst är det fegt. Men föräldrarna till barnet som blev brännskadat av el vill ju inte riskera att förskolan säger upp deras dagisplats om de anmäler olyckan. Barnet trivs och de tycker det är viktigast.

Den andre föräldern har nog inte bestämt sig. H*n resonerar som så i dagsläget att de flyttade barnet och har därmed inte längre några problem, men funderar på allmännyttan av en anmälan, med tanke på alla andra barn som kanske också utsätts för säkerhetsrisker. Å andra sidan vill de inte starta bråk ifall det blir som förskolepersonalen hotat med att föräldrarna kommer få skit för det ifall de anmäler. :crazy:
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

förstår det inte alls faktiskt hur man kan resonera så.. men då kan dom inte komma och klaga sen eventuellt nästa gång deras barn hamnar i samma situation..visst till viss del förstår jag.. men genom att inte anmäla så sätter dom dom andra barnen i en risk, genom att dom antagligen inte har åtgärdsplaner för hur detta ska förhindras osv...
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Vad menar personalen med att föräldrarna skulle få skit för det som hände om de anmäler? Det är ju inte deras fel att personalen inte har koll. Jag fattar liksom inte, vad är föräldrarna rädda för?
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Tror personeln som uttalde "hotet" menade att om de blir anmälda till skolverket (?) så ska de ge igen genom att snacka så mycket skit om föräldrarna att de ångrar att de anmälde.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Snacka skit med vem? Varandra? Vem bryr sig i så fall, huvudsaken är väl att ungarna har de tryggt och säkert? Skolverket? Nja, skulle ju knappast se professionellt ut om förskolan satte igång att snacka skit om sina föräldrar... Alltså, jag antar att föräldrarna måste anmäla för att en rapport ska kunna skrivas, och jag förstår inte varför man är så rädd för det. För min egen del är mina barns säkerhet viktigast, om den inte är tillgodosedd skulle jag personligen inte bry mig om jag var tvungen att byta förskola, säkerheten går först, jag tror säkert att barnen trivs på vilken normal förskola som helst.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Tror personeln som uttalde "hotet" menade att om de blir anmälda till skolverket (?) så ska de ge igen genom att snacka så mycket skit om föräldrarna att de ångrar att de anmälde.

Mycket märkligt resonemang :confused: Personalen kan ju knappast vara lämpliga att jobba med andras barn om de tar till sådana hot när de har klantat sig. Jag hade absolut anmält om det hade hänt mina barn och jag hade tyckt att hela stället skulle stängas med tanke på deras oproffesionella resonemang.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Mycket märkligt resonemang :confused: Personalen kan ju knappast vara lämpliga att jobba med andras barn om de tar till sådana hot när de har klantat sig. Jag hade absolut anmält om det hade hänt mina barn och jag hade tyckt att hela stället skulle stängas med tanke på deras oproffesionella resonemang.

Exakt min egen tanke. Har hört från annat håll att flera av föräldrarna har klagomål, men ingen vågar säga något. Skumt.

Kan det inte vara så, att om föräldrarna anmäler och förskolan tex stänger, så blir ju alla de andra föräldrarna och barnen utsatta och utan förskola? Det finns tydligen även en hel del som är nöjda. Har hört via en av föräldrarna att den ansvariga personalen har favorit-föräldrar och favorit-barn och de är ju säkert inte missnöjda. Det hade förmodligen ställt till det för många om förskolan lades ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Jag tycker allt du berättar verkar skrämmande.

Jag förstår heller inte hur det är möjligt att få ut på försäkringen (om det nu är det som skett) utan att ha gjort en anmälan på skadan och som förälder hade jag aldrig satt tillbaka barnet på förskolan utan att den hade säkerhetskollats gällande el och annat barnet kan skada sig på.

Ang. pojken som fick slaget mot pungen så kanske jag hade nöjt mig med att jag faktiskt flyttat barnet. Det händer ju att barn skadar varandra utan att varken föräldrar eller pedagoger hinner med men personalen verkar ha skött det här rätt oproffsigt. De har ju sekretess på det sättet att de inte får berätta vem som har slagit ens barn men har något sådant skett så måste de ju göra allt för att barnet sedan ska känna sig tryggt.
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Vänta nu här, får de inte berätta vem som har slagit? På allvar? Gäller den sekretessen även privata förskolor?

För det finns även en annan incident, två barn som kivades lite grand och det ena barnet svingade mot det andra och träffade i ansiktet. Men inte värre än att det slagna barnet bara tittade förvånat och sen fortsatte leka (enligt vittne). Senare på kvällen (har jag hört) ringde det slagna barnets ena förälder upp föräldern till barnet som slog och började skälla rejält enligt principen "tänk om något hänt" och sen framkom det att den ansvarige personalen överdrivit grovt och dessutom utelämnat vissa viktiga detaljer, tex att föräldern till barnet som slog faktiskt var där när det hände och sedan vägrade gå hem förrän barnet gick fram till det andra och sa förlåt. Enligt föräldern till det slagna barnet förändrade det hela historien för deras del och de tyckte det var konstigt att de fått höra en sån kraftigt censurerad och dessutom överdriven historia. De hade tex inte fått veta att det var deras barn som börjat kivet, eller hur det slutade med "förlåt".

Har fått veta att många föräldrar vågar inte ta sina barn därifrån "eftersom de trivs så bra" (jag undrar jag!), men de passar på när det är dags för förskoleklass och då byter de "av praktiska skäl" till annat fritids istället för att ha kvar barnet på den privata förskolan (som har fritids med).

Det finns t.o.m. tillfällen då ansvarig personal snackat rejält med skit om andra föräldrar inför en förälder och sagt åt denne att "akta sig, för h*n är inte som h*n ska i huvudet". Och även ljugit rakt upp i ansiktet till en förälder, helt fräckt. En lögn som dessutom var väldigt enkel att bevisa. Det handlade om ett barn som fick läppen spräckt tvärs över när ett annat barn svingade en spann (helt klart ren olycka) och sen påstod den ansvarige att H*N pratat med det svingade barnets förälder, men det visade sig snabbt att det var en annan personal som pratat med det svingande barnets farförälder. Petitesser kanske, men varför ljuga helt fräckt rakt upp i ansiktet?

Om jag hade varit den ansvarige personalen för en privat förskola, min skuta så att säga, så hade jag sett väldigt allvarligt på den där elolyckan. Jag hade informerat alla föräldrar direkt och sen sett till att gå igenom hela elsystemet i huset. Uppenbarligen fattades det jordfelsbrytare? Och om någon förälder hade anmärkningar och starka klagomål så inte hade jag stått och skrikit på dem inför öppen ridå med barn, andra föräldrar och byggarbetare som vittnen. Om det hade kommit in en anmälan via skolverket (det är dit man anmäler eller? verkar så när man läser i tidningarna?) så hade jag inte skyllt ifrån mig på föräldrarna i alla fall... :grin:

Edit: Om det hade varit MITT barn som varit med om en elolycka på det viset som skett, så hade jag rört upp himmel och jord! Aldrig att jag hade låtit mig tystas med "hot" om att mitt barn skulle bli traumatiserat genom att synas i media! Jäklar vilket liv jag hade ställt med!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Någon slags rapport är säkert skriven vg tvååringens elolycka, men jag har inte pratat med föräldern på ett bra tag nu. Det enda jag vet är att familjen helt plötsligt, under sommaren, måste vunnit på tipset eller något! Det har köpts hästar, hela trädgården har grävts ur och gjorts om och lite annat smått och gott. Har funderingar på om de fått ut något på någon försäkring, men det kanske är barnförsäkringen som gett utdelning? Har haft fullt upp med mitt eget på sistone, så jag har inte frågat, men föräldern berättar säkert om jag frågar.

.

Den sista meningen och garderingen räddade inte riktigt upp första delen av inlägget som du hade hoppats. Hur angår det dig om de köper hästar och smått och gott?
 
Sv: Avvikelserapport/annan anmälan vid händelser på förskola?

Vaddå "räddade upp"? Jag förstår inte din insinuation? Jag "bryr" mig inte på det viset jag tror du har tolkat det som. :)

Det var enbart en spekulation om föräldrarna kanske fått ut något på en ev försäkring pga olyckan, men samtidigt har jag svårt att tro att det går så snabbt och jag misstänker dessutom att OM de gjort en anmälan om elolyckan så hade det hamnat i tidningarna rätt snabbt.

Och vet du vad? Man kan vara nyfiken utan att vara avundsjuk eller missunsam. :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 292
Senast: mars
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 735
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet? En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första...
Svar
12
· Visningar
4 544
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 139
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp